ترویج کتاب‌خوانی به حمایت‌های کلان دولتی نیاز دارد

0

جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌ها‌ی خانگی؛ گفت‌وگو با محمدهادی محمدی

ترویج کتاب‌خوانی در سطح‌های خرد و جشنواره‌ای تنها نشان از بالندگی نهادها در ایده‌پردازی و حرکت دارد؛ اما این حرکت‌های کوچک زمانی جریان‌ساز است که از حمایت رسمی دولت برخوردار شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، محمدهادی محمدی، نویسنده و پژوهشگر معتقد است: حرکت‌هایی که یک خانواده یا یک نهاد انجام می‌دهند، تأثیرات کلان ندارد. جامعه‌ی ایران جامعه‌ی حرکت‌های خرد است که اگر این حرکت‌ها حذف شود، ما با سایر جوامع غیرفرهنگی برابر خواهیم شد.

 او افزود: بنابراین نهادها و جشنواره‌ها ایده‌ساز هستند و بالندگی خود را به نمایش می‌گذارند. در این میان یک مسئله مطرح است و آن این است که تا زمانی که آموزش و پرورش نتواند واسط بین کتاب و کودک باشد، همین حرکت‌ها هم در سطح خرد تأثیرگذار خواهند بود.

محمدی ضمن خرسندی از برگزاری دوباره‌ی جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌های خانگی، وقفه‌ی چندساله در برگزاری این جشنواره را نشان از آن دانست که در مقطعی از زمان به کتاب‌خوانی به‌ویژه در مدارس کم‌توجهی شده و  عنوان کرد: متأسفانه بسیاری از معلمان ما و حتی استادان دانشگاه که شغلشان با آموزش و پژوهش گره خورده با کتاب مأنوس نیستند. بنابراین ما به اصلاحات بنیادین نیازمندیم و نمی‌توانیم ادعا کنیم یک جشنواره به تنهایی قادر به جریان‌سازی خواهد بود.

او کمبود بودجه در حوزه‌ی فرهنگ را علت اصلی عدم توجه به کتاب و کتاب‌خوانی دانست و گفت: درحالی‌که  آموزش و پرورش خبر از کمبود بودجه‌ی پرداختی خود دارد و صحبت از اختصاص ساعت‌های کتاب‌خوانی در مدارس می‌شود، نگاه به کتاب‌خانه‌های کانون پرورش فکری در تهران هم نشان می‌دهد که نمی‌توان در سطح خرد حرکت کرد و هدف‌گذاری کلان کرد.

این نویسنده و پژوهش‌گر گفتک با یک نگاه اجمالی جمعیت تهران را ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر عنوان می‌کنند و تعداد کتاب‌خانه‌های کانون در تهران ۴۶ تاست . اگر در حسابی سرانگشتی هر کتاب‌خانه‌ی کانون دوهزار عضو داشته باشد، خواهیم دریافت که میزان توجه به کتاب چه‌قدر بوده و هست.»

 محمدی در پاسخ به این‌که نگاه او به حرکت خودجوش کتاب‌خانه‌های خانگی چیست؟ پاسخ داد: سنت تعاون در ایران ریشه‌دار است. بخشی از منش ما را سنت تعاون ساخته و در تعبیرهای جهانی ما مردمی مهمان‌نواز هستیم. این‌که افراد در محله‌ی خود کتاب‌ها‌یشان را به اشتراک می‌گذارند، به همین خصلت پسندیده برمی‌گردد. بی‌تردید انجمن نویسندگان کودک و نوجوان علاوه بر نگاه فرهنگی خود به ترویج تعاون در کتاب و کتاب‌خوانی نیز نگاهی داشته و این حرکت پسندیده را آغاز کرده است.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید