نخستین دوره‌ی جایزه‌ی بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان

0

با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران و مجمع نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان ترکیه، جایزه‌ی بین‌المللی کتاب کودک ونوجوان برگزار می‌شود.

این تفاهم‌نامه روز شنبه، ۲۴ اکتبر (۲ آبان) بین این دو تشکل غیردولتی در شهر استانبول امضا شد.

در این طرح سازمان‌های غیردولتی فعال در حوزه‌ی کتاب کودک و نوجوان و سایر موضوعات فرهنگی مرتبط با کودک و نوجوان در حوزه‌ی کشورهای اسلامی، منطقه‌ی خاورمیانه و اروپا گردهم می آیند و به طور داوطلبانه هر سال اجرای مراحل مختلف جمع‌آوری و داوری و انتخاب آثار برتر و اهدای جایزه‌ها را به عهده می‌گیرند.

بر اساس اعلام کمیته‌‌ی فرهنگی و روابط بین‌الملل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان پیشنهاد این طرح شش ماه پیش در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان مطرح شد و در دیدارهای بین دو انجمن موافقت‌های اولیه صورت گرفت. در ایران پس از بررسی‌های اولیه، کلیات طرح به تصویب هیئت‌مدیره‌ی انجمن رسید و در پی آن پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی تهیه و به زبان ترکی استانبولی ترجمه و در اختیار طرف دیگر قرار گرفت.

در دیدار رئیس هیئت‌مدیره‌ی انجمن با مدیران مجمع نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان ترکیه در حاشیه‌ی دومین سمینار بین‌المللی ادبیات کودک و نوجوان، بندهای آیین‌نامه‌ی اجرایی به مذاکره گذاشته شد و بر اساس نظرات دو طرف تغییرات لازم در آن داده شد.

بر اساس این آیین‌نامه درخواست سازمان‌های غیردولتی فعال در زمینه‌های متنوعی چون ادبیات کودک و نوجوان (داستان، شعر، بازنویسی ترجمه، پژوهش‌های نظری و…) در هیئت‌مدیره‌ی بین‌المللی مطرح می‌شود و پس تصویب این سازمان‌ها به عضویت فدراسیون اهدای جایزه‌ی بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان درخواهند آمد. نحوه‌ی عضوگیری، دبیرخانه‌های دائمی و موقت، روش انتخاب اعضای دائمی و غیردائمی هیئت‌مدیره، زمینه‌هایی که در آن‌ها جایزه اهدا می‌شود و دیگر موارد در پیش‌نویس آیین‌نامه آمده است.

بر اساس گزارش کمیته‌ی فرهنگی و روابط بین‌اللمل در این جایزه تلاش شده شرکای انجمن نخست از میان کشورهای همسایه، یعنی کشورهای اسلامی و سپس کشورهای خاورمیانه و در ادامه کشورهای اروپایی انتخاب شود. هر چند ذکر منطقه‌ی جغرافیایی به معنی عدم توجه به کشورهای قاره‌های افریقا یا آمریکا یا استرالیا نیست، این تذکر فقط برای روشن‌تر شدن وسعت این فعالیت فرهنگی آورده شده است.

کمیته‌ی فرهنگی و روابط بین‌الملل اظهار امیدواری کرد نخستین دوره‌ی این جایزه تابستان ۱۳۹۵ در تهران برگزار شود.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید