دیدار نوروزی انجمن برگزار شد

0

جشنی متفاوت، به بهانه‌ی فرارسیدن بهار

عصر بیست‌وچهارمین روز از اولین ماه سال ۱۳۹۶، اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، دور هم جمع شدند تا به بهانه‌ی فرارسیدن بهار، دیداری تازه کنند. قرار بود این برنامه متفاوت از سایر برنامه‌ها باشد و این تفاوت از همان دقیقه‌های ابتدایی ورود به انجمن، قابل مشاهده بود.

پیش‌برنامه‌ی دیدار نوروزی، رونمایی از دو کتاب تجدیدچاپی جمال‌الدین اکرمی بود؛ «کودک و تصویر۱» و «کودک و تصویر۲» که به بررسی تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان پرداخته است، بهانه‌ای شد تا اعضای انجمن در کنار گپ‌وگفت صمیمانه از تورق این دو کتاب لذت ببرند.

 

مراسم اصلی با خوش‌آمدگویی مینا حدادیان و مهدی طهوری، دو تن از اعضای انجمن، که اجرای دیدار نوروزی را بر ‌عهده داشتند، شروع شد. از آن‌جایی‌که قرار بود این مراسم هنجارهای رایج مراسم رسمی را زیرپا بگذارد، خبری از سخنرانی‌های طولانی و کسل‌کننده نبود و خانم ناهید معتمدی به‌نمایندگی از هیئت‌مدیره‌ی انجمن سال نو را تبریک گفت و به اعضای حاضر در جشن بهاری خوش‌آمد گفت.

 

در ادامه‌ی مراسم مجریان برنامه ابیاتی طنز و قطعاتی زیبا از مرحوم عمران صلاحی را خواندند تا برای لحظاتی خنده‌ای از ته دل را بر لب حاضران بنشانند:

«یک روز یک ناشری به ما گفت حالا که همه دارند درباره‌ی حافظ کتاب می‌نویسند، تو چرا نمی‌نویسی؟ مگر چه چیزت از دیگران کم‌تر است؟ ناشر نداری که داری! کاغذ نداری که داری! رو نداری که داری! مایه نداری که داری! تو هم بردار یک شرح سودی بر حافظ بنویس. همان‌ظور که سد کرج ما از همه‌ی سد کرج‌ها بهتر است، شرح سودی ما هم از همه‌‌ی شرح سودی‌ها بهتر می‌شود. گفتم سودی هم که خوانندگان کتاب می‌برند، سودی سوزآور است…»

سنتورنوازی سمانه قاسمی، از اعضای تازه‌ی انجمن، یکی دیگر از مراسم بهاری انجمن بود. سمانه قاسمی پیش‌درآمدی از مرتضی‌خان نی‌داوود، چند گوشه‌ی کوتاه و چهارمضراب هوشنگ کامکار را برای حاضران اجرا کرد.

طبق رسم هرساله، یکی از نویسندگان، شاعران یا فعالان حوزه‌ی ادبیات کودک، به‌مناسبت روز جهانی کتاب کودک پیامی می‌نویسد.در دیدار نوروزی سال ۱۳۹۶ قرعه به نام مصطفی رحماندوست افتاد تا پیام خود را برای اعضای انجمن بخواند.

 

محمود برآبادی، نایب‌رئیس انجمن نیز در ادامه‌ی مراسم لزوم حضور پررنگ‌تر و ارتباط تنگاتنگ‌تر انجمن و اعضا را یادآور شد و در این‌باره گفت: «انجمن نویسندگان کودک و نوجوان تنها نهاد مدنی است که تعداد زیادی از نویسندگان، مترجمان و فعالان این حوزه را گرد هم آورده و عمری به درازای بیست سال دارد. از همین رو فعالیت‌ها و پروژه‌های زیادی به انجمن ارجاع می‌شود که توان اجرایی انجمن برای انجام تمامی آنان کم است. از طرفی انجمن توانایی‌های اعضا را نمی‌شناسد و از طرفی اعضا از نیازهای انجمن مطلع نیستند. امید آن می‌رود که با حضور پررنگ‌تر اعضا این خلا برطرف شود. چرا که نهادهای مدنی هر چه‌قدر قدرتمند‌تر ظاهر شوند، جدی‌تر گرفته می‌شوند و غیرقابل‌ حذف‌تر خواهند بود.»

تفاهم‌نامه‌ی سمینار ادبیات کودک در تبریز، سفر پنجاه نفره‌ی اعضای انجمن به بوشهر و همکاری در زمینه‌ی نمایشگاه‌ها و نشست‌های برپا شده در این شهر و هم‌چنین فعالیت‌های مربوط به نمایشگاه بین‌المللی کتاب، برخی از پروژه‌های پیش‌روی انجمن بودند که برآبادی به آن‌ها اشاره کرده و خواستار همکاری اعضا برای اجرایی کردن آن‌ها شد.

از تمام این حرف‌های جدی که بگذریم، می‌رسیم به بخش هیجان‌انگیز دیدار نوروزی. بخشی که در آن چند تن از اعضای انجمن به دور از تعارفات و مراعات‌های رایج، پشت میکروفون رفته و خاطرات طنز یا به قولی «سوتی»‌های خود را برای حضار تعریف کردند؛ هوشنگ مرادی کرمانی، فریدون عموزاده خلیلی، مصطفی خرامان، مصطفی ایلخانی‌زاده، مهدی طهوری، سمانه قاسمی، انوشه منادی، زهرا عبدی، عزت‌الله الوندی و زرقلمی با بیان خاطرات شیرین خود، شادی دوچندانی به جشن بهاری انجمن بخشیدند.

 

در انتهای مراسم، عزت‌الله الوندی و محسن هجری با دف‌نوازی سمانه قاسمی چند تصنیف خاطره‌انگیز و قدیمی را اجرا کردند تا حاضران در جشن، خاطره‌ی این روز بهاری را با آوایی خوش در یاد خود ثبت کنند.

 

شروع متفاوت مراسم پایان متفاوتی نیز در پی داشت و اعضای انجمن با نوشتن یادگاری بر دیوار «یادگار دوست» حضور خود را در این دیدار به ثبت رساندند تا خاطره‌ای دسته‌جمعی و حقیقی در کنار تمام خاطرات و عکس‌های مجازی از جشن بهاری انجمن در سال ۱۳۹۶ به یادگار بماند.

گزارش: نیلوفر نیک‌بنیاد

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید