معرفی نامزدهای جایزه‌ی آسترید لیندگرن ۲۰۲۱ از سوی انجمن

0

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران، اسامی نامزدهای جایزه آسترید لیندگرن (آلما) را اعلام کرد.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به عنوان یکی از چهار نهاد ایرانی ادبیات کودک معرف نامزدهای جایزه آستریدلیندگرن، اسامی سه نفر کاندیداهای انجمن برای جایزه ٢٠٢١ آلما را به این شرح اعلام کرد:
١- حمیدرضا شاه‌آبادی به عنوان نویسنده
٢- عبدالحکیم بهار به عنوان مروج کتاب‌ و کتاب‌خوانی
٣- نادر موسوی مروج کتاب‌ و کتاب‌خوانی از کشور افغانستان به عنوان نامزد خارجی انجمن

بر اساس این خبر، حمیدرضا شاه‌آبادی به خاطر رمان‌هایی تأثیرگذار، ساختن جهان‌های داستانی متنوع، شخصیت‌سازی و زبان مؤثر در روایت و جایزه‌های متعدد، عبدالحکیم بهار به خاطر کوشش خستگی‌ناپذیر در ترویج کتاب‌خوانی به ویژه در مناطق محروم و روستاهای دور و نادر موسوی به خاطر ترویج کتاب‌خوانی و آموزش و نمودارساختن عمق رنج پایان‌ناپذیر بچه‌های افغانستان، شایسته نامزدی از سوی کمیته انتخاب جایزه آلما تشخیص داده شدند.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای گزینش نامزدهای آلما بر اساس شیوه‌نامه‌ مصوب از سوی هیئت مدیره این انجمن عمل می‌کند. در این شیوه‌نامه، انتخاب بر عهده‌ی کمیته‌ای ١١ نفره مرکب از ۵ عضو هیئت مدیره انجمن و ۶ عضو از چهره‌های معتبر ادبیات کودک نهاده شده و این اعضاء همگی با رأی مخفی هیئت مدیره برگزیده می‌شوند.

اعضای کمیته، طی چند مرحله بررسی، بر اساس شاخص‌های ١۶ گانه‌ای چون تعداد آثار چاپ شده، سابقه فعالیت مستمر در ادبیات کودک، دریافت جوایز ادبی وهنری، سوابق تدریس در کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی ادبیات کودک و پرورش نویسندگان و هنرجویان جوان، جریان‌سازی در ادبیات کودک، توجه به فرهنگ بومی و ارزش‌های جهان‌شمول و… داوری می‌کنند و نویسندگان و مروجانی که حائز بالاترین امتیاز از این شاخص‌ها باشند، به مرحله نهایی راه می‌یابند. نامزدهای آلما از میان راه‌یافتگان مرحله نهایی، بعد از بحث کافی در کمیته، با رای مخفی ١١ عضو انتخاب می‌شوند. بر اساس همین ساز و کار، امسال حمیدرضا شاه‌آبادی، عبدالحکیم بهار و نادر موسوی با رأی قاطع اکثریت مطلق اعضای این کمیته برگزیده شدند.

انجمن امیدوار است این انتخاب با موفقیت نامزدهای معرفی شده، برای آنان و ادبیات کودک ایران فرجامی خوش داشته باشد.
گفتنی است اعضای ١١ نفره کمیته انتخاب نامزدهای جایزه آلما ٢٠٢١ عبارتند از:
ریحانه جعفری (دبیر کمیته)/ محمود برآبادی/ جعفر توزنده‌جانی/ شیدا رنجبر و فریدون عموزاده خلیلی از اعضای هیئت مدیره انجمن؛
به همراه شکوه حاجی‌نصرالله/ حسین فتاحی/ مرجان فولادوند/ مریم محمدخانی/ محسن هجری و مهدی یوسفی

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید