دیدار هیئت مدیره انجمن با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

0

در آخرین روزهای سال ۹۶، شنبه ۲۶ اسفند، اعضای هیئت‌مدیره‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ دکتر سید عباس صالحی رفتند. در این دیدار فریدون عموزاده خلیلی، محمود برآبادی، فرهاد حسن‌زاده، معصومه انصاریان، محسن هجری، عزت‌الله الوندی و جعفر توزنده‌جانی حضور داشتند. علی‌اصغر سیدآبادی عضو انجمن و مشاور وزیر در امور برنامه‌ریزی هم اعضا را همراهی کرد.

در این ملاقات یک‌ساعته، ابتدا فریدون عموزاده خلیلی رییس انجمن به بیان ضرورت‌های مشارکت بیشتر وزارت ارشاد با نهادهای مرتبط با کتاب کودک در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با این حوزه صحبت کرد. وی همچنین خواستار تجمیع نهادهای مرتبط با فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی حوزه کودک و نوجوان و نزدیک‌تر شدن آنها به یکدیگر شد.

در این جلسه اعضای هیئت مدیره هم پیشنهادهایی مطرح کردند. محمود برآبادی بحث سانسور و ممیزی کتاب را مطرح کرد و گفت: سانسور باعث شده نویسندگان نتوانند از همه‌ی توان خود برای خلق آثار ادبی استفاده کنند. سانسور متن و تصویر کتاب‌ها باعث شده آن‌چه چاپ می‌شود با واقعیت‌های جامعه فاصله داشته باشد و خوانندگان آثار معتقد باشند این کتاب‌ها زندگی نوجوانان را بازتاب نمی‌دهد. محدودیت‌های زیادی بر متن و تصویر کتاب کودک که حداکثر ۵۰۰۰ تیراژ دارد، اعمال می‌شود، اما رسانه‌های پرمخاطبی چون تلویزیون و سینما چنین محدودیت‌هایی ندارند.

عزت‌الله الوندی پیشنهاد تجمیع تشکل‌های صنفی هنر و ادبیات کودک و نوجوان را در یک ساختار مشخص مطرح کرد تا از این طریق این تشکل‌ها و اعضایشان بتوانند به‌راحتی با هم تعامل داشته باشند، گفت‌وگو کنند و از طرح‌ها و پیشنهادهای هم برای بهبود شرایط استفاده کنند.

معصومه انصاریان جهانی ‌شدن ادبیات کودک و نوجوان کشورمان را ضروری دانست و به طرح معوق‌مانده‌ی «سایت بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان» اشاره کرد. این طرح از سوی انجمن ذیل تفاهم‌نامه‌ی ۱۳۹۴ بین انجمن و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تهیه و به معاونت فرهنگی ارائه ‌شده بود. طرح پس از عبور از مراحل کارشناسی، در مرحله‌ی تخصیص بودجه برای راه‌اندازی متوقف ‌شده است. براساس این طرح که به معرفی کتاب‌های کودک و نوجوان کشورمان می‌پردازد، اطلاعاتش باید به‌روز باشد، مطالبش به چهار زبان فارسی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی تهیه شود و به لحاظ اقتصادی خودگردان باشد.

فرهاد حسن‌زاده خواستار مشخص شدن تکلیف طرح پندار شد. طرحی که سال پیش انجمن به ارشاد ارایه کرد و بی‌پاسخ ماند. طرحی که در آن استعدادهای بچه‌ها در زمینه‌ی نویسندگی کشف و شکوفا می‌شود. به این شکل که کودکان و نوجوانان آثارشان را به دبیرخانه‌ی انجمن می‌فرستند و کارشناسان انجمن آن‌ها را راهنمایی کنند که چگونه آثار بهتری بنویسند.

جعفر توزنده جانی با اشاره به برنامه‌های موفقی که انجمن در زمینه‌ی ترویج کتاب و کتاب‌خوانی انجام داده، از جمله طرح دیدار با یار مهربان، خواستار این شد که در طرح های فرهنگی از پنانسیل انجمن بیش‌تر استفاده شود.

محسن هجری، بازرس انجمن نیز خواستار جدیت بیشتر این وزارت‌خانه برای رسیدگی به امور حقوقی و صنفی نویسندگان بود.

در این دیدار آقای صالحی بر حضور بیش‌تر نهادهایی چون انجمن نویسندگان در برنامه‌های مربوط به حوزه‌ی کودک و نوجوان تأکید کرد؛ برنامه‌هایی مانند جشنواره‌ی فیلم اصفهان و تئاتر همدان. او هم‌چنین پیشنهاد تشکیل نهادی را داد که دربرگیرنده‌ی تمام نهادها و انجمن‌های فعال در حوزه‌ی کودک و نوجوان باشد تا ارتباط بیش‌تری با هم داشته باشد و فعالیت‌ها در این زمینه متمرکزتر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تشکیل جایزه‌ی بین‌المللی در حوزه‌ی کتاب کودک نوجوان اظهار آمادگی کرد. او با اشاره به پایتخت کتاب شدن شهر کاشان گفت که می‌توان این کار را با همکاری ستاد پایتخت کتاب ایران انجام داد. همچنین آقای دکتر صالحی از آقای سیدآبادی که درجلسه حضورداشت خواست جلسه ای باحضور مسولان مربوطه در ارشاد و نمایندگان انجمن برای بررسی موضوع تشکیل شود و نتیجه به اطلاع ایشان رسانده شود.

 

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید