گسترش کتاب‌خانه‌های خانگی در همه‌ی ابعاد زندگی

0

جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌ی خانگی؛ گفت‌وگو با علی زارعان

مدیر گروه کودک شبکه‌ی دوی سیما معتقد است که جشنواره‌هایی مانند کتاب‌خانه‌های خانگی زمانی می‌تواند مفید باشد که در همه‌ی ابعاد زندگی ما گسترده شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، علی زارعان در آستانه‌ی برگزاری سومین دوره‌ی این جشنواره با بیان این مسئله که اهداف بزرگ با به هم پیوستن اهداف کوچک محقق می‌شود، افزود: گسترده‌ شدن این جشنواره‌ها به این معنی است که  اگر ما توی راهروی ساختمانمان یک کتاب برمی‌داریم و مطالعه می‌کنیم، توی فرودگاه و ایستگاه اتوبوس و… هم یک کتاب در دسترسمان باشد.

 او ادامه داد: برای کتاب‌خوان کردن مردم باید فرآیند مطالعه برای همه ملموس و قابل درک باشد. به عنوان مثال به کودکان نمی‌توان گفت کتاب بخوان، بلکه باید والدین در حضور آن‌ها مشغول مطالعه شوند.

زارعان اضافه کرد: نباید سنتی رفتار کنیم. برای گسترش مطالعه در کشور نیاز به یک حرکت انقلابی است. نویسنده‌های کودک و نوجوان ما باید برای کودکان بنویسند، نه آن‌که خاطرات کودکی‌شان را که اغلب مال دهه‌ی ۵۰ و ۶۰ است، به بچه‌های دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ ارائه بدهند.

مدیر گروه کودک شبکه‌ی دوی سیما بیان داشت که برای بالاتر بردن سطح مطالعه‌ی کودکان، شاید به گروه بزرگ نیاز نباشد. حتی یک شورای کوچک متشکل از متولیان چاپ، نشریات و… با اهداف کوتاه مدت هم می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

زارعان تأکید کرد: اهداف این شورا باید قابل سنجش باشد و بتوان بعد از مدتی نتیجه‌ی کار را دید. ما در کشورمان چند سازمان داریم که در این خصوص کار می‌کنند، اما مشکل اصلیاین‌جاست که همه‌ی این سازما‌ن‌ها همگرا نیستند.

او در خصوص عرضه‌ کتاب گفت: یک زمانی برای عرضه‌ی محصولات روی لوح فشرده مشکلاتی وجود داشت، اما تفکر هوشمندانه‌ای این محصولات را از حدود ویدیوکلوپ‌ها خارج کرد و به سوپرمارکت‌ها برد. من معتقدم که باید با حفظ منزلت کتاب و کتاب‌خانه‌ها، عرضه‌ی کتاب‌ها را کمی عام‌تر کنیم و مثلاً در سبد خوراکی‌های کودکان قرار دهیم.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید