اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان دیدار تازه کردند

0
دیدار بهاری اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان عصر سه‌شنبه، سوم اردیبهشت ۹۸ با حضور جمعی از اعضای انجمن برگزار شد که خلاصه‌ای از روند جلسه به شرح زیر است:
*** فریدون عموزاده خلیلی
رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ضمن خوش‌آمدگویی به حضار گفت: اگر چه در آغاز سال با بارانی که به سیل تبدیل شد روبه‌رو شدیم که مردم را دچار مشکلات کرد، اما بارانِ آغازین سال و همزمانی تقریبی این نشست با سالگرد تولد قیصر امین‌پور را به فال نیک می‌گیریم و سالی سرشار از پویایی ادبیات با ارمغانی از لبخند برای بچه‌های ایران آرزو داریم.
اتفاقاتی که پس از حادثه سیل در جامعه ادبیات کودک رخ داد و عرصه‌ها و نهادهای مرتبط را در راستای همدلی با کودکان سیل‌زده فعال نمود، وجه خوبی از یک اتفاق ناخوشایند است.
فعالیت‌هایی نظیر سفر دست‌اندرکاران حوزه کودکان و نوجوانان به مناطق سیل‌زده و کمک‌رسانی از وجوه مختلفی همچون شعر و قصه‌خوانی و نمایش و بازی باعث عدم ثبت ماندگار این اتفاق به عنوان خاطره‌ای اندوه‌بار   در اذهان کودکان می‌شود‌.
سال گذشته شاهد رخ‌دادن اتفاقات خوبی در جریان ادبیات کودک و نوجوان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی بودیم که درخشش فرهاد حسن‌زاده به عنوان نامزد جوایز هانس کریستین آندرسن و آسترید لیندگرن و همچنین موفقیت جمال‌الدین اکرمی در زمینه کتاب پژوهشی تصویرگری کتاب کودک و نوجوان از جمله این افتخارات است و امیدواریم در سال جدید نیز سرشار از این‌چنین پیروزی‌های مستمر و مضاعف برای اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان باشد.
*** شهرام اقبال‌زاده
«ادبیات کودک باید صدا داشته باشد» عنوان پیام امسال روز جهانی کتاب کودک بود. موفقیت فرهاد حسن‌زاده به عنوان نویسنده‌ای موفق در سطح جهانی، بانگ بلند ادبیات کودک است که متاسفانه کمتر جدی گرفته شده و مورد غفلت واقع می‌شود.
نخیل منبع خلاقیت است و ادبیات کودک به واسطه مبتنی‌بودن بر خلاقیت و پرورش تخیل و تفکر باید خلاء‌های موجود را پر کند.
تلاش‌های افرادی چون زرین‌کلک، کسرایی، مثقالی، کلانتری، شاملو و افراد جریان‌سازی چون بهرنگی در تبلور ادبیات کودک بسیار موثر بوده و تاثیر تاسیس دو نهاد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شورای کتاب کودک در این زمینه فراموش‌نشدنی است.
زنده‌یاد توران میرهادی گفت «غم بزرگ را به کار بزرگ تبدیل کنید» و این توصیه باید سرمشق افراد تاثیرگذار و نهادهای جریان‌ساز در حوزه ادبیات کودک قرار گیرد.
در این جلسه با اهدای لوح تقدیر از موفقیت‌های فرهاد حسن‌زاده و جمال‌الدین اکرمی در عرصه ملی و بین‌المللی ادبیات کودک و نوجوان قدردانی شد.
در بخشی از این گردهمایی آقایان باباجانی و نعیمی به ترتیب به بازگویی خاطره و قرائت داستانک در خصوص سیل اخیر پرداختند.
بخش دیگری از دیدار بهاری به اجرای نمایش گروهی از نوجوانان هنرمند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اساس قصه “دلقک” اثر “هدی حدادی” نویسنده، تصویرگر و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان اختصاص داشت.
جعفر توزنده‌جانی دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اشاره به جمع‌آوری کمک‌های نقدی قابل توجه اعضای انجمن از اتخاذ تدابیر مناسب برای رساندن کمک‌های نقدی و داستانک‌های اعضاء انجمن با موضوع “سیلِ امید” به خانواده‌های سیل‌زده خبر داد.
گردهمایی بهاری اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با دقایقی گوش‌سپاری به آوای خوش و نوای ساز مهدی توزنده‌جانی  از هنرمندان فرهیخته پایتخت پایان یافت.
این مراسم با اجرای سعیده موسوی‌زاده و به همت اعضای کمیته روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد.
گزارش: زهره مسکنی
به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید