جشن تولد ۷۷ سالگی احمدرضا احمدی برگزار شد

0

مراسم گرامیداشت احمدرضا احمدی به بهانه ۷۷ سالگی این شاعر شناخته شده، به همت کتابفروشی همیشه و هفته‌نامه چلچراغ و با پیام رئیس دولت اصلاحات برگزار شد.

جشن تولد 77 سالگی احمدرضا احمدی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عصر پنجشنبه ۴ خرداد، جمعی  از اهالی فرهنگ وادب و هنر در کتابفروشی همیشه گرد هم آمدند تا در مراسم ۷۷ سالگی احمدرضا احمدی، شاعر برجسته کشور و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، شرکت کنند. چهره‌هایی چون فریدون عموزاده خلیلی، فرشته طائرپور، افسانه شعبان‌نژاد، رسول یونان، یارتا یاران، هوشنگ کامکار، مهدی یوسفی، امید روحانی، احترام برومند، خسرو سینایی برخی از افراد حاضر در این مراسم بودند.

این مراسم رأس ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه آغاز شد، اما کتابفروشی همیشه ساعاتی پیش از برگزاری این مراسم مملو از جمعیت و علاقه‌مندانی بود که از نقاط مختلف تهران و حتی شهرهای دیگر خود را برای شرکت در این مراسم رسانده بودند. برگزار کنندگان این مراسم نیز با پیش‌بینی برنامه‌های مختلف از حاضران در این مراسم پذیرایی کردند که پخش کلیپی از زندگی این شاعر برجسته، ساخته نیما عباسی، اولین بخش این برنامه‌ها بود.

هوشنگ کامکار، آهنگساز و مدرس موسیقی و مترجم آثار تئوریک موسیقی در این مراسم با تجلیل از جایگاه احمدرضا احمدی در حوزه فرهنگ و همچنین موسیقی عنوان کرد: بسیاری از اهالی موسیقی در ایران وامدار احمدرضا احمدی هستند. ایشان از دوستان نزدیک محمدرضا لطفی بودند. وقتی که در سنندج بودم آشنایی دوری با ایشان داشتم اما آشنایی نزدیک من با ایشان با ساخت آلبوم «در گلستانه» شکل گرفت و در ادامه با کار کردن بر روی اشعار ایشان در آلبوم «دور تا نزدیک» و «محاق» ادامه پیدا کرد. ایشان در ترغیب من برای ترجمه آثار موسیقی نیز بسیار نقش داشتند.

همچنین مهدی یوسفی، پژوهشگر حوزه ادبیات کودک و نوجوان درباره سبک خاص احمدرضا احمدی در حوزه ادبیات به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: ما در آثار آقای احمدی با ادبیاتی روبه‌رو هستیم که ویژه دنیای شخصی ایشان است. برخی اوقات افرادی از این سبک به عنوان تکرار در آثار ایشان می‌دانند. آقای احمدی در آثار خود تلاش می‌کند تا با تکرار فعل‌ها و عناصر خاص ادبیات مانند «پیراهن» و «سفر رفتن پدر» چیدمان خاصی ارائه می‌کند که مخاطب خود را درگیر نوعی هیپنوتیزم می‌کند. آقای احمدی با تکرار عناصر مختلف در آثار خود فضایی ایجاد می‌کند که تنها آن را می‌توان در نگاه خاص آقای احمدی نسبت به پیرامون خود یافت.

امید روحانی، منتقد و بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون نیز از دیگر سخنرانان این مراسم  درباره آثار احمدی گفت: سیالیتی که در آثار احمدرضا احمدی وجود دارد در کمتر شاعر دیگری دیده‌ام؛ چه در شعرها و چه در رمان‌هایش . احمدرضا احمدی از ابتدای زندگی خود شالوده شکن بوده، اما امروز به شعر آگاهانه رسیده است. آیدین آغداشلو در مقاله‌ای که در مجله گوهران نوشته بود عنوان کرده بود که «احمدرضا می‌ماند و ما می‌گذریم».
در ادامه این مراسم افسانه شعبان‌نژاد، شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان نیز گفت: سال‌هاست که احمدرضا احمدی را می‌شناسم. در زندگی‌ام از شنیدن صحبت‌های هیچ کس به اندازه او لذت نمی‌برم. او یک تقویم تاریخی زنده است که پر از حرف‌های شیرین است.

او در ادامه به خوانش یک قطعه شعر پرداخت و آن را به احمدی تقدیم کرد.

فریدون عموزاده خلیلی که از بانیان برگزاری این مراسم بود با تبریک روز تولد احمدی گفت: به عنوان کسی که در ادبیات کودک پرسه زده‌ام می‌دانم که گفتن حرف‌های مهم به زبان کودکان چقدر دشوار است، اما احمدرضا احمدی این کار سخت را آسان کرده است. شما سخت‌ترین مفاهیم کودکی را در کلمات ساده احمدرضا می‌بینید و می‌خوانید. به نظر من شاعران و نویسندگان از این جهت افراد مهمی هستند که با آثارشان کاری می‌کنند که این جهان برای ما جهان بهتری باشد و احمدرضا احمدی، با هر شعر و هر کتاب جهانی نامتناهی را به جهان ما اضافه کرده است.

وی در ادامه پیام رئیس دولت اصلاحات را که به مناسبت تولد ۷۷ سالگی احمدرضا احمدی نوشته شده بود، برای حاضران خواند. در این پیام آمده است: «به نام پروردگار مهربان که زیباست و زیبایی را دوست دارد. جناب آقای احمدرضا احمدی، کلام تجلی‌گاه جان انسان است که پروردگار در آفرینش او به خود آفرین گفته است و زندگی او را زیبا و روان به سوی کمال خواسته است و کلام در شعر برآمده از جان ملتهب و عاشق شاعر به اوج شکوه می‌‌رسد و شما شاعر درد آشنایید که انسان و ایران را سرافراز می‌خواهید. عمرتان دراز و سالروز تولدتان مبارک باد. سید محمد خاتمی.»

اما در انتهای این مراسم احمدرضا احمدی نیز طی سخنانی کوتاه در این مراسم به حاضران گفت: این اولین بار است که به شهرک غرب می‌آیم و بیمارستان نمی‌روم، چراکه من در این سال‌ها ۱۷ بار برای آمدن به بیمارستان آتیه به این منطقه آمده‌ام. تشکر می‌کنم از اظهار لطف دوستان به من و از افرادی که اینجا حاضر هستند نیز کمال تشکر را دارم. حرف خاصی ندارم چرا که حرف‌های من در شعرهایم است. در واقع شعرهای من بیوگرافی و شرح حال من است.

طی برگزاری این مراسم ساناز بابازاده، مسئول روابط عمومی کتابفروشی همیشه درباره این مراسم به خبرنگار ایبنا گفت: کتابفروشی همیشه از شهریور ماه سال گذشته فعالیت خود را در این محیط ۶۰۰ متری با بخش کودک و بزرگسال، موسیقی، صنایع دستی، لوازم‌التحریر و گالری، آغاز کرد و اجرای برنامه‌های متنوعی را مرتبط با حوزه فعالیت این کتابفروشی در دستور کار قرار دادیم. اولین برنامه‌ای که در سال ۹۶ در حوزه کتاب برگزار کردیم، برگزاری مراسم تولد ۷۷ سالگی آقای احمدرضا احمدی بود که با پیشنهاد ما به خانواده ایشان شکل که هفته‌نامه چلچراغ هم در این زمینه با ما همکاری خوبی داشت.

همچنین سینا قلیچ‌خانی، دبیر تحریریه هفته‌نامه چلچراغ نیز به خبرنگار ایبنا گفت: آقای احمدی همیشه برای چلچراغی‌ها عزیز بودند و همیشه یک توجه ویژه‌ای به ایشان داشته و داریم و ایشان نیز همیشه به ما لطف می‌کردند و در دوره‌هایی با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نمی‌کردند با ما مصاحبه انجام می‌دادند که این نظر لطف ایشان به دلیل دوستی دیرینه‌ای که با آقای عموزاده خلیلی، مدیر مسئول چلچراغ داشتند این اجازه را به ما می‌دادند که در خدمت ایشان باشیم.

وی افزود: ما  از قبل برای امروز برنامه جشن شانزدهمین سالگرد انتشار هفته‌نامه چلچراغ را  داشتیم، اما زمانی که دوستان در کتابفروشی همیشه به ما اعلام کردند که چنین برنامه‌ای دارند، برنامه خود را به احترام آقای احمدی به تعویق انداختیم تا در این مراسم حضور  داشته باشیم.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان تولد احمدرضا را به همه‌ی دوستدارانش و به خودش تبریک میگوید.
به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید