گزارش سه‌ماهه‌ی انجمن

0

به نام پروردگار کودکی

سخنی با اعضای عزیز و گرامی

اول این را بگویم که قصد نداشتیم گزارش سه‌ماهه بدهیم. یکی از دستورهای جلسه‌ی ۱۱ شهریورهیئت مدیره مروری بر مصوبات سه‌ماهه‌ی گذشته بود. آقای برآبادی بنابر سنت همیشگی‌اش لیست مصوبات سه‌ماهه‌ی گذشته را گذاشت روی میز و یک به یک پرسید تا معلوم شود کدام مصوبه انجام شده و کدامشان فراموش شده. وقتی تمام شد، نمی‌دانم چه کسی، شاید حدیث غلامی، پیشنهاد کرد به اعضا گزارش سه‌ماهه بدهیم. بقیه هم استقبال کردند. این شد که منتظر نشدیم یک سال بگذرد. بعد دیدیم خوبی گزارش سه‌ماهه این است که اعضا زود به زود در جریان فعالیت‌های انجمن قرار می‌گیرند. بله، حق شماست که ازعملکرد هیئت‌مدیره منتخبتان باخبرشوید و نیاز و خواهش ماست که از نظرات و پیشنهادهای شما بهره‌مند شویم وتا فرصت فعالیت داریم کاستی‌ها را جبران کنیم وآن‌طورعمل کنیم که شایسته‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است.

و حالا گزارش سه‌ماهه‌ی نخست اولین سال فعالیت هیئت‌مدیره‌ی نهم پیش روی شماست. خوشحال می‌شویم بخوانید و اگر نظری داشتید با ما در میان بگذارید.

۱٫ نخست برای گسترش ارتباطات و فعالیت‌های انجمن دست به یک سری نامه‌نگاری زدیم. به نهاد‌ها و مراکز دولتی وغیردولتی نامه نوشتیم و برای اجرای طرح‌های مشترک فرهنگی اعلام آمادگی کردیم. برای نمونه به کتاب‌خانه‌ی ملی به منظور همکاری وبهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود انجمن در زمینه‌های فرهنگی و پژوهشی وهم‌اندیشی نامه نوشتیم. به شرکت مسافربری ریلی رجا برای اجرای طرح‌های مشترک فرهنگی با هدف معرفی و ترویج فرهنگ مسافرت با قطار و زیبایی‌ها و آموزه‌های آن برای کودکان ونوجوانان، نامه نوشتیم. به معاون فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نیز نامه نوشتیم و برای همکاری وبهره گیری از ظرفیت‌های فراوان موجود در انجمن در زمینه‌های فرهنگی، پژوهشی وهم‌اندیشی اعلام آمادگی نمودیم.

۲٫ پاسخ به درخواست همکاری نهاد‌ها

از درخواست شرکت انتشارات فنی ایران در خصوص شرکت در «شورای سیاست‌گذاری جایزه‌ی سپیدار» که به فرهنگ دوستداری محیط‌زیست می‌پردازد، استقبال کردیم و نوید سیدعلی‌اکبررا به عنوان نماینده‌ی انجمن در شورای سیاست‌گذاری جایزه‌ی سپیدار معرفی کردیم.

به مؤسسه‌ی غیرانتفاعی ومردمی رشد، حمایت، اندیشه (رحمان) برای همکاری در برگزاری همایش «چشم‌انداز‌ها و مسائل کودکی ایران» پاسخ مساعد دادیم و مسعود ملک‌یاری را به عنوان نماینده‌ی انجمن جهت همکاری علمی و اجرایی همایش معرفی کردیم.

همچنین عباس جهانگیریان را به جشنواره‌ی فیلم کودک ونوجوان اصفهان به عنوان نماینده‌ی انجمن معرفی کردیم.

۳٫ به مناسبت ۱۸ تیر، روز ملی ادبیات کودک نیز این کار‌ها را انجام دادیم:

 بیانیه‌ای با عنوان «کودک واقعی جای دیگری است» صادر کردیم.

هم چنین ۱۹ تیر میزگردی در انجمن با عنوان«کودک واقعی، کودک رسمی» با شرکت حسین بکایی، فریبا نباتی، شکوه حاج‌نصرالله و مهدی طهوری برگزار کردیم.

در ادامه، میزگرد دیگری با عنوان «نقش ادبیات کودک در فرایند تعلیم و تربیت» با همکاری خبرگزاری ایسنا با شرکت دکتر حسین اسکندری، مناف یحیی‌پور و محبوبه نجف‌خانی در ایسنا برگزار شد.

۴٫ همدردی با کودکان غزه

به مناسبت همدردی با کودکان غزه نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد نوشتیم که متن فارسی و انگلیسی آن در سایت انجمن درج شد. به همین مناسبت، طرح دیگری به نام فراخوان «یک برگ زیتون برای بچه‌های غزه» به همت کمیته‌ی روابط عمومی انجمن تهیه شد. دلمان می‌خواهد مجموعه نوشته‌های دوستانی را که به فراخوان جواب مثبت دادند در یک کتاب منتشر کنیم. البته اگر به اندازه‌ی یک کتاب بشود.

۵٫ آموزش

از ده کلاس آموزشی که برنامه‌ریزی‌اش را کرده بودیم، شش کلاس تشکیل شد. داستان‌نویسی خلاق توسط مجید راستی، کارگاه داستان نوجوان توسط نوید سیدعلی‌اکبر، ترجمه توسط فرزاد فربد، شعر نوجوان توسط حدیث لزرغلامی، ویرایش توسط محمد حسینی و داستان‌نویسی توسط سیامک گلشیری. هرچند تعداد هنرجویان آنقدرنیست که بشود روی درآمدزایی کلاس‌های آموزشی حساب کرد، اما تأثیر این کلاس‌ها را در جهت تقویت و پیشرفت ادبیات کودک ونوجوان نمی‌توان نادیده گرفت. اگر موقعیت فیزیکی انجمن برای برگزاری کلاس‌ها مناسب‌تر بود، انجمن می‌توانست به آموزش به عنوان یکی از فعالیت‌های کلیدی توسعه‌ی ادبیات کودک بیش‌تر بپردازد.

۶٫ برگزاری مراسم افطاری

روز ۱۹ تیر، بعد از میزگرد کودک واقعی، کودک رسمی بنا به سنت هر ساله، مراسم معنوی افطاری در انجمن برگزار شد. در این مراسم صمیمی علاوه براعضای انجمن،

محمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران، محمد توکل، رئیس انجمن فرهنگی ناشران، فریدون عمو‌زاده خلیلی، دکتر مهدی حجوانی، مجتبی رحماندوست، مصطفی رحماندوست ومحمود برآبادی و… تعداد قابل‌توجهی از اعضای انجمن شرکت داشتند.

گفتنی است تدارک و زحمت برگزاری مراسم و پذیرایی را اعضای حامی انجمن برعهده داشتند که از تک‌تک آن‌ها سپاسگزاریم. به ویژه از جعفر توزنده‌جانی، محسن هجری، تهمینه میرهاشمی که از هیچ تلاشی برای برگزاری خوب مراسم دریغ نکردند، صمیمانه متشکریم.

۷٫ تشکیلات جدید انجمن

کمیته‌ها: چندی بود که انجمن بدون حضور کمیته‌ها فعالیت می‌کرد و کار‌ها را دبیر انجمن یک‌تنه بر دوش می‌کشید. با توجه به ظرفیت‌های فراوان موجود در انجمن راه‌اندازی مجدد کمیته‌ها می‌توانست انرژی زیادی را به انجمن بیاورد وبه فعالیت‌ها تنوع و تازگی ببخشد. این بود که هیئت‌مدیره پس از آسیب‌شناسی و جمع‌بندی علل ناموفق بودن کمیته‌ها در گذشته، اقدام به تجدید تشکیلات داخلی انجمن کرد.

کمیته‌های جدید عبارتند از: آموزش وپژوهش، فرهنگی، حقوقی، رفاه وروابط عمومی.

پس از بررسی‌های فراوان دوستان زیر کاندیدای مسئولیت شدند وخوشبختانه همه به دعوت هیات مدیره پاسخ مثبت دادند.

مسعود ملک‌یاری: کمیته‌ی آموزش وپژوهش، نلی محجوب: کمیته‌ی روابط عمومی،

زیتا ملکی: کمیته‌ی حقوقی، محسن هجری: کمیته‌ی رفاهی و حسین بکایی: کمیته‌ی فرهنگی.

کارگروه‌ها: کارگروه قصه، ادبیات نمایشی و کارگروه فانتزی کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

کارگروه سفر پس از یک وقفه‌ی طولانی به همت جمال‌الدین اکرمی فعالیتش را آغاز کرد. الان هم مشغول برنامه‌ریزی یک سفر خفن است. اگر دوست دارید، ساک‌هایتان راببندید و منتظر باشید.

جلسه‌های کار‌گروه قصه‌خوانی با مسئولیت نوید سید‌علی‌اکبر روزهای یک‌شنبه یک هفته در میان ساعت ۵ تا ۷ و ادبیات نمایشی با مسئولیت محمود برآبادی یک‌شنبه درمیان ساعت ۵ تا ۷ وعلمی تخیلی با مسئولیت خانم ساوه روزهای چهار شنبه ۵ تا ۷ برگزار می‌شود.

۹٫ اعضای جدید

پنج نویسنده درسه ماه گذشته به عضویت انجمن در آمده‌اند. به این بانوان عزیز خوش‌آمد می‌گوییم و برایشان آروزی موفقیت می‌کنیم؛ فرزانه بابایی، فریبا دیندار، بیتا ترابی، ناهید معتمدی و لیلا صادق محمدی اعضای جدید انجمن هستند.

۱۰٫ صندوق قرض‌الحسنه‌ی انجمن به همت مصطفی خرامان تأسیس شد. گفتنی است مسئولیت صندوق نیز با ایشان است. از اعضایی که مایلند عضو صندوق شوند دعوت می‌کنیم روزهای سه‌شنبه از ساعت۶ تا ۸ به انجمن مراجعه کنند.

معصومه انصاریان

دبیر انجمن

شهریور ۹۳

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید