رقابت کتاب‌های ایران با تیم ملی کتاب‌های دنیا

0

جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌ها‌ی خانگی؛ گفت‌وگو با احمد اکبرپور

 احمد اکبرپور معتقد است تجربه‌ی ترویج کتاب در مدارس ناموفق بوده، اما کتاب به عنوان عامل ارتباطی می‌تواند کاربرد بهتری در میان خانواده‌ها داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، احمد اکبرپور، نویسنده‌ی کتاب‌های کودک و نوجوان برپایی سومین جشنواره‌ی کتاب‌‌خانه‌های خانگی را حرکتی خلاقانه دانست و گفت: چنین جشنواره‌هایی باید بتوانند برگزیدگان خود را تا مقام قهرمان ملی بالا ببرند. وقتی کسی برای ارتقای سطح فرهنگی جامعه زمان و هزینه‌ای شخصی می‌پردازد،  باید به عنوان قهرمان فرهنگی شناخته شود.

 او افزود: با نگاهی دقیق‌تر به این حرکت متوجه می‌شویم که جدای از فعالیت فرهنگی، کتاب‌‌خانه‌های خانگی جنبه‌ی جامعه‌شناختی دارند و سعی دارند ما را از خودمحوری دور کنند. در زمانه‌ای که هنوز برای جامعه‌ی ما فردگرایی درونی نشده، ضروری است در دل آپارتمان‌ها دچار تنهایی نشویم. از طرفی باید فضایی برای فرزندانمان ایجاد کنیم تا دوستی‌ها و روابط سالمی برایشان شکل بگیرد.

اکبرپور عملی کردن تجربیات برگزیدگان را برای چنین جشنواره‌هایی ضروری دانست و یادآور شد: تجربه‌های افراد در دوره‌های بعدی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و حتی ثبت و ضبط و منتشر شود.

او به کاربردی کردن  این کتاب‌‌خانه‌ها اشاره و اضافه کرد: افراد در تجهیز این کتاب‌‌خانه‌ها باید سلیقه‌ی طیف وسیعی را در نظر بگیرند. یک کتاب‌‌خانه باید دربرگیرنده‌ی موضوعات مختلفی باشد تا در جذب افراد و در نهایت گسترش هدف خود موفق عمل کند.

اکبرپور با اشاره به این‌که حمایت دولت سال‌هاست از بخش تألیف حذف و منجر به انتشار بی‌رویه‌ی آثار ترجمه شده، این حمایت را ضروری دانست و گفت: دیدار با نویسندگان و شاعران همیشه عامل مؤثری در پیشبرد کتاب‌خوانی بوده است. از طرفی حمایت‌های دولتی نیز سبب ترویج کتابخوانی خواهد شد. هم‌اکنون کتاب ایران در حال مسابقه با تیم ملی جهان است، نه یک یا دو کشور. زمانی که از تمام کشورهای دنیا آثاری به کشور می‌آید، پنج اثر خوب ایرانی قادر به دفاع دربرابر این تیم بزرگ نخواهند بود.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید