واگذاری کتاب‌خانه‌های کانون به معنای انحلال این نهاد است

0

نامه‌ سرگشاده انجمن صنفی نویسندگان کودک و نوجوان درباره‌ پیشنهاد واگذاری مراکز کانون پرورش فکری به نهاد کتابخانه‌های عمومی

واگذاری کتابخانه‌‏های کانون به معنای انحلال این نهاد است

به نام خدا

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران و اعضای محترم هیئت دولت

رئیس محترم و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی 

با سلام و احترام

در خبرها آمده است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هیئت وزیران خواسته مجوز واگذاری مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی را صادر کند. چنین پیشنهادی همان‌گونه که در ادامه خبر هم آمده است، عملاً به معنای واگذاری کانون پرورش فکری به نهاد کتابخانه‌های عمومی و نهایتاً تعطیلی این نهاد مهم و تخصصی حوزه کودک و نوجوان خواهد بود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مراکز فرهنگی‏‌هنری آن، اداره یا کارخانه‌ای نیست که تصمیم‌گیری درباره واگذاری درست یا نادرست آن به نهادی عمومی و یا بخش خصوصی آسان باشد. کانون به عموم فرزندان این کشور تعلق دارد و علاوه بر کارشناسان و مربیان کاربلد و دلسوز کانون، همه متخصصان و فعالان این حوزه در موفقیت یا ناکامی تصمیم‌هایی به این بزرگی دخیل و مؤثرند. از این رو، تصمیم‌گیری در این باره، بدون توجه به نظر بدنه کارشناسی کانون و متخصصان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر کودک و نوجوان، به‌هیچ صورتی موجه و قابل قبول نخواهد بود.

علاوه بر این، توجه داشته باشید کانون پرورش فکری در نزدیک به شش دهه عمر خود، به کودکی و نوجوانی چند نسل از فرزندان ایران، رنگ فرهنگ و هنر زده است و مرغک کانون نماد خاطره‌ جمعی مشترک آنان به‌‏شمار می‌آید. با این وصف، واگذاری مراکز فرهنگی‏‌هنری کانون به نهادی دیگر، به‌‏معنای از بین بردن تداوم ارتباط فرهنگی میان چندین نسل تربیت شده‌ در کانون و نشانه ناتوانی دولت در اداره و نگه‌داری نهاد خاطره‌سازی است که بارها و بارها در عرصه‌های بین‌المللی برای ایران افتخار آفریده است.

از سوی دیگر کانون، تنها نهاد فرهنگی‏‌هنری تخصصی حوزه کتاب و فرهنگ و هنر کودکان و نوجوانان است که هم در سراسر کشور فعال است و هم نهادی مشابه آن در منطقه و شاید جهان نتوان سراغ گرفت. تضعیف و به تعطیلی کشاندن چنین نهادی، به نام هر دولت و مجلسی ثبت شود، در تاریخ فرهنگ ایران علامت ضعف و بی‌‏تدبیری و مایه شرمساری‌شان خواهد بود.

نادرستی و پیامدهای منفی چنین پیشنهادی، برای متخصصان و کارشناسان آکارتر از آن است که نیاز به بحث داشته باشد، هرچند باز هم می‌توان در جلسه‌های کارشناسی دلایل نادرستی و ابعاد مخرب آن را بیان کرد. البته عجالتا بر موارد مذکور این را هم بیفزاییم که قانونا تصمیم‌گیری در این زمینه فراتر از حیطه اختیارات هیئت وزیران است و هرگونه تصمیم‏گیری هیئت وزیران در این باره غیرقانونی خواهد بود. 

با توجه به آنچه گفته شد، انجمن صنفی نویسندگان کودک و نوجوان قاطعانه با چنین پیشنهادی مخالفت می‌کند و انتظار دارد که با درایت و عقلانیت مسئولان به‌طور کلی و قاطع این پیشنهاد از دستور کار خارج شود و به جای افزودن بر دغدغه‌های دلسوزان متخصص این حوزه برای تقویت کانون پرورش فکری و بازگرداندن آن به سال‌های درخشان  فعالیتش تدبیری بیندیشند.

                      با آرزوی تصمیم‌گیری عاقلانه در این مورد

        انجمن صنفی نویسندگان کودک و نوجوان ایران
به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید