جشنواره‌ی  کتاب‌خانه‌های خانگی؛ سؤال‌ها، نیازها

0

جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌ها‌ی خانگی؛ گفت‌وگو با مژگان کلهر

سازماندهی ایده‌ی ایجاد کتاب‌خانه‌های خانگی می‌تواند باعث فراگیر شدن که این شیوه‌ی ترویج کتاب‌خوانی در جامعه شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، مژگان کلهر، نویسنده و ویراستار کتاب‌های کودک و نوجوان ضمن تقدیر از چنین حرکت‌هایی برای ترویج کتاب‌خوانی، پاسخ به سؤال‌هایی را در این زمینه ضروری دانست.

 او با اشاره به چرایی‌هایی که پس از ایجاد یک کتاب‌خانه‌ی خانگی پیش خواهد آمد، ادامه داد: زمانی تقدیر از دارندگان کتاب‌خانه‌های خانگی مؤثر خواهد بود که بتوانیم تعریفی جامع و معنادار درباره‌ی این کتاب‌خانه‌ها داشته باشیم.

کلهر گفت: اولین سؤالی که به ذهن مخاطب عام خواهد رسید، زمان‌دار بودن این کتاب‌خانه‌هاست. آیا یک فرد در بیست و چهار ساعت قرار است پاسخ‌گوی افرادی باشد که برای امانت کتاب به او مراجعه خواهند کرد؟ آیا افراد محدودی قرار است از این کتاب‌خانه استفاده کنند؟ این کتاب‌خانه‌ها قرار است پاسخ‌گوی چه بخش از نیازهای افراد باشند؟ از طرفی گمان می‌کنم شناخته‌شدن این کتاب‌خانه‌ها هم ضروری است.

کلهر اضافه کرد: تا زمانی که تبلیغاتی روی این کتاب‌خانه‌ها وجود نداشته باشد، یک کتاب‌خانه‌ی خانگی یا محلی معنایی نخواهد داشت. از طرفی همان‌طور که اشاره کردم یک کتاب‌خانه باید پاسخ‌گوی این سؤال باشد که چه قشر سنی‌ای از آن استفاده خواهند کرد و در این کتاب‌خانه چه آثاری وجود دارند که در کتاب‌فروشی‌ها یا کتاب‌خانه‌های دیگر وجود نخواهند داشت.

این نویسنده، مترجم ادامه داد: از سویی دیگر ممکن است به عنوان دارنده‌ی کتاب‌خانه تنها به گردآوری مرجع‌ها پرداخته باشم یا تنها کتاب‌های کودک و نوجوان در کتاب‌خانه‌ام وجود داشته باشد، بنابراین به‌واقع کتاب‌خانه‌‌ام تا چه حد فراگیر و مورد استفاده خواهد بود؟ مگر این‌که تبلیغاتی درباره‌ی آن صورت گرفته باشد.

او در ادامه بر تأثیر مفید این نوع کتاب‌خانه‌ها بر دانش‌آموزان تأکید کرد و افزود: اگر بتوانیم این مفهوم را به مدرسه‌ها بکشانیم، دانش‌آموزان می‌توانند از کتاب‌خانه‌های خانگی برای پاسخ‌گویی به نیازهای خود استفاده کنند.

کلهر در پاسخ به این‌که چنین جشنواره‌ای چه‌طور می‌تواند هدفمندتر پیش برود، گفت: به نظر من باید این جشنواره چندین دوره برگزار شود تا بتوانیم نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنیم و پس از آن به آسیب‌شناسی و رفع معایب بپردازیم. در دوره‌های اول جشنواره نمی‌توان به تأثیرگذاری یا عدم تأثیرگذاری این حرکت برای ترویج کتاب‌خوانی اشاره کرد.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید