تشکیل دادگاه کتاب

0

بیست‌ویکمین نشست از سلسله نشست‌های هفتگی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست نوش‌آبادی به طرح مسایل مختلفی پرداخت که یکی از مهم‌ترینشان تشکیل دادگاه کتاب بود.

او در خصوص رسیدگی به تخلفات حوزه کتاب چنین توضیح داد: بحث تشکیل دادگاه کتاب یک موضوع مهمی است که در محافل فرهنگی تحلیل و بحث شده است. کتاب یکی از ارزشمندترین و پایدارترین محصولات و آثار بشری است. بنابراین تعرض به کتاب به هر شکلی بدون رضایت صاحب اثر تخلف و جرم محسوب می‌شود و کسی حق ندارد غیرقانونی کتابی را تکثیر کند. اعتقاد ما این است که ناشران کتاب، سربازان و پرچم‌داران کشور هستند. قوه قضاییه برای برخی نهادها دادگاه‌های خاص تشکیل داده است مثل دادگاه رسانه و دیگر ارگان‌ها؛ بنابراین همان‌طور که قوه قضاییه برای برخی نهادها دادگاه ویژه دارد برای بخش کتاب هم دادگاه ویژه خواهد داشت. سال ۱۳۹۲ در بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب، این پیشنهاد از سوی ناشران به رهبر انقلاب ارائه شد که دادگاهی با موضوع کتاب با حضور هیأت منصفه برگزار شود. اخیرا هم معاون محترم فرهنگی رییس جمهور این پیشنهاد را مطرح کردند. ما هم علاقه‌مندیم که قوه قضاییه بتواند دادسرایی مخصوص نویسندگان اهل قلم تشکیل بدهد.

لازم به یادآوری است که انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز چندسال پیش در مکاتبه با رییس قوه قضاییه وقت، آیت‌الله شاهرودی موافقت ایشان با تشکیل چنین دادگاهی را کسب کرده بود که سرنوشت این دادگاه معلوم نشد به کجا رسید.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید