مراسم بزرگداشت دکتر مهدی حجوانی برگزار شد

0

در مراسم بزرگداشتی که موسسه خانه کتاب در تاریخ ۲۵ دی ماه ۱۳۹۷ برای دکتر مهدی حجوانی برگزار کرده بود نویسندگان، ناشران، اساتید و بزرگان ادبیات و فرهنگ حضور داشتند.
برنامه با مروری بر هفده دوره عصر کتاب که نکوداشت بزرگان، صاحب قلمان و پیشکسوتان بود آغاز شد. در ابتدا آقای نیک‌نام حسینی‌پور، مدیر موسسه خانه کتاب ضمن خیر مقدم به حضار به فعالیت‌های بیشمار آقای حجوانی در مجلات و موسسات فرهنگی و مساجد و… اشاره کردند و ایشان را به عنوان نمادی از تعقل و اعتدال معرفی کردند که در حوزه‌های مختلف تمامی سلایق را در نظر گرفته و از افراط و تفریط دوری می‌کنند. سپس از آقای کاشفی خوانساری به عنوان نویسنده و منتقد ادبی دعوت شد تا در مورد دکتر حجوانی صحبت کنند. ایشان نیز ضمن اشاره به جایگاه والای آقای حجوانی از او به عنوان بزرگ مرد موسس یاد کردند. چرا که دکتر حجوانی همواره از پایه‌گذاران و موسسان نهادهای مختلف فرهنگی بوده‌اند.

در بخش بعدی فیلم کوتاهی از آقای حجوانی پخش شد که در آن آقایان عموزاده خلیلی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، آقای محسن هجری و خانم آتوسا صالحی و… به عنوان نویسندگان کودک و نوجوان و آقای قدیانی به عنوان ناشر در مورد مقام آقای حجوانی صحبت کردند. در قسمت بعد از آقای احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران دعوت شد. ایشان نیز ضمن یادآوری خاطره‌ای از دوران جنگ به صفات نیکوی صداقت، بی‌ریایی و بی‌تعلقی آقای حجوانی اشاره کردند. این که آقای حجوانی در این مدت کمتر به دنبال شهرت و نام و نشان بودند و ویژگی بارز ایشان اجماعی بودنشان است که می‌توانند با اقشار مختلف کار کنند. سپس آقای سیدآبادی، نویسنده و مشاور وزیر از خاطراتشان با آقای حجوانی در انجمن نویسندگان کودک و تیم لاک‌پشت پرنده گفتند و در این میان به شخصیت مسئول و منظم آقای حجوانی اشاره کردند و این که فرای تمامی مواردی که دوستان و آشنایان آقای حجوانی به آن اشاره کردند ایشان معلمی دلسوزند که با دقت نظر و همت خود تا کنون نهادهای بسیاری را راه اندازی کردند.

در انتهای نشست انتشارات و موسسات فرهنگی مختلف و خانه کتاب جوایزی را به رسم یادبود اهدا نمودند و از زحمات دلسوزانه دکتر مهدی حجوانی تقدیر به عمل آوردند. از جمله فعالیت‌های دکتر حجوانی می توان به سردبیری در مجلات مختلف از جمله مجله کتاب ماه کودک و نوجوان، پژوهش‌نامه، نقدهای ادبی، مجموعه مقالات، تدریس در دانشگاه و سر ویراستاری، چندین عنوان کتاب کودک و بزرگسال و تاسیس گروه‌ها و موسسات مختلف فرهنگی همچون لاک‌پشت پرنده و… نام برد.

گزارش: پروین پناهی

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید