آیین نکوداشت «قدر مجموعه گل» برگزار شد

0

آیین نکوداشت سه تن از نویسندگان پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان با حضور جمعی از فعالان عرصۀ ادبیات، عصر چهارشنه ۱۳ آذر در محل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد. ناهید معتمدی، بتول مؤمن و منوچهر سلیمی سه نفر از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان بودند که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، ناهید معتمدی، نویسنده، مترجم و فعال شورای کتاب کودک یکی از پیشکسوتانی بود که در این جلسه بابت سال‌ها فعالیت اثرگذار در حوزۀ ادبیات کودک و نوجوان مورد تکریم قرار گرفت. وی با ذکر این موضوع که از تماس تلفنی آقای کاشفی خوانساری برای حضور در این مراسم شگفت‌زده شدم، گفت: البته از چنین سعادتی خوشحالم و امیدوارم تا زمانی که در جهان هستم بتوانم با همان انرژی که در تمام طول عمر خود داشته‌ام خدمتگزار کودکان و نوجوانان و جامعه ادبیات باشم.

شهلا انتظاریان، نویسنده، مترجم و عضو شورای کتاب کودک در این جلسه ضمن اشاره به دوستی و همکاری چندین‌ساله با ناهید معتمدی علاقه‌مندی به آموختن و آموزش‌دادن، خستگی‌ناپذیری و پیگیری امور تا حصول نتایج ارزشمند را از ویژگی‌های ناهید معتمدی برشمرد و گفت:
حضور و استفاده از تجارب ایشان برای جوان‌ترها غنیمت است و ایشان هیچ‌وقت بازنشستۀ ادبیات کودک نخواهد شد.

فاطمه مرتضایی‌فر عضو هیأت مدیرۀ شورای کتاب کودک نیز در این مراسم ضمن اشاره به زوایای مختلف شخصیتی ناهید معتمدی و حدود سی سال همکاری با وی افزود: انجام کارهای داوطلبانه، فعالیت مختلف در بخش‌های گوناگون شورا، حضور پررنگ در بخش ادبیات کودک شورای کتاب، دبیری برگزاری مراسم بزرگداشت عباس یمینی شریف در سال ۸۵، دبیری برگزاری همایش مولانا و ادبیات کودک در سال ۸۶، حضور چندین‌ساله در کمیته‌های بررسی و نقد و پژوهش و جوایز داستان، همکاری‌های مطبوعاتی و ترجمه حدود ۱۰ کتاب برای کودکان بخشی از فعالیت‌های خانم معتمدی در حوزۀ ادبیات کودک و نوجوان است.

منوچهر سلیمی، نویسنده، محقق و گردآورندۀ افسانه‌های قدیمی دیگر عضو پیشکسوت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بود که در این مراسم از فعالیت‌های وی تقدیر و تشکر به عمل آمد. سلیمی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم، شمّه‌ای از فعالیت‌های خود در عرصۀ ادبیات کودک را به سمع حضار رساند.

آقای افشاری نویسنده و فعال در حوزۀ میراث فرهنگی از دیگر حاضران در این جلسه، پژوهش در زمینۀ تشابه افسانه‌های ایرانی و خارجی، همکاری با مطبوعاتی چون نشریه توفیق، همراهی با ملک‌الشعرای بهار در اقدامات فرهنگی و پژوهشی؛ تألیف ۷ جلد کتاب افسانه‌های ایران و ۶ جلد کتاب قصه برای کودکان را برخی از خدمات ارزندۀ منوچهر سلیمی در جامعه ادبیات کشور عنوان و خاطرنشان کرد: در جایی که نهادهای اصلی وظایف خود را در زمینۀ پاسداشت اینگونه خدمات ارزشمند انجام نمی‌دهند، برگزاری این جلسه از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان اقدام شایسته و ارزنده‌ای است.

بتول مؤمن با نام هنری آذرمهر عضو دیگر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بود که در این نشست از زحمات و خدمات وی در عرصۀ ادبیات قدردانی به عمل آمد. وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه یکی از اشعار خود را برای حضار قرائت کرد.

خانم جامی‌پور نویسنده و فرزند بتول مؤمن نیز در این جلسه ضمن اشاره به دوستی و همسایگی این نویسنده با فروغ فرخزاد در شهر اهواز و تأثیرپذیری مؤمن از آزاداندیشی فروغ طی دهه‌های سی و چهل، عرضۀ بیش از ۲۰ عنوان کتاب به بازار نشر از جمله «سیلاب»، «ضرب‌المثل‌های دزفولی»، «گل‌های بهاری»، «زهره و خورشید» و «کوسه و بلمچی» را از دستاوردهای ادبی ایشان برشمرد.

در میانۀ این جلسه کلیپی از فعالیت‌های هر سه پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان برای حضار نمایش داده شد.

اهدای لوح سپاس و هدیه‌ای از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

برخی از حضار خوش‌ذوق نیز در این نشست به قرائت اشعار خود در وصف پیشکسوتان ادبیات کودک و نوجوان پرداختند.

 گزارش از: زهره مسکنی

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید