نکوداشت محمود برآبادی در سبزوار

0

نماد فعالیت مدنی

نکوداشت محمود برآبادی، عضو هیئت‌مدیره‌ی‌انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، عصر روز پنج‌شنبه، ۷ مرداد ۹۵ در سبزوار برگزار شد.

در آغاز مراسم که در جوار در مقبره‌ی ملاهادی سبزواری برگزار شد، جلال معتصدی، رئیس شورای شهر سبزوار، به مهمانان خوش‌آمد گفت و از خدمات محمود برآبادی تجلیل کرد. او در بخشی از سخنانش گفت: برآبادی اگرچه از نویسندگان کودکان و نوجوانان است، اما سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد شهرسازی خدمت کرده است.

 او در ادامه از برآبادی درخواست کرد که کتاب‌هایی با موضوع سبزوار و آثار و مفاخرش برای برای آشنایی بیش‌تر کودکان و نوجوانان سبزوار تالیف کند.

طاهره ایبد، عضو هیئت‌مدیره‌ی انجمن درباره‌ی شخصیت محمود برآبادی گفت: برآبادی شخصیتی به وسعت دریا و آرامشی بی‌نظیر دارد. هر گروهی ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند، اما ویژگی منحصربه‌فرد برآبادی این است که در هر شرایطی آرامش خود را حفظ می‌کند.

ایبد افزود: برآبادی مقید به رعایت حقوق شهروندی است. او شخصیتی باادب و محترم دارد و این ویژگی خود را به دیگران منتقل می‌کند. او همه را به سمت آرامش و صلح و دوستی سوق می‌دهد.

در ادامه‌ی مراسم معصومه انصاریان، عضو دیگر هیئت‌مدیره‌ی انجمن، درباره‌ی شخصیت برآبادی در مقام فعال مدنی سخن گفت و افزود: یکی از معیارهای و توسعه‌یافتگی جامعه وجود پرقدرت نهادهای مدنی است. در جامعه‌ی ما فعالیت مدنی به انگیزه بالای شهروندی نیازمند است و محمود برآبادی یکی از معدود افرادی است که در کار مدنی جدی، متعهد، منظم و ثابت‌قدم است. او در مواجهه با دشواری‌ها استوار، متین و منطقی است. در کشاکش جدل‌ها از کوره در نمی‌رود و از اعتدال و منطق خارج نمی‌شود. در جلسات کم‌گوی و گزیده‌گوی است و حضورش اعتدال‌بخش.

محمدرضا یوسفی، از اعضای انجمن، دیگر سخنران مراسم بود. او گفت: مردم این دیار، خاک و سرزمین، حماسه و عشق و ایستادگی را از سروهای ایستاده، نقش برجسته‌های تخت جمشید و حماسه‌ی ‌آواهای فردوسی بارها تکرار کرده‌اند. در گذر این دیار گل‌محمد، مارال و زیور در خورشید واژه‌های کلیدر با تاریخ سخن گفته‌اند و اینک «محمود» از جایگاه ادبیات کودک و نوجوان ایران‌زمین برخاسته است. های محمود! تو از بستر شعر و حماسه آن‌گونه که پیر از فردوسی بزرگ صبوری را پیشه ساخت و عشق‌ورزی را قانون هستی دانست، تو نیز همان شکیبایی را آزمودی. به هنگامی که آن‌سوتر در کوچه‌های نیشابور کدکنی نازنین در سکوتی پرفریاد در آرامش واژه و کلام هستی را معنا بخشید، تو نیز میراث‌دار او بودی.

سپس جواد محقق نیشابوری، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، با اظهار امیدواری از این‌که  مردم سبزوار قدر افرادی همچون برآبادی را بدانند، افزود: برآبادی ریشه در میان مردم این شهر دارد. همه نام محمود برآبادی را شنیده‌اند و آثارش را خوانده‌اند. در این جلسه همه‌ی بزرگان سبزوار که داستان‌نویسی به نامشان گره خورده، حضور دارند.

در پایان مراسم محمود برآبادی از برگزارکنندگان و مهمانان تشکر کرد و خاطراتی از مسیر فعالیت‌هایش تا به حوزه‌ی نویسندگی کودک و نوجوان برسد، برای حاضران روایت کرد.

ماستیانی، تصویرگر کتاب‌های برآبادی، آخرین سخنران این مراسم بود. او در بخشی از سخنانش گفت: استاد برآبادی غواص دنیای بیکران کویر ماست؛ غواص واژه‌ها، شخصیت‌ها و فولکلورهای ما. من نقش می‌کنم و او سخن را آغاز می‌کند. او سخن می گوید و من نقش سخن را می‌آفرینم. ملایمت ایشان از بزرگی و عظمت ذهنش نشئت می‌گیرد.

این مراسم با اهدای هدایا و لوح‌های  تقدیر از سوی سازمان‌ها و نهادهای گوناگون از جمله شورای اسلامی شهر سبزوار، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه‌ی کتاب، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی و دانشگاه سبزوار پایان یافت.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید