اصالت کتاب‌خانه‌های خانگی را حفظ کنیم

0

جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌های خانگی؛ گفت‌وگو با علی خاکبازان

علی خاکبازان، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان معتقد است حمایت‌های دولتی از کتاب‌خانه‌های خانگی می‌تواند از مسیر سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهادی مانند انجمن نویسندگان کودک و نوجوان صورت بگیرد تا اصالت این تلاش‌های مردمی حفظ شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، این نویسنده که دبیری دومین دوره‌ی جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی را نیز بر عهده داشت، گفت: کتاب‌خانه‌های خانگی به دست مردم و به صورت خودجوش ایجاد می‌شود و نباید آن را در گیر و دار کاغذبازی‌های اداری محصور کنیم.

 خاکبازان با تأکید بر لزوم حمایت دولت از این کتاب‌خانه‌ها، که باعث ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه می‌شود، یادآور شد: این حمایت‌ها باید بدون هیچ چشم‌داشتی انجام شود. آن‌گاه مردم میل به خودیاری پیدا می‌کنند و این جریان به نهضت ملی در همه‌ی محله‌ها و مجتمع‌های مسکونی تبدیل خواهد شد.

خاکبازان پیشنهاد کرد در این راه ناشران کتاب نیز به یاری کتاب‌خانه‌های خانگی بیایند و در حد توانشان به تجهیز این کتاب‌خانه‌ها کمک کنند.

این نویسنده در عین حال برگزاری دوره‌های آموزشی برای برپاکنندگان این کتاب‌خانه‌ها را ضروری دانست و گفت: انجمن نویسندگان می‌تواند همان‌طور که برای مردم کلاس‌های مختلف برگزار می‌کند، با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برخی از صاحبان این کتاب‌خانه‌ها نیز به صورت حضوری یا مکاتبه‌ای دوره‌های آموزش کتاب‌داری برپا کند.

خاکبازان با اشاره به فعالیت‌هایی که برخی از این کتاب‌خانه‌ها برای تشویق مراجعه‌کنندگان به مطالعه انجام می‌دهند، پیشنهاد کرد که حضور تعدادی از اعضای خبره‌ی انجمن در جلسه‌های نقد و بررسی کتاب یا کتاب‌خوانی در این مجتمع‌ها یا کتاب‌خانه‌ها می‌تواند به گسترش و کیفیت بخشی به این حرکت‌های مردمی کمک کند.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید