بیستمین مجمع عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد

0

می‌خواهیم به دویستمین برسیم

بخش رسمی جلسه

برگزاری جلسه‌ی مجمع عمومی و برگزاری انتخابات هرسال بهانه‌ای می‌شود تا اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان دور هم جمع شوند. امسال هم جز این نبود و روز پنج‌شنبه، اول تابستان ۱۳۹۶ راس ساعت ۱۷ اعضای انجمن گردهم آمدند تا علاوه برگزاری مجمع عمومی دیداری تازه کنند و در مراسم افطاری شرکت کنند.

تمام مقدمات از قبل آماده شده بود. اعضا به محض ورود به انجمن برگه‌ی ثبت‌نام را تکمیل، حق عضویت معوقه‌ی خود را پرداخت و برگه‌ی رأی دریافت می‌کردند تا پس از معرفی نامزدها و برنامه‌هایشان اسامی منتخب خود را به صندوق بیندازند.

پیش از شروع رسمی جلسه، مجتبی رحماندوست، یکی از اعضای انجمن و مدیرعامل مجمع خیرین کشور، درباره‌ی تشکیل بنیاد خیریه‌ی نویسندگان به صحبت کرد و از اعضای انجمن خواست که فراتر از خط و خطوط سیاسی و جناحی بنیاد خیریه‌ای تشکیل دهند. او گفت: «این کار می‌تواند قصه‌خوانی برای بچه‌های آسیب‌دیده و اموری از این دست باشد.»

پس از رسیدن تعداد اعضا به حد نصاب و بعد از قرائت قرآن توسط یکی از اعضای انجمن، از هیئت رئیسه‌ی محترم دعوت شد برای شروع رسمی جلسه در جایگاه حاضر شوند. اعضای هیئت‌رئیسه‌ی بیستمین مجمع‌عمومی فریدون عموزاده خلیلی (رئیس)، حمیدرضا شاه‌آبادی (نائب رئیس)، فرمهر منجزی (منشی) و شهلا انتظاریان و محمدرضا اصلانی (ناظر) بودند.

فریدون عموزاده خلیلی، رئیس هیئت‌مدیره‌ی انجمن، ضمن خوش‌آمدگویی به اعضای انجمن گفت: «ما بیستمین مجمع عمومی را به فال نیک می‌گیریم. چرا که این‌جا انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است و عدد ۲۰ معمولاً ارزش زیادی برای کودکان و نوجوانان دارد. امیدوارم روزی به دویستمین مجمع عمومی برسیم. سابقه و عمر طولانی انجمن‌ها نشان‌دهنده‌ی اصالت آن‌هاست و همین موضوع برای ما امیدبخش است.»

عموزاده ضمن اشاره به برخی اتفاقات خوب رخ داده در انجمن در طی سال گذشته، گفت: «رخدادهای کمی و کیفی مثبتی که انجمن تجربه کرده به خاطر اعتباری است که از تک تک اعضا گرفته است. «انجمن» اصل نیست، اصل نویسندگان هستند و مفهومی به نام ادبیات کودک و نوجوان. خوشبختانه انجمن را در حال حاضر بسیاری از نهادهای مرتبط با ادبیات کودک و نوجوان به رسمیت می‌شناسند و این یک گام به پیش برای فرهنگ مملکت محسوب می‌شود.»

به رسمیت شناخته شدن از طرف جایزه‌ی بین‌المللی آسترید لیندگرن، ایجاد اعتبار چشم‌گیر برای انجمن در کتابخانه‌ی مونیخ، شرکت داشتن نماینده‌ای از انجمن در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی مانند پکن، بولونیا، فرانکفورت و… از مثال‌هایی بود که عموزاده خلیلی مطرح کرد.

پس از اتمام سخنان رئیس هیئت‌مدیره‌ی انجمن، عزت‌الله الوندی، دبیر انجمن، گزارش عملکرد انجمن در سال گذشته (۱۳۹۵) را ارائه کرد. ثبت‌نام و تأیید عضویت ۲۷ نفر عضو جدید، فعالیت‌های صنفی و فرهنگی مانند برگزاری بزرگداشت برای پیشکسوتان ادبیات کودک و نوجوان، برگزاری کاروان کتاب در قالب سفرهای استانی و…، عقد قرارداد و تفاهم‌نامه با مراکز متفاوت دولتی و فرهنگی، فعالیت‌های آموزشی مانند برگزاری کلاس‌ها و نشست‌های مختلف برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان علاقه‌مند به این حوزه، برگزاری دیدارهای نوروزی، افطار، سالگرد و…. نامه‌نگاری به مراکز مهم بین‌المللی (مانند سازمان ملل) و اعلام حضور به‌عنوان انجمن مرتبط با کودکان و نوجوانان، تغییر و به‌روزرسانی ظاهری و محتوایی وب‌سایت انجمن از جمله فعالیت‌های انجمن در سال گذشته بود.

در ادامه جعفر توزنده‌جانی، خزانه‌دار انجمن گزارشی مالی از وضعیت درآمدها، هزینه‌ها و موجودی انجمن در پنج سال گذشته ارائه داد و درباره‌ی نرم‌افزار جدیدی که مورد استفاده‌ی انجمن قرار گرفته صحبت کرد و گفت این نرم‌افزار امکان بررسی جزئی‌تر و دقیق‌تر مسائل مالی را فراهم می‌کند. توزنده‌جانی همچنین به سؤالات اعضا درباره‌ی مسائل مالی مرتبط با انجمن پاسخ گفت.

آخرین بخش از ارائه‌ی گزارش‌ها مربوط به بازرسان بود که شیوا حریری به نمایندگی از بازرسان گزارش را ارائه کرد و برگزاری منظم جلسات هفتگی هیئت‌مدیره و تراز مالی انجمن را مورد تأیید قرار داد.

پس از اتمام گزارش‌ها بودجه‌ی پیشنهادی خزانه‌دار برای سال ۱۳۹۶ به تصویب اکثریت اعضا رسید و درباره‌ی افزایش حق عضویت از پنجاه هزار تومان به هفتاد هزار تومان، بعد از اعلام موافقت‌ها و مخالفت‌ها قرار شد این موضوع به رأی گذاشته شود و طبق رأی اعضا هفتاد هزار تومان حق عضویت تصویب شد.

آخرین بخش از جلسه‌ی رسمی مجمع عمومی به معرفی نامزدهای انتخابات بازرسان گذشت. محمد برومند، حوریه حافظیان، شیوا حریری، مصطفی خرامان، شیدا رنجبر، علی مولوی منوچهر نعیمی و محسن هجری هشت نامزدی بودند که به‌صورت مختصر خود را برای اعضا معرفی کردند.

پس از برگزاری انتخابات و شمارش آرا، به ترتیب کسب آرا محسن هجری، مصطفی خرامان و شیوا حریری به ‌عنوان بازرسان اصلی و علی مولوی و شیدا رنجبر به‌عنوان بازرسان علی‌البدل انتخاب شدند.

بخش غیر رسمی جلسه

هر جلسه‌ای در انجمن جدای از موضوع محوری آن، بهانه‌ای است برای تجدید دیدارها و گپ‌وگفت‌های اعضا. در بیستمین جلسه‌ی مجمع عمومی هم اعضا در کنار شرکت در انتخابات، بر دیوار یادگاری‌های انجمن یادگار نوشتند و ا دوستان قدیمی و جدید هم‌صنف عکس گرفتند و در آخرین پنج‌شنبه‌ی ماه رمضان در کنار سایر نویسندگان، مترجمان و پژوهشگران حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان افطار کردند.

گزارش: نیلوفر نیک‌بنیاد

 

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید