بیانیه‌ی انجمن نویسندگان کودک ونوجوان به مناسبت آغاز پانزدهمین سال فعالیت

0

رویایی که به حقیقت می‌پیوندد

به نام پروردگار کودکی

استمرار حرکتی داوطلبانه برای جمعی متنوع و متکثر که تنها مسئله‌ی مشترکشان ادبیات کودک و نوجوان است، می‌تواند شبیه به رویایی شیرین باشد. و خوشحالیم که در طول این سال‌ها این رویا به تدریج محقق شده تا درآستانه‌ی پانزدهمین سال فعالیت انجمن امیدوار به برداشتن گام‌های بعدی باشیم.

اکنون این خواسته‌ی عمومی پدیدآورندگان ادبیات کودک و نوجوان است که با قرار گرفتن در شرایطی متعادل به نیازهای متنوع مخاطبان خود پاسخ گویند، به گونه‌ای که آن‌ها ادبیات کودک و نوجوان را دریچه‌ای برای ورود به دنیایی متفاوت و البته جذاب ببینند.

دوست داریم اکنون بی‌آن‌که نگران چیزی باشیم برای کودکان و نوجوانان این مرز و بوم از بازی، شادی و رفتن به سرزمین عجایب بگوییم و کام مخاطبان خود را با مربای خیال، شیرین کنیم.

دوست داریم اکنون به شازده کوچولوهای سرزمینمان این ضمانت را بدهیم که در سیاره‌ی زیبا و دوست داشتنی آن‌ها هیچ گل سرخی چریده نمی‌شود.

دوست داریم اکنون هیچ دغدغه‌ای به غیر از گفتن قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب نداشته باشیم و حتی برای بچه‌های کوره‌پزخانه نیز تدارک یک کتابخانه مملو از کتاب‌های خیال‌انگیز ببینیم.

و دوست داریم که خیلی آرزو‌ها و آرمان‌های دیگرمان در سرزمین پهناور ادبیات کودک و نوجوان رنگ حقیقت به خود بگیرد، حقیقتی از جنس خیال و خیالی از جنس حقیقت!

در طول این سال‌ها برای محقق شدن آرزو‌هایمان تلاش بسیار کرده‌ایم و اکنون نیز برآنیم که این تلاش‌ها را استمرار بخشیم، اما نمی‌توانیم نگرانی خود را از شرایط پیش آمده برای صنعت نشر پنهان کنیم، زیرا اکنون به دلیل مشکلات اقتصادی و  همین طور نوع سیاست‌گزاری‌های که به‌طور مستقیم صنعت نشر را تحت‌تأثیر قرار داده، ‌تولید کتاب به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده و بسیاری از ناشران توانایی پذیرش آثار جدید را ندارند؛ و نیازی به گفتن نیست که هزینه‌های این شرایط بیش از همه متوجه مخاطبان می‌شود.

نبودن کاغذ تحریر در فهرست کالاهای مشمول سهمیه‌ی ارزی هزینه‌های چاپ و انتشار کتاب را تا اندازه‌ای بالا برده که آن را از سبد هزینه‌ی بسیاری از خانواده‌های ایرانی خارج کرده و متأسفانه ما غافل از این حقیقت هستیم که اقتصاد نشر با نیازهای فرهنگی ما گره خورده و بحث تنها بر سر تعطیلی چند بنگاه اقتصادی نیست؛ و چنان‌چه تدبیر مؤثری نیندیشیم، تمامی دستاوردهای ما در طول سال‌های گذشته به تاراج خواهد رفت.

در این شرایط انجمن نویسندگان کودک و نوجوان خود را پایبند به ارتقا و بهبود شرایط اقتصاد نشر به‌ویژه در عرصه‌ی ادبیات کودک و نوجوان می‌بیند و صمیمانه دست یاری به سوی دست‌اندرکاران فرهنگی و دلسوزان صنعت نشر دراز می‌کند تا در سایه‌ی خرد جمعی از این فراز حساس عبور کنیم.

دراین راه توجه به حقوق پدیدآورندگان و ارج نهادن به هویت حرفه‌ای و صنفی آن‌ها از لوازم تحقق این هدف است و نمی‌توان با نادیده گرفتن اصلی‌ترین حلقه‌ی زنجیره‌ی صنعت نشر به این مهم دست یافت.

چنان‌که انجمن نیز در طول این سال‌ها برای بازیابی هویت حرفه‌ای و صنفی نویسندگان و پدیدآورندگان ادبیات کودک و نوجوان تلاش بسیار کرده تا از این رهگذر نقش خود را دربهبود شرایط صنعت نشر ایفا کند.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان کار خود را با مشارکت ۱۴۰نویسنده، شاعر، مترجم، پژوهشگر و روزنامه‌نگار آغاز کرد و ‌اکنون در آغاز پانزدهمین سال فعالیت خود، حضور بیش از ۴۲۰ پدیدآورنده را در مجموعه‌ی خود به منزله‌ی یک سرمایه‌ی اجتماعی می‌بیند؛ و حتی اگر فرض کنیم که در طول این سال‌ها تنها کار انجمن همدلی و همراهی گروهی از پدیدآورندگان ادبیات کودک و نوجوان با یکدیگر بوده باشد، آن را دستاورد بزرگی برای جامعه‌ی ادبیات ایران زمین می‌داند. هرچند به گواه گزارش فعالیت‌ها که هرساله در مجمع عمومی به اعضای محترم انجمن ارائه می‌شود، ‌کارنامه‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان پربار است، تا آن‌جا که دامنه‌ی برخی فعالیت‌ها، مجموعه‌ی اهالی قلم و اصحاب فرهنگ را شامل می‌شود.

اهالی انجمن به خود می‌بالند که با اتکای به داشته‌های خود همچنان پی‌گیر اهداف فرهنگی و حرفه‌ای خود هستند و باور دارند که می‌توان گام به گام آرمان‌های پدیدآورندگان ادبیات کودک و نوجوان را که همانا رشد و بالندگی فرهنگ و ادبیات کودک و نوجوان سرزمین پهناورمان ایران است، محَقـَق سازد.

 این چنین باد

 انجمن نویسندگان کودک ونوجوان

 نهم بهمن ۱۳۹۱

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید