سیاست‌گذاری‌های کلان‌؛ محصول جشنواره‌های کوچک

0

جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌‌ها‌ی خانگی؛ گفت‌وگو با پژمان رحیمی‌زاده

در زمانه‌ای که خبرهای رسانه‌ای و انفجار اطلاعات از طریق اینترنت باعث شده کتاب‌خواندن و لذت دل سپردن به آن کم‌رنگ شود، هر حرکتی در جهت کتاب‌خوان کردن افراد جامعه نقش مهم و به‌سزایی خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، پژمان رحیمی‌زاده، نقاش و تصویرگر در استقبال از طرح کتاب‌خانه‌های خانگی، این حرکت را تأثیرگذار و تداوم آن را ضروری می‌داند.

 رحیمی‌زاده معتقد است ترویج کتاب‌خوانی در بخش کلان خود که شامل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای همه‌گیر شدن این فرهنگ است، می‌تواند توسط جشنواره‌های ادبی شکل بگیرد.

او که پیش از این با جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی آشنایی نداشت، این جشنواره را غافل‌گیرکننده ‌خواند و با بیان تجربه‌ی اهدای کتاب به کتاب‌خانه‌ها گفت: خود من پیش از این بارها کتاب‌هایی را به کتاب‌خانه‌ی محل یا  مدارس اهدا کرده‌ام و گمان می‌کنم آگاهی مردم از این نوع کتاب‌خانه‌ها و تشویقشان می‌تواند مسیری را تداوم ببخشد که باعث گشوده ‌شدن دریچه‌ای جدید برای فرهنگ و اندیشه شود. معتقدم گسترش این رفتار اجتماعی برای جامعه‌ای پویا و زنده دلگرم‌کننده است.

رحیمی‌زاده معتقد است که هرچند مراکز فرهنگی، کتاب‌خانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با فعالیت‌های فرهنگی و ادبی و متولیان فرهنگ کتاب‌خوانی در دید و دسترس قرار دارند، اما سر منشأ دل سپردن به این لذت‌ها، در خانواده‌ها شکل می‌گیرد.

با این حال او بیان می‌کند که  بهترین شیوه‌ی اشتراک‌گذاری کتاب در زمان حال امانت دادن آن به دیگران نیست و افراد می‌توانند با اهدای کتاب‌های خود به کتاب‌خانه‌های دیگران، افراد زیادی را در بهره‌مندی از این لذت شریک کنند.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید