دبیر انجمن: مدیران نمایشگاه کتاب به درخواست ما پاسخ ندادند

0

اوایل بهمن ماه سال گذشته، نامه‌ای خطاب به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نوشتیم و در آن با تأکید بر ضرورت همکاری و مشارکت نهادهای مردمی در امور فرهنگی، اعلام کردیم انجمن به عنوان یک تشکل مدنی آمادگی دارد مسئولیت برنامه‌ریزی و اجرای نشست‌های تخصصی ادبیات کودک سرای اهل قلم را بر عهده بگیرد.

وقتی باخبر شدیم امسال برای اولین بار مسئولیت پنج کمیته‌ی نمایشگاه بین‌المللی کتاب به اتحادیه‌ی ناشران سپرده شده، خوشحال شدیم. چراکه واگذاری امور فرهنگی به نهادهای فرهنگی اتفاق مبارکی  است و به پدیدآورندگان کتاب فرصت می‌دهد با تمام ظرفیت به میدان بیایند. برای همین انجمن ضمن اظهار خوشنودی از حضور جدی‌تر و گسترده‌تر انجمن فرهنگی ناشران درنمایشگاه بین‌المللی کتاب، فرصت را مغتم شمرده و نامه‌ای به مسئول کمیته علمی و فرهنگی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نوشت و در آن، بار دیگر آمادگی خود را برای مشارکت و همکاری در نمایشگاه کتاب یادآور شد.

 انتظار داشتیم از سوی این کمیته به همکاری دعوت شویم، اما متأسفانه هیچ پاسخی دریافت نکردیم. در شرایطی که عزم دولت تدبیر و امید برای سپردن کارهای اجرایی به انجمن‌های مردم‌نهاد، جدی است و مسئولان وزارت ارشاد از  نقش دادن به  انجمن های مردم‌نهاد در امور فرهنگی دم می‌زنند، انتظار می‌رفت مؤسسه نمایشگاه‌های کتاب از تمام تشکل‌ها و انجمن‌های مرتبط با ادبیات کودک برای حضور در نمایشگاه کتاب دعوت به عمل آورد تا هر تشکل متناسب با توان خود در نمایشگاه حضور پیدا کند. اما متأسفانه  نه تنها از سوی مؤسسه نمایشگاه‌ها برای تشکل‌های مرتبط با ادبیات کودک دعوت نامه‌ای ارسال نشد، بلکه به تقاضای مشارکت و همکاری انجمن نویسندگان کودک ونوجوان نیز بی‌اعتنایی شد. ضمن این‌که در نمایشگاه کتاب امسال انجمن تصویرگران هم به دلایلی حضور ندارند.

برای ما روشن نیست چرا و با چه توجیهی تقاضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای همکاری و مشارکت درنمایشگاه کتاب تهران نادیده گرفته شد؟ اما چه بخواهیم چه نخواهیم انجمن، فراگیرترین تشکل مدنی در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان است و در این عرصه سابقه‌ای ۱۷ساله دارد. واقعیت این است که انجمن طی این سال‌ها، مسائل و دغدغه‌های صنفی و حرفه‌ای نویسندگان را از نزدیک لمس کرده و با آن‌ها آشناست. انجمن همواره آمادگی دارد تا نشست‌های تخصصی درباره‌ی مسائل مهمی چون حقوق مؤلف، کپی‌رایت، ممیزی و جهانی شدن ادبیات کودک و… برگزار کند. نشست‌های تخصصی در سرای اهل قلم می‌توانست گفت و شنودهای جدی در زمینه‌ی ادبیات کودک را رونق ببخشد و به توسعه‌ی ادبیات کودک ما کمک کند، اما با کمال تأسف این فرصت از نویسندگان و از ادبیات کودک کشورمان دریغ شد.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید