💠 طی نشست «هویت نوجوان، کنش اجتماعی و آرمانگرایی» مطرح شد:
جهان آرمانی نوجوانان را بپذیریم و به گفتوگوی برابر با آنان بنشینیم
🔹محسن هجری، نویسنده و پژوهشگر، طی نشستی تحت عنوان «هویت نوجوان، کنش اجتماعی و آرمانگرایی» که چهارم اسفند از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد، با تحلیل هویت نوجوان، به ارزیابی کنشگری و آرمانخواهی این گروه سنی در تاریخ معاصر پرداخت.
🔸به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان هجری با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه تعریف نوجوانی در نظام حقوقی و قانونی وجود دارد، گفت: حتی در پیماننامه حقوق کودک نیز جایی برای مفهوم نوجوانی در نظر گرفته نشده و تا سن ١٨ سالگی را ذیل مفهوم کودکی آوردهاند و در نظام حقوقی و قضایی ایران نیز به همین صورت نوجوانی به رسمیت شناخته نمیشود.»
🔹نویسندۀ رمان نوجوان «چشم عقاب» با اشاره به رویکردهای موجود، اضافه کرد: «حتی در عرصه جامعهشناسی هم میبینیم کسی مانند آنتونی گیدنز فقط به این بسنده میکند که نوجوانی را حدفاصل کودکی و بزرگسالی تعریف نماید و شاید فقط در رویکردهای روانشناختی است که نوجوانی معنای دقیقتری پیدا کرده و با دو مؤلفه بلوغ جنسی و تفکر انتزاعی از کودکی متمایز میشود.»
🔸هجری افزود: «نوجوانی در جامعه سنتی نمیتوانست ظهور پیدا کند، چرا که به محض بلوغ جنسی وارد پروسه ازدواج و اشتغال میشد و در سایه نظام خانوادگی زندگیاش را ادامه میداد؛ در حالی که در جامعه مدرن، نوجوان با اشتغال به تحصیل و مراوده با همسالان خود، فضایی متفاوت را رقم میزند و مجال پیدا میکند که کنشگری و آرمانخواهی خاص خود را بروز دهد.»
🔹این پژوهشگر با اشاره به تحولات سیاسی و اجتماعی دوران معاصر ایران گفت: «حضور نوجوانان در فعالیتهای سیاسی پیش از انقلاب، همینطور مقطع انقلاب و جنگ، حاکی از تحول مفهوم نوجوانی در دوران معاصر است. با این حال طی سه دهه اخیر با گسترش فضای نت و مولتی مدیاها، نوجوان توانسته خود را از نظام سلسلهمراتبی دانایی رها کند و همپای بزرگسالان و حتی جلوتر از آنها به کاوش و پژوهش بپردازد.»
🔸خالق رمان کتاب «بینشانهای ارس» در این نشست که با حضور تعدادی علاقهمندان و اجرای فرزانه رحمانی، نویسنده و فعال حوزۀ ادبیات کودک برگزار شد، با توجه به تحولات ساختاری جامعه گفت: «در شرایطی که هشتاد درصد جامعه ایران شهرنشین هستند و آن بیست درصد هم به نوعی با این مناسبات شهری ارتباط دارند، هویت فردی به جای هویتهای طایفهای و عشیرهای نشسته و دیگر نمیتوان مانند جامعه سنتی، نوجوان را مقهور و مغلوب انگارههای مسلط کرد از این رو چارهای نیست جز آن که با به رسمیت شناختن هویت نوجوانی و پذیرش جهان آرمانی او، به گفتوگوی برابر بنشینیم. در غیر این صورت این سرمایه انسانی را از دست خواهیم داد.»
🔹هجری در پایان خاطرنشان کرد:« باید به این پرسش بیاندیشیم که چرا بهرغم تمام کنترلهای نظام آموزشی و تربیتی در سه دهه اخیر، نوجوانان با الگوهای رسمی جامعه منطبق نشده و با آن به چالش پرداختهاند؟ و چرا تصور میکنیم که میتوانیم به صورتی ارادهگرایانه و دستوری، زیستی متفاوت را برای آنها تعریف کنیم؟»
🔸سلسله نشستهای اخیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با هدف بررسی ویژگیهای نوجوانان امروز و ضرورت شناخت دقیقتر آنها در محل این انجمن برگزاری میشود و حضور در این جلسات گفتوگومحور برای تمام علاقهمندان آزاد است.
https://www.upsara.com/do.php?img=74987
🔰 کانال انجمن نویسندگان کودک و نوجوان
@nevisak