انجمن نویسندگان کودک و نوجوان مهمان شورای کتاب کودک

0

روز دوشنبه، ۲۶ مهر ۹۴ انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای اهدا ی لوح تقدیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در شورای کتاب کودک حضور یافت.

در این نشست در پی مراسم بزرگداشت نوش‌آفرین انصاری در خانه‌ی هنرمندان ایران انجام شد، فریدون عمو‌زاده‌ خلیلی، معصومه انصاریان و ریحانه جعفری، شهرام اقبال‌زاده، نسرین‌دخت عماد خراسانی، مسعود ناصری، دکتر مریم جلالی و گروهی از پژوهشگران و اعضای شورای کتاب کودک حضور داشتند.

 نخست شهرام اقبال‌زاده، پژوهشگر و دبیر پیشین انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و عضو شورای کتاب کودک به معرفی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان پرداخت و اولین حضور رسمی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان را در شورای کتاب کودک خیر مقدم گفت.

فریدون عمو‌زاده‌ خلیلی، رئیس هیئت‌مدیره‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در این مراسم گفت: اگر چه انجمن نویسندگان کودک و نوجوان انجمنی مستقل است که اهداف تقریباً متفاوتی با شورا ی کتاب کودک دارد، اما خرسند است که بسیاری از اعضایش فرزندان قدیمی و جدید شورای کتاب کودک هستند و زیر چتر شورا پرورش یافته‌اند؛ از هوشنگ مرادی کرمانی و شهرام اقبال‌زاده گرفته تا نویسندگان جوان‌تر.

عموزاده‌‌ی خلیلی با قدردانی از تلاش‌های چندین ساله و بی‌وقفه‌ی شورای کتاب کودک در پیشبرد کمی و کیفی ادبیات کودک و آگاه‌سازی جامعه نسبت به اهمیت ادبیات کودک و توجه به تولید آثار مناسب برای کودکان در عرصه‌ی ملی و بین‌المللی، ابراز امیدواری کرد که روزی همه به عضویت شورا درآیند.

معصومه انصاریان، دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، موفقیت شورای کتاب کودک را مرهون مدیریت زنانه‌ی آن دانست و افزود نهادی که مدیریت آن را بانوان مسئول و دلسوزی مانند توران میرهادی و نوش‌آفرین انصاری به دست گیرند، همچون مادران با هرچه در توان دارند برای بالندگی ‌آن‌چه خلق کرده‌اند خواهند کوشید. بروز این مسئله را می‌شود در رفتار اجتماعی شورا در مراسم و بزرگداشت‌هایی که برگزار می‌کند و در تک‌تک اعضای شورا ی کتاب کودک مشاهده کرد. البته مردان بسیاری هم وجود دارند که این حس زنانه در آن‌ها بسیار قوی است و با تمام وجود از نهاد و جمعی که پدید و گرد آورده‌اند، صیانت و حفاظت می‌کنند.

ریحانه جعفری، عضو هیئت مدیره‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با بیان این نکته که در هر عرصه‌ای بهترین حرف را تاریخ آن عرصه می‌زند، به تلاش‌های فراوان شورای کتاب کودک در ایجاد تغییرات بنیادی در ادبیات کودک و نوجوان بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: اگر شورای کتاب کودک وجود نداشت ادبیات کودک از موهبت‌های بسیاری محروم بود.

نوش‌آفرین انصاری از کسانی که عضو شورای کتاب کودک نبوده‌اند اما همیشه از شورای کتاب کودک حمایت و پشتیبانی کرده‌اند، به‌عنوان امدادهای غیبی شورا یاد کرد و افزود: باید ساز و کارهایی به وجود بیاید که این تداوم و بالندگی ادامه پیدا کند و هرگز وابسته به یک شخص و دوره و زمانه نباشد. سر پا بودن و همیشه ماندن آرزوی همه است، اما باید واقع‌بین بود. مدیریت باید جریان داشته باشد و بردوش دیگران سال‌های سال ادامه پیدا کند و وابسته به یک فرد نباشد. انصاری کلیت شورای کتاب کودک را تمثیل سیمرغ دانست و افزود: البته تا به حال مسئولیت هدایت شورای کتاب کودک بیش‌تر بر عهده‌ی خانم‌ها بوده است.

عمو‌زاده‌ خلیلی در ادامه گفت: گویا مشارکت بیش‌تر خانم‌ها اتفاق عمومی در ادبیات کودک است. در چهارمین دوره‌ی کارگاه رمان من ۸۰درصد شرکت‌کنندگان خانم بودند و همه‌ی رمان‌هایی که تا کنون در نتیجه‌ی کارگاه‌ها منتشر شده، نویسندگان زن نوشته‌اند.

در این مراسم نسرین‌دخت عماد خراسانی و مسعود ناصری هم ب سخن گفتند و جنبه‌هایی از فعالیت شورای کتاب کودک را برای حاضران تشریح کردند.

در خاتمه شهرام اقبال‌زاده به معرفی جدید‌ترین آثار نوش‌آفرین انصاری و معصومه انصاریان پرداخت. این مراسم با اهدای لوح تقدیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به نوش آفرین انصاری پایان یافت.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید