کارگاه‌های آموزشی «باشگاه‌های کتاب‌خوانی» در نیشابور

0

انتخاب کتاب برتر را از نگاه مخاطبان

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی در آیین افتتاحیه‌ی کارگاه‌های آموزشی باشگاه‌های کتاب‌خوانی در پایتخت کتاب ایران نیشابور اظهار کرد: این کارگاه‌ها از امروز در شهرهای نیشابور، گنبدکاووس و کاشان آغاز به‌کار کرده و فردا نیز در سبزوار آغاز می‌شود؛ در یک ماه آینده نیز  در ١۵ شهر برگزار خواهد شد.

 وی افزود: این کارگاهها مقدمه‌ی راه‌اندازی باشگاه‌های کتاب‌خوانی هستند و کسانی که در این کارگاه‌ها شرکت می‌کنند، بعد از اتمام دوره تا هفته‌ی کتاب فرصت دارند، باشگاه کتاب‌خوانی تأسیس کنند و در هفته‌ی کتاب هم باشگاه به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

سیدآبادی درباره‌ی کیفیت این کارگاه‌ها گفت: پس از طراحی مقدماتی دوره، ٢٠ نفر از کارشناسان، مؤلفان و منتقدان و مروجان کتاب‌خوانی با معرفی نهادهای مختلف غیردولتی که تجربه‌ی فعالیت ترویجی و آموزشی داشتند، انتخاب شدند. آن‌ها در دو نشست جداگانه درباره‌ی سرفصل‌های دوره بحث کردند و سپس در یک کارگاه هشت‌ساعته نیز در تدوین محتوای دوره مشارکت داشتند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی، درباره‌ی چگونگی فعالیت این باشگاه‌ها عنوان کرد: منظور از باشگاه کتاب‌خوانی، گروه‌های حداقل ۱۲ تا ۱۵ نفری از کودکان یا نوجوانان هستند که زیر نظر یک هماهنگ‌کننده‌ی بزرگسال در زمینه‌ی کتاب‌خوانی فعالیت دارند.

وی ادامه داد: این باشگاه‌ها می‌توانند در شهر و روستا در کتابخانه‌ها، مدارس، مراکز کانون، فرهنگسراها، مجتمع‌های مسکونی، مساجد، کانون‌های اصلاح و تربیت، مراکز بهزیستی  و هر جایی که کودکان و نوجوانان گردهم می‌آیند، تشکیل شوند.

سیدآبادی، تشکیل باشگاه‌های کتاب‌خوانی را یکی از ایده‌های برآمده از طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران خواند و گفت: جشنواره‌ی باشگاه‌های کتاب‌خوانی در واقع تلفیق شده‌ی چند ایده است. دوستان نیشابور در طرح‌های این شهر با محوریت یکی از مدارس شهر، طرحی را برای گسترش کتاب‌خوانی در مدارس داده بودند که تقریباً در این جشنواره هم به‌عنوان تنه‌ی اصلی حفظ شده و ایده‌های دیگر از شهرهایی مثل اهواز با آن تلفیق شده تا این جشنواره طراحی شود.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی، درباره‌ی نحوه فعالیت باشگاه کتاب‌خوانی اظهار کرد: براساس این طرح، باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در دبیرخانه‌ی جشنواره ثبت‌نام می‌کنند و امکان بهره‌مندی از تخفیف کتاب را از طریق کتاب‌فروشی‌های شهرشان پیدا می‌کنند، کتابخانه‌های کوچک را تأسیس و یا تقویت می‌کنند، به‌صورت گروهی کتاب می‌خوانند، درباره‌ی کتاب‌های خوانده شده گفت‌و‌گو و آن‌ها را داوری می‌کنند.

وی افزود: البته با این فعالیتها، اعضای باشگاه، نهایتاً کتاب برتر را از نگاه خود در باشگاه انتخاب می‌کنند و سپس در نامه‌هایی به نویسندگان کتاب‌های برتر، نظر خود را درباره‌ی کتاب‌های برتر می‌نویسند و کتاب‌هایی را که پسندیده‌اند در فیلم‌های کوتاه موبایلی به دیگران معرفی می‌کنند. سپس در مرحله‌ی شهرستان کتاب‌های برگزیده باشگاه‌ها با حضور نمایندگان آن‌ها داوری دوباره شده و کتاب برگزیده از نظر کودکان و نوجوانان شهر انتخاب می‌شود. همچنین با داوری فیلم‌ها و نامه‌های بچه‌ها توسط داوران تعیین‌شده از سوی دبیرخانه، بهترین فیلم‌ها معرفی و بهترین نامه‌ها به نویسندگان انتخاب و در آیین پایانی شهرستان از آنان تقدیر به عمل می‌آید و جایزه‌ی بچه‌های شهر به نویسنده برگزیده اهدا می‌شود.

در این نشست عباس کرخی، دبیر هماهنگی شهرهای دوستدار کتاب و رئیس اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور هم ضمن خوشامدگویی و ارائه‌ی گزارشی از فعالیت‌های نیشابور به‌عنوان پایتخت کتاب گفت: این طرح یکی از برنامه‌های نیشابور بود و امروز بیش از ۴٠ نفر از معلمان، مربیان و مروجان کتاب‌خوانی در این کارگاه شرکت کرده‌اند و استقبال بسیار خوبی از آن شده است

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید