گزارش مکتوب فعالیت‌های انجمن در سال ۱۳۹۶

0

مقدمه:

بر اساس بند الف ماده­ی ۲۴ اساس نامه­ ، در هر مجمع عمومی دبیر انجمن گزارشی از این فعالیت­ها را تهیه و برای آگاهی اعضای ارائه می­کند. تا هم اعضا از فعالیت­های انجمن در سال گذشته آگاه شوند و هم در بایگانی انجمن این گزارش به عنوان عملکرد یک ساله‌ی انجمن حفظ شود. با سپاس از اعضای محترم هیات مدیره‌،گزارشی کوتاه از فعالیت­های انجمن در سال ۹۵ برای ارائه به مجمع عمومی تقدیم می­شود.

تغییر و تحول بازرسان:

در بیست­مین مجمع عمومی که در تاریخ اول تیر ماه ۹۶ برگزار شد. دبیر انجمن، عزت‌اله الوندی، گزارشی از فعالیت­های انجمن در سال ۹۵ ارائه کرد و بعد از آن جعفر توزنده­جانی، خزانه­دار انجمن، گزارش مالی انجمن را در سال ۹۵ به اطلاع اعضا رساند. در پایان هم پس از کاندیدا شدند جمعی از داوطلبان، رای‌گیری برای انتخاب بازرسان انجام شد که نتیجه رای گیری برای سال ۹۶ به شرح زیر است :

اعضای اصلی:

۱-مصطفی خرامان

۲- محسن هجری

۳-شیوا حریری

اعضای علی البدل

۱-علی مولوی

۲- شیدا رنجبر

جلسات هیات مدیره:

تعداد جلسات هیات مدیر در سال ۱۳۹۶، ۳۴ جلسه بوده است.

تعداد مصوبات :۱۵۰

مهترین مصوبات :

انتخاب خانم ایبد برای حضور در نمایشگاه کتاب پکن.مهر ۱۳۹۶

موافقت با حضور آقای محمود برآبادی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت.

انتخاب کارگروه برای تعیین کتاب­هایی که قرار بود در کاتالوگ کتاب فرانکفورت آورده شوند. موافقت با تشکیل کارگروهی برای بررسی و تجدید نظر در آیین نامه عضویت انجمن. اعضای پیشنهادی: حجوانی، برآبادی، الوندی، خلیلی، سیدآبادی ، طاقدیس.

تصویب طرح پندار که از سوی آقای حسن زاده ارائه شده بود، به منظور کشف استعدادهای نویسندگی در کودکان و نوجوانان سراسر کشور. این طرح با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عملی خواهد شد.

تصویب طرح جمع آوری کتاب های شش ماهه دوم سال ۹۶ برای کاتالوگ کلاغ سفید کتابخانه‌ی مونیخ آلمان و تحویل آنها به موسسه نمایشگاهای فرهنگی ایران.

-انتخاب خانم طاقدیس برای مراسم نکوداشت

– انتخاب خانم افسانه شعبان نژاد و آقای جمشید خانیان برای سفر به پکن و شرکت در نمایشگاه کتاب چین فروردین ۱۳۹۷

-تصویب پیشنهاد بیمه‌ی کارمند دبیرخانه و ارسال لیست بیمه به سازمان تامین اجتماعی برای قانون­مند شدن روند اداری انجمن

– تصویب پیشنهاد به‌روز کردن بایگانی و اسکن تمامی مدارک سال‌های قبل از بدو تاسیس انجمن برای دسترسی بهتر به مدارک و اسناد

– تعیین آیین نامه‌ی سفر اعضای انجمن برای سفرهای خارجی.

اعضای جدید:

رسیدگی به درخواست عضویت یکی از مصوبات همیشگی انجمن است که عضو جدید پس از پر کردن فرم عضویت و ارائه مدارک در هیات مدیره مطرح و در صورتی‌که شرایط لازم را داشته باشد عضویت او تایید می شود.

تعداد اعضایی که در سال جدید به انجمن پیوستند ۲۳ نفر است : آقایان وخانم‌ها علی منتظر – امین توکلی – وحید محمدی پای اندر – مریم رضایی خوشبخت – فرزانه آقاپور – لیلا دیانی – حمیدرضا توکلی – پیوند نوشیروان پور – شادی خوشکار خیری- مژده عباسی هفشجانی – سید ربابه میرغیاثی- مریم فیاضی – زهرا موسوی – ظریفه روئین – فریده فرجام – نسیم عرب امیری – حسین خلج حسینی – افسون امینی – زهرا دیهیمی – معصومه سمیعی –قدسی ایزدی – مینا السادات موسوی مرویلی –

تهیه و تنظیم گزارش مالی

بر اساس بند ب ماده­ی ۲۴ اساس نامه، انجمن بررسی و تصویب ترازنامه بر عهده‌ی مجمع عمومی‌ست. از این رو گزارش مالی سال ۹۶ تهیه و در اختیار هیات مدیره قرار گرفت و سپس طبق اساس نامه بازرسان آقایان محسن هجری، مصطفی خرامان و شیوا حریری دفاتر و اسناد را بررسی و برای ارائه به مجمع عموی تایید کردند. لازم به یاد آوری‌ست که بودجه‌ی پیشنهادی برای سال ۹۷ نیز تنظیم شد.

فعالیت های حقوقی

از جمله فعالیت­های انجمن در سال ۹۶ پیگیری تمدید پروانه‌ی فعالیت انجمن بود. تمدید پروانه از این جهت حایز اهمیت است که انجمن به صورت یک نهاد رسمی و قانونی ثبت می­شود و در اجرای قراردادها با سازمان و نهادی چه دولتی و چه غیر دولتی از این جهت مشکلی نخواهد داشت. علاوه بر این، پروانه‌ی فعالیت این امکان را برای انجمن فراهم می‌آورد تا به عنوان یک نهاد فرهنگی مورد شناسایی قرار بگیرد. در سال ۹۶ برای اولین بار اظهارنامه‌ی مالیاتی(سال ۹۵) تهیه ارسال شد که به دلیل داشتن پروانه‌ی فعالیت انجمن از معافیت مالیاتی قابل توجهی برخوردار شد. اما با توجه به این که بخشی از فعالیت‌هایی که انجمن در سال۹۵ انجام داده بود، در اساسنامه پیش‌بینی نشده بود، مالیات تعلق گرفت

فعالیت های صنفی و فرهنگی

انجمن در سال ۹۶ همچون سال­های قبل یک سری فعالیت­های صنفی و فرهنگی داشت که مهمترین آنها به شرح زیر است:

-عقد قرار داد با موسسه‌ی بین المللی نمایشگاه­های فرهنگی. در سال ۹۶ موسسه بین المللی نمایشگاه­های فرهنگی باتوجه به فعالیت‌های موثر و موفق انجمن در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۶ و تهیه‌ی کاتالوگی که آینه‌ی تمام‌نمایی از کتاب­های مناسب کودک و نوجوانان بود، موافقت کرد که بار دیگر این فعالیت به انجمن واگذار شود. انجمن پس از عقد قرارداد با تشکیل تیمی زیر نظر آقای برآبادی فعالیت خود را شروع کرد. عمده‌ی کار تهیه‌ی کتاب های چاپ جدید و انتخاب مناسب­ترین ها بعد از بررسی بود. کتاب­ها بعد از بررسی و اضافه شدن به فهرست قبلی بسته بندی و به موسسه نمایشگاه­های فرهنگی برای ارسال به نمایشگاه فرانکفورت فرستاده شد.

مسؤولیت غرفه‌ی کودک و نوجوانان نمایشگاه فرانکفورت به عهده آقای برآبادی بود و در جریان دیدارهای مفیدی با بعضی از میهمانان خارجی نتایج قابل قبولی به دست آمد که گزارش کامل آن در تاریخ به اعضا ارائه شد.

علاوه بر حضور آقای برآبادی به عنوان مسؤول غرفه‌ی کودک و نوجوان، آقای محمدرضا شمس هم به عنوان نویسنده‌ی مهمان در این نمایشگاه شرکت کرد. گزارش کامل این سفر از سوی آقای برآبادی در نشست فرهنگی انجمن به اطلاع اعضا رسید.

  • معرفی کاندیدا برای جایزه استرید لیندگرن
  • در پی دیدار آقای فریدون عموزاده خلیلی با نماینده جایزه استرید لیند گرن در نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال ۹۵ مقرر شد انجمن نیز همچون دیگر نهادهای فعال در حوزه ادبیات کودک و نوجوان کاندیدهای خود را معرفی کند. هیات مدیره برای این کار کار گروهی را متشکل از ۵ نماینده از اعضای هیات مدیره و شش نماینده از خارج از اعضای هیات مدیره را در موره ۲۹/۱/۹۶ تعیین کرد. که شامل
  • عموزاده خلیلی، محمود برآبادی، جعفر توزنده جانی، عزت الله وناهید معتمدی
  • به عنوان اعضای هیات مدیره و شهرام اقبال زاده، مریم محمدخانی، مهدی حجوانی، علی اصغر سیدآبادی، شیوا حریری ، شکوه حاج نصرالله . به عنوان اعضای خارج از هیات مدیره مشخص شدند. که در نهایت بعد از تشکیل جلسات متعدد و یک نویسنده و یک نهاد به عنوان کاندیدای انجمن به جایزه استرید لیندگر گرن معرفی شدند
  • هوشنگ مرادی کرمانی
  • موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک
  • عقد قرارداد با موسسه‌ی خانه کتاب برای اجرای برنامه‌ی زنگ، کتاب هفته کتاب.
  • در این برنامه نویسندگان عضو انجمن به دیدار مخاطبان خود در مدارس رفتند و به مناسب هفته کتاب در مورد اهمیت کتاب و کتاب خوانی و نقش آن در کمک به بهتر یاد گرفتن درس­ها صحبت کردند. نویسنده­ها همچون سال قبل تعدادی از کتاب های خود را به اندازه‌ی یک میلیون ریال خریداری و به مدارس بردند و به بچه­ها هدیه کردند. ۱۲۶ نویسنده در این برنامه شرکت کردند که سهم نویسندگان شهرستانی چهل اجرا بود. برنامه‌ی زنگ کتاب، هفته کتاب در شهرستان­ها با همکاری نویسندگان شهرستانیِ عضو انجمن انجام شد و گاهی دوستان نویسنده چند اجرا در مدارس مختلف داشتند.

فعالیت­های آموزشی

انجمن در سال ۹۶ در زمینه کلاس­های آموزشی همچون سال­های قبل کم و بیش فعال بود که می توان به این کارگاه وکلاس­ها اشاره کرد:

-کارگاه داستان نویسی خلاق توسط آقای مجید راستی

-داستان نویسی کودکان و نوجوانان آقای جعفر توزنده جانی

جلسات داستان خوانی:

جلسات داستان خوانی انجمن به روال سال­های گذشته همچنان ادامه دارد. در سال ۹۶ اداره این جلسات بر عهده‌ی آقایان الوندی و اکرمی و با همراهی آقایان برآبادی و توزنده جانی بود. در سال ۹۶ به درخواست شرکت کنندگان جلسه‌ی داستان، مسوولان جلسه ترتیب برگزاری را از دو هفته یک‌بار به هرهفته تغییر دادند. در سال ۹۶ حدود ۵۰ جلسه برگزار وتقریبا ۲۵۰ داستان خوانده ونقدو بررسی شد.

کار گروه فانتزی:

کار گروه فانتزی یکی از کار گروه های فعال انجمن است که از دیر باز جلسات نقد و بررسی خود را در انجمن بر گزار می کنند. این جلسه زیر نظر دو تن از اعضای فعال در این زمینه یعنی آقای محمد قصاع و تویسرکانی بر گزار می شود. جلسات این گروه هر هفته دو شنبه ها از ساعت ۵ تا ۷ بر گزار می شود. البته لازم به ذکر است که جلسات این گروه از آواخر سال ۹۶ دیگر بر گزار نشده است.

نشست ها :

کمیته فرهنگی انجمن در سال  ۹۶ مجموعا شش نشست تخصصی به شرح زیر برگزار کرد:

۱- «به زبان امروز» ( به مناسبت روز ملی ادبیات کودک). با حضور مریم جلالی، مرجان فولادوند و محمدرضا یوسفی، ۱۸تیرماه

۲-«نقش ادبیات در استیفای حقوق کودکان» باحضور حمیدرضا شاه آبادی و خسرو صالحی، ۲۸مرداد ماه

۳-« ضرورت­های تاسیس نهاد ملی کودکی» باحضور شهرام اقبالزاده و کاوو سنگینی، ۱۲ مهرماه

۴- «دادوستد متن و تصویر» باحضور مهدی حجوانی، فریدون ‌عموزاده خلیلی و کیانوش غریب پور، ۲ آذرماه

۵-« حقوق صنفی نویسندگان و قراردادهای نشر» باحضور محسن هجری و محمدرضا توکل صدیقی، ۴ بهمن ماه

۶- « پلی به جهان دیگر » ( یادبود محسن سلیمانی ) با حضور فریدون عموزاده خلیلی ، شهرام شفیعی و نقی سلیمانی در تاریخ ۲۱ اسفند.

لازم به ذکر است که به همت کمیته فرهنگی در سال ۹۶ نشست­های تخصصی انجمن جان‌ تازه­ای گرفت. از اعضای محترم کمیته فرهنگی حمیدرضا شاه آبادی، مرجان فولادوند، مریم جلالی، مینا حدادیان و معصومه انصاریان تشکر می­کنیم.

دیدارها:

دیدار نورزی انجمن همچون سال قبل در۲۴/۱/۹۶ تاریخ برگزار شد. در این دیدار به رسم سال­های پیش آقای مصطفی رحمان‌دوست پیام روز جهانی کتاب کودک را خواندند.

-ضیافت افطار سال گذشته هم­زمان شد با برگزاری مجمع عمومی. البته به گونه ای برنامه ریزی شد که ابتدا مجمع عمومی و انتخاب بازرسان انجام شود و سپس دوستان شرکت کننده، بر سر سفره افطار انجمن بنشینند.

و از جمله دیدارهایی مهم سال ۹۶ می توان به دیدار اعضای هیات مدیره با جناب آقای صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

بیانه ها و پیام ها :

پیام تسلیت انجمن به خاطر در گذاشت نازنین دیهمی

پیام مصطفی رحمان دوست به مناسب روز جهانی کتاب کودک

  • بیانه انجمن در خصوص تغییر مدیریت کانون و تاکید بر نقش کانون به عنوان یک نهاد تخصصی.
  • هر دو بیانه در سایت انجمن هست.

نامه های انجمن :

انجمن همچون سال‌های گذشته در سال ۹۶ با مراکز مختلف مراوده داشته و نامه نگاری متعددی انجام داده است. تعداد نامه­های که انجمن به مراکز مختلف ارسال کرده است ۷۴ فقره است و نامه­های که مراکز مختلف به انجمن فرستاده­اند ۲۴ نامه بوده است..

از مهترین نامه­ای که انجمن در سال گذشته نوشته شده است:

-نامه به بنیاد ادبیات داستانی ایران در خصوص برگزاری همایش یک روزه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

– نامه به آقای محسن هاشمی رفسنجانی رئیس محترم شورای شهر تهران برای تبریک و اعلام آمادگی انجمن در جهت فعالیت های آموزشی و ترجیحی فرهنگ شهروندی.

– تبریک به آقای عباس صالحی به خاطر انتخاب ایشان به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و درخواست برگزاری نشستی با اعضای هیات مدیره که این نشست در آخرین روزهای سال ۹۶ برگزار شد و مشروح این نشست و سخنان جناب وزیر و اعضای هیات مدیره در سایت انجمن منعکس شد.

– نامه به آقای دکتر فیض معاونت پژوهشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و درخواست جلسه‌ای سه جانبه با مدیر موسسه‌ی خانه‌ی کتاب برای هماهنگی بهتر در اجرای زنگ کتاب، هفته‌ی کتاب انجمن در مدارس. هدف از این جلسه حل مشکلات در مورد حضور نویسندگان در مدارس بود چرا که بسیاری از مدارس از این جهت همکاری نمی کنند.

– نامه نگاری با وزارت ارشاد جهت اجرای طرح پندار با هدف کشف استعدادهای نویسندگی در کودکان و نوجوانان سراسر کشور.

– مکاتبه با موسسه نمایشگاه­های فرهنگی ایران جهت دعوت خانم شفر مدرس داستان نویسی از آلمان.

فعالیت­های دبیرخانه و روابط عمومی

مدیریت اجرایی دبیرخانه را دبیر انجمن به عهده دارد و روابط عمومی انجمن در سال ۹۶ در نشست‌ها و دیدارها با دبیرخانه و دبیر انجمن همکاری نزدیک داشتند. تنظیم گزارش­ها و خبرها در فضای مجازی و اطلاع رسانی در خصوص نشست­ها با همکاری روابط عمومی انجام شده است.

در ابتدای سال ۹۶ همکار دبیرخانه آقای مسعود محبی بود اما از اوایل تابستان خانم پروین پناهی مسئولت دبیر خانه را به عهده گرفتند. که علاوه بر پاسخگویی حضوری و مکاتبه‌ای اعضا، حضوری فعال در تمامی برنامه­های انجمن داشتند مانند جمع‌آوری کتاب برای زلزله­زدگان کرمانشاه، هماهنگی پذیرایی افطاری و جشن سالگرد انجمن و همچنین فراهم آوردن مقدمات پذیرایی نشست­ها و دعوت از مهمانان.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید