افسون امینی: با کمبود مجله تخصصی درحوزه کودک و نوجوان مواجه‌ایم

0

افسون امینی، مدیر مسئول مجله ادبی «نارنج» با بیان اینکه با کمبود مجله تخصصی درحوزه کودک و نوجوان مواجه‌ایم، گفت: پرداختن به حوزه نظری ادبیات کودک و نوجوان در قالب مجله و نشریه نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت وجود مطبوعات تخصصی در این حوزه است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 افسون امینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره مجله ادبی «نارنج» اظهار کرد: با توجه به کمبود مجله تخصصی در حوزه کودک و نوجوان بر آن شدم با همکاری دوستان نشریه تخصصی در این زمینه منتشر کنم و تا به حال دو شماره از آن منتشر شده است. شماره نخست آن درباره لذت ادبیات کودک بود. شماره دوم نیز به‌خاطر اتفاق ناگواری که برای عباس کیارستمی رخ داد به کیارستمی از دیدگاه ادبیات کودک و نوجوان اختصاص یافت.

مدیر مسئول مجله ادبی «نارنج» در ادامه توضیح داد: «نارنج» مجله تخصصی در حوزه نظری ادبیات کودک و نوجوان است که در قالب دو فصلنامه به دو زبان فارسی و انگلیسی (چکیده) منتشر می‌شود. این مجله در هر شماره به یک موضوع نظری می‌پردازد و علاوه بر آن، معرفی آخرین شماره از مجلات تخصصی حوزه کودک، نگاهی به اتفاقات ادبیات کودک و نوجوان جهان و نیز نمایه کامل کتاب‌شناسی و مقاله‌شناسی از موضوع مورد بحث را نیز در برمی‌گیرد.

این نویسنده و منتقد ادبی افزود: من پیش از این در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان مجله «روشنان» را منتشر می‌کردم و ۱۰ سال دبیر تحریریه کتاب ماه کودک و نوجوان بودم و علاقه زیادی به این حوزه دارم.

دبیر ۹ دوره جشنواره شعر و داستان جوان سوره، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر ادبیات کودک و نوجوان و طبیعتا رشد مطبوعات این حوزه هستیم، یادآور شد: با اینکه تعداد نشریات حوزه نظری کودک و نوجوان خیلی زیاد نیست، اما تداوم و تسلسل برخی از آنها مثل «کتاب ماه کودک و نوجوان» و «پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان و روشنان» تأثیر ماندگار و قابل تأملی در این حوزه داشته است.

امینی با بیان اینکه روی آوردن مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه شیراز به رشته ادبیات کودک نیز در این مساله بسیار موثر بوده است، یادآور شد: اما در کنار این مساله، پرداختن به حوزه نظری ادبیات کودک و نوجوان در قالب مجله و نشریه نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت وجود مطبوعات تخصصی در این حوزه است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

افسون ادبی، دبیر ۹ دوره جشنواره شعر و داستان جوان ​سوره و از منتقدان ادبیات کودک و نوجوان است که در کنار آن نویسندگی هم می‌کند. از جمله آخرین کتاب‌های او در حوزه کودک و نوجوان می‌توان به «حوض و ماه» و «کدوتنبل» اشاره کرد.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید