می‌توان به خصوصیت یگانه‌ی هر کتاب‌خانه احترام گذاشت

0

جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌ها‌ی خانگی؛ گفت‌وگو با دکتر علی بوذری

دکتر علی بوذری، پژوهشگر هنر و تصویرگر معتقد است از آن‌جا که کتاب‌خانه‌های خانگی بر اساس ذوق و علاقه شخصی شکل می‌گیرد، همواره منحصر به فردند و باید به همین شیوه منحصر به فرد و یگانه باقی بمانند.

به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، علی بوذری در آستانه‌ی برگزاری سومین جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی یادآور شد: این جشنواره‌ها نباید سعی در یکسان‌سازی و چهارچوب‌دار کردن این کتاب‌خانه‌ها داشته باشد و باید به خصوصیت یگانه‌ی این کتاب‌خانه‌ها احترام گذاشته شود.

 بوذری در پاسخ به این سؤال که برگزاری جشنواره‌هایی هم‌چون کتاب‌خانه‌های خانگی می‌تواند گامی مؤثر در ترویج کتاب‌خوانی باشد گفت: البته. در ایران همیشه این مشکل وجود دارد که کتاب‌خانه‌های عمومی کوچک محدود و معدود است. تشویق کتاب‌خانه‌های محلی و منطقه‌ای و توسعه‌ی آن‌ها می‌تواند یکی از راه حل‌های برون رفت از این مشکل باشد. در عین حال از آن‌جایی که اغلب این کتاب‌خانه‌ها، فضای صمیمی و کتاب‌دار پرانگیزه و مشتاق دارند، باعث جذب مخاطبان بیش‌تر و توسعه‌ی کتاب‌خوانی خواهند شد.

به گفته‌ی این پژوهش‌گر که نگاهی تطبیقی به شیوه‌ی رواج کتاب‌خوانی در ایران و کشورهای توسعه یافته دارد، کتاب‌خانه‌های خانگی تنها در اثر نیاز به کتاب و عدم وجود کتاب‌خانه‌های عمومی مجهز پدید می‌آید.

بوذری در عین حال توضیح داد: در کشورهای توسعه‌یافته معمولاً این نیاز وجود ندارد، ولی در کشورهای در حال توسعه نیاز به کتاب‌خوانی و نبود کتاب‌خانه‌های عمومی مناسب باعث می‌شود تا مردم عادی دست به تأسیس کتاب‌خانه‌های محلی بزنند. گاهی نیز این کتاب‌خانه‌ها هسته‌ی مرکزی کتاب‌خانه‌های بزرگ است. البته شیوه‌ی ترویج کتاب‌خوانی قادر است در هر کشوری رنگ و بویی بومی بگیرد و ضروری نیست کشورها با شیوه‌ی واحدی دست به ترویج کتاب‌خوانی بزنند.

بوذری در انتها اجرای مسابقات کتاب‌خوانی، تنوع انواع کتاب‌ها با توجه به گروه سنی و تولید اسباب‌بازی‌هایی که بر اساس شخصیت کتاب‌ها تولید می‌شود را راه‌های عمومی‌تر و رایج ترویج کتاب‌خوانی عنوان کرد و استفاده از آن‌ها را مؤثر دانست.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید