​چهاردهمین فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان منتشر شد

0

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،چهاردهمین شماره فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان ویژه تابستان ۱۳۹۶ به صاحب امتیازی خانه کتاب و سردبیری سیدعلی کاشفی‌خوانساری منتشر شده است.

کاشفی‌خوانساری، سردبیر فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان در سرمقاله این شماره با عنوان «ادبیات نوجوان در آستانه تحولی دیگر» نوشته است: «با شکل‌گیری ادبیات کودک و نوجوان در مفهوم جدید آن به واسطه آثار افرادی چون محمود مفتاح‌الملوک و آثار ترجمه‌ای مندرج در مطبوعات در اواسط دوره قاجار و بعد از آن با آثار افرادی مثل رشدیه و باغچه‌بان در اواخر دوره قاجار، مولفه‌های جدیدی برای آثار مناسب کودکان و نوجوانان نمود یافت. ظهور و بروز این ادبیات مبتنی بر باورهایی تازه بود، از جمله این که آثار خواندنی این گروه سنی باید از نظر زبانی و محتوایی ساده‌تر از آثار بزرگسالان باشد، عاری از خشونت و مباحث جنسی و زشتی‌های فضاهای بزرگسالانه باشد، امیدبخش باشد، نگاه مثبتی به زندگی داشته باشد.»

در چهاردهمین شماره فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان آثار و نوشتارهایی از زهرا احمدی، هوشنگ اعلم، رفیع افتخار، مصطفی ایلخانی‌زاده، حسن پارسایی، روح‌الله مهدی‌پور عمرانی، فاطمه حیدری، یحیی علوی‌فر، مهدی فردوسی مشهدی و انسیه موسویان به چشم می‌خورد.

نقد داستان تالیف، نقد داستان ترجمه، نقد شعر، نقد آثار غیرداستانی، نقد ادبیات دینی، نقد بین‌الملل، نقد بازنویسی، نقد تصویرگری، نقد ویرایش، نقد شفاهی، وضعیت نشر، نقد پژوهی، نقد آثار دیروز و… عناوین مطالب پیش روی مخاطبان در این شماره از فصلنامه نقد کتاب کودک است.

لایه‌های تو در توی فقر، اعتمادسازی بین انسان و خداوند، ادبیات تطبیقی کودک در دو تمدن بزرگ، از داستان پریان تا فانتزی و بازتاب اقلیم روستایی آذربایجان در قصه‌های سبلان نیز از مطالبی است که در این شماره فصلنامه ارائه شده است.

«پاستیل‌های کرمی»، «آنچه دوست دارم و دوست ندارم»، «میمون در کنسرت شبانه»، «مسافران سرزمین خورشید»، «پیامک عوضی»، «من گرسنه‌ام، من تشنه‌ام»، «سه‌گانه نگهبانان» و «شمال ناکجا» ازجمله آثاری است که در این شماره مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند.

چهاردهمین شماره فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان در ۲۸۰ صفحه با قیمت ۱۰ هزار تومان سوی مؤسسه خانه کتاب منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید