نویده گوکانی و افسانه‌ی باربد

0

«نویده گوگانی» در تازه‌ترین تجربه‌ی نوشتاری‌اش درباره‌ی باربد، نامورترین موسیقی‌دان‌، شاعر دوران ساسانی دست به قلم شده است.

این نویسنده تاکید کرد: باربد‌، هنرمندی است که درباره‌ی او اطلاعات کم و افسانه‌آمیزی در کتاب‌های فارسی- عربی آمده است. منابع کهن‌تر او را اهل مرو و منابع تازه‌تر او را اهل جهرم معرفی کرده‌اند.ؤ

ابن خرداد به، تاریخ‌نویس و موسیقی‌شناس ایرانی درباره‌ی باربد می‌نویسد: او با سخنانی موزون به همراه بربط‌نوازی برای خسرو آهنگ‌هایی ساخت و در آن حوادثی را که دیگران جرئت بازگو کردن آن را نداشتند، با زبان موسیقی و شعرهایش گفت. این اثر که ویژه‌ی کودکان نوشته شده و هنوز نام آن مشخص نیست، بناست توسط نشر گردو‌ راهی بازار شود.

گرگانی که پیش از این کتاب «یال طلا» را برای نشر نسل نواندیش نوشته بود، ضمن ابراز امیدواری از این‌که بتواند در سال جاری شاهد راهی شدن این کتاب به بازار کتاب شود، گفت: این داستان، داستان کودکانه‌ای است دربارهی دو اسب است که جاهایشان با هم عوض می‌شود.

این نویسنده تصریح کرد: در نگاه اول شاید این کتاب برداشتی از کتاب «شاه و گدا»ی مارک تواین به نظر برسد، اما من با توجه به گروه سنی مخاطبم که کودکان هستند، سعی کرده‌ام تجربه و حس‌هایی که این جابه‌جایی در مخاطب ایجاد می‌کند‌، به ذهن آنان متبادر کنم و هدفم بیش‌تر این بود که نشان دهم جابه‌جایی و موقعیت جدید، چه شناختی در مخاطب ایجاد می‌کند.

به نقل از ایبنا

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید