سرگرمی‌های در دسترس، عامل اصلی کاهش مطالعه

0

جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌ها‌ی خانگی؛ گفت‌وگو با فاطمه زمانی

 فاطمه زمانی، کارشناس ارشد کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی معتقد است عواملی چون نداشتن انگیزه، گرفتاری‌های روزمره، نداشتن عادت یا فرهنگ مطالعه و وجود امکانات سرگرم‌کننده‌ی سهل‌الوصول مانند تلویزیون و کامپیوتر مسبب اصلی فاصله گرفتن مردم ایران از کتاب و کتاب‌خوانی است.

به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، زمانی با استقبال از برگزاری جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌های خانگی و به عنوان یکی از متخصصان کتاب‌داری گفت: نظم‌بخشی به این کتاب‌خانه‌ها می‌تواند  مدیران آن‌ها را به سمت حرفه‌ای شدن سوق دهد.

 زمانی گفت: مهم است که کتاب‌خانه‌های خانگی علاوه بر تهیه و گردآوری و نگهداری و نظم بخشیدن به کتاب‌ها درصدد اشاعه‌ی اطلاعات، در دسترس قرار دادن کتاب‌ها و منابع برای دیگران، ایجاد فعالیت‌های گروهی مانند بحث و گفت‌وگو، نقد کتاب و معرفی کتاب باشند.

او تماشای فیلم، مطالعه‌ی فیلم‌نامه و بحث‌های گروهی، قرارهای گروهی برای رفتن به سینما و تئاترها و فرهنگ‌سراها و سر زدن به فروشگاه‌های شهر کتاب و… و هر گونه گفت‌وگوهایی در این رابطه را برای ایجاد روابط گرم و دوستانه و ایجاد محافل علمی مفید و تشویق افراد به مطالعه‌ی بیش‌تر مفید دانست.

زمانی در پاسخ به این سؤال که عدم تجهیز کتاب‌خانه‌ها سبب کم بودن مطالعه در ایران است یا عدم تألیف کتاب‌های مناسب؟ توضیح داد هیچ‌کدام. در واقع فرهنگ عمومی مطالعه  بین مردم ایران وجود ندارد.

او با بیان این‌که اگر شیوه‌ی امانت کتاب در کتاب‌خانه‌ها تغییراتی داشته باشد، کودکان بیش‌تری جذب مطالعه می‌شوند، افزود: به نظر من برای کودکان و خردسالان می‌توان شرایط آسان‌تری در نظر گرفت که پایبند تحویل به‌موقع کتاب نباشد. گاهی آن‌ها دوست دارند بارها و بارها کتابی را بخوانند و مدتی پیش خود نگه دارند. اگر این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا به مطالعه علاقه‌مندتر شوند و با کتاب بیش‌تر انس بگیرند، بهتر است پایبند قوانینشان نکرد.

این کارشناس ارشد کتاب‌داری در عین حال گفت درباره‌ی نوجوان‌ها و بزرگ‌سالان روش کتاب‌خانه‌ای مناسب‌تر است، زیرا این روش به پایبند کردن آن‌ها به قوانین، رعایت نوبت، ایجاد روند مطالعاتی و … کمک می‌کند.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید