گزارش فعالیت‌های سال ۱۳۹۲ انجمن نویسندگان کودک و نوجوان

0

ارائه به هفدهمین مجمع عمومی  ۲۲ خرداد ۱۳۹۳

 فهرست مطالب:

 ۱) مصوبات و سیاست‌گذاری‌ها:    

تغییرات اداری انجمن

تأسیس صندوق قرض‌الحسنه اعضای انجمن

 امکان عضویت کارشناسان ارشد در انجمن

شکل‌گیری حلقه‌ی پ‍ژوهش انجمن

حمایت صنفی از نویسندگان غیرعضو

تصویب کلیات طرح کارگروه آموزش و پرورش

مشارکت با شهرداری تهران

۲) مواضع انجمن و بیانیه‌ها:

بیانیه‌ی انجمن به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

بیانیه‌ی انجمن درباره‌ی ضرورت رفع سانسور از حوزه‌ی کتاب های کودک

بیانیه‌ی هیئت‌داوران انجمن در بیست و هفتمین جشنواره‌ی سینمای کودک و نوجوان

بیانیه‌ی انجمن به مناسبت روز جهانی کودک

پیام رضی هیرمندی به مناسبت روز جهانی کتاب کودک

۳) فعالیت‌ها و پیگیری‌ها:

برگزاری شانزدهمین مجمع عمومی انجمن

برگزاری مراسم افطاری در انجمن

برگزاری نشست مطبوعاتی دبیر انجمن

شرکت در میزگرد رادیویی با موضوع  بیمه‌ی نویسندگان

اعتراض رسمی به قطع بیمه‌ی نویسندگان

پی‌گیری معافیت مالیاتی و پاسخ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نشست مشترک با اتحادیه‌ی ناشران

ارسال کتاب‌های اهدایی به ورزقان

خاطره‌های عروسکی «برگزاری مراسم گپ‌لقمه»

مراسم گرامیداشت روز جهانی کتاب کودک

داوری آثار شهروندان تهرانی با موضوع هوای پاک

انتشار یادنامه‌ی مهدی آذریزدی

فعالیت صندوق اعضای حامی انجمن

داوری در جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان اصفهان

حضور  نماینده‌ی انجمن در مراسم معارفه‌ی وزیر

اهدای لوح تقدیر به مدیرعامل کانون

اهدای لوح تقدیر به اعضای بازنشسته

همکاری با جایزه ی ادبی کومش سمنان

برگزاری سالگرد انجمن با موضوع نقد سانسور

معرفی برگزیدگان قصه های یک‌شنبه‌ی انجمن

معرفی نماینده در جشنواره‌ی کتاب کانون

دیدار ناشر کشور ترکیه از انجمن

پذیرش اعضای جدید

پیگیری و درخواست  شارژ کارت الکترونیک کتاب

برگزاری نشست‌های هیئت‌مدیره

۴)کارگروه‌ها و کمیته‌ها:                 

کارگروه ادبیات نمایشی

کارگروه حلقه‌ی پژوهش انجمن

کارگروه قصه های یکشنبه

کارگروه مداد روشن

کمیته‌ی حقوقی

کارگروه دیده‌بانی و نظارت بر حقوق پدیدآورندگان

کارگروه ادبیات فانتزی

کمیته‌ی آموزش

سایت انجمن«نویسک»

 

مقدمه:

براساس بند ب از ماده‌ی ۲۴ اساس‌نامه‌ی انجمن، ارزیابی گزارش هیئت‌مدیره و بازرسان برعهده‌ی مجمع عمومی به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در انجمن است.

در این چارچوب گزارش فعالیت‌های انجمن در طول سال ۱۳۹۲ به هفدهمین مجمع عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در چهار محور تقدیم می‌شود.

۱)مصوبات و سیاست‌گذاری‌ها

۲)مواضع انجمن و بیانیه‌ها

۳)فعالیت ها و پیگیری‌ها

۴)کارگروه‌ها و کمیته‌ها

 

۱)    مصوبات و سیاست‌گذاری‌ها

 

تغییرات اداری انجمن

با توجه به نیاز دبیرخانه‌ی انجمن به نیروی ثابت و با موافقت هیئت‌مدیره،‌ پروین طلاوری به عنوان همکار دبیرخانه مشغول به کار شد، اما متأسفانه به دلیل مشکلات درمانی در سه ماه پایانی سال از همکاری مؤثر ایشان محروم شدیم. گفتنی است ساعت کار دبیرخانه روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۵ تا ۱۹ است. اما در صورتی که بنیه‌ی مالی انجمن تقویت شود، به دلیل تلاقی با زمان کار نهادهای رسمی  ‌و انجام پیگیری‌های اداری، ضرورت به کارگماری یک نیرو در نوبت صبح ضروری به نظر می‌رسد.

تأسیس صندوق قرض‌الحسنه اعضای انجمن

با پیشنهاد مصطفی خرامان، هیئت‌مدیره‌ی انجمن با تأسیس صندوق قرض‌الحسنه‌ی اعضای انجمن موافقت کرد. با توجه به آیین‌نامه‌ی این صندوق،‌ هریک از اعضای انجمن با پرداخت مبلغ یک صدهزارتومان می‌توانند به عضویت این صندوق درآیند.در عین حال اعضای صندوق موظفند مبلغی را به عنوان شارژ ماهانه پرداخت کنند.

در حال حاضر مصطفی خرامان و جعفر توزنده‌جانی این صندوق را سرپرستی می‌کنند و در بانک سپه حساب مشترک باز کرده‌اند.گردش مالی این صندوق مستقل از خزانه‌داری انجمن است و گزارش فعالیت آن به اعضای صندوق ارائه می‌شود.

امکان عضویت کارشناسان ارشد در انجمن

با پیشنهاد حسین شیخ‌الاسلامی‌ و با تصویب هیئت‌مدیره قرار شد فارغ‌التحصیلان رشته‌ی ادبیات کودک و نوجوان در مقطع کارشناسی ارشد، با ارائه‌ی پایان‌نامه‌ی خود به عضویت انجمن درآیند. امید می‌رود این مصوبه که به دنبال همکاری‌های انجمن و دانشگاه شیراز و رایزنی میان این دو نهاد شکل گرفته، زمینه‌ی پیوند هرچه بیش‌تر میان کار خلاقه و فعالیت آکادمیک را فراهم آورد.

شکل‌گیری حلقه‌ی پ‍ژوهش انجمن

با پیشنهاد مهدی حجوانی، هیئت‌مدیره با شکل‌گیری حلقه‌ی پژوهش انجمن موافقت کرد. به دنبال این مصوبه و با دعوت مسئولان این کارگروه،‌ تعدادی از اعضای انجمن که سابقه‌ی کار پژوهشی داشتند،‌به نشست‌های این کارگروه دعوت شدند.حسین شیخ‌رضایی، ‌علی‌محمد رفیعی، محسن هجری، روح‌اله مهدی‌پور عمرانی، جواد جزینی، علی‌اصغر سیدآبادی، سحر ترهنده، مناف یحیی‌پور، علیرضا کرمانی، مسعود ملکیاری، محمد جعفری قنواتی، طاهره ایبد، هدیه شریفی و حدیث لزرغلامی از این جمله بودند.

حمایت صنفی از نویسندگان غیرعضو

پیرو درخواست چندتن از اعضای انجمن و تصویب هیئت‌مدیره‌ی انجمن مقرر شد در صورت نیاز، از نویسندگان غیر عضو حمایت صنفی در زمینه‌های مختلف به عمل آید.

تصویب کلیات طرح کارگروه آموزش و پرورش

با پیشنهاد مناف یحیی‌پورو با توجه به حساسیت سیاست‌گزاری‌ها در آموزش و پرورش،‌ هیئت‌مدیره انجمن با شکل‌گیری کارگروه آموزش و پرورش موافقت کرد. با توجه به طرح پیشنهادی،‌ دعوت از نویسندگانی که سابقه‌ی حضور در آموزش و پرورش را دارند و  دارای نگاه کارشناسی به مشکلات و نیازهای آموزش و پرورش هستند،‌ از اولویت های این کارگروه خواهد بود.

مشارکت با شهرداری تهران

به دنبال درخواست شهرداری تهران مبنی بر مشارکت انجمن در فعالیت‌های فرهنگی این نهاد هیئت‌مدیره‌ی انجمن تصویب کرد که به فراخور توانایی‌های انجمن به این درخواست پاسخ داده شود. این مشارکت به دنبال مساعدت‌های سازمان توسعه‌ی فضاهای فرهنگی در تأمین مکان انجمن صورت می‌گیرد و به صورت خدمات متقابل این دو نهاد تعریف شده است.
پاسخ به درخواست شورای شهر تهران مبنی بر داوری آثار شهروندان تهرانی با موضوع هوای پاک نیز در این چارچوب انجام شد که گزارش آن در محور فعالیت‌ها ذکر شده است.

۲)    مواضع انجمن و بیانیه‌ها

 

بیانیه‌ی انجمن به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان «روز به رسمیت شناختن کودکی و نوجوانی»

خوشحالیم! چون سرانجام پذیرفتیم ادبیات کودک و نوجوان شایسته‌ی توجهی فراگیر و ملی است و باور کردیم کودکان و نوجوانان می‌توانند در جایگاه مخاطب به رسمیت شناخته شوند. از این جهت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان تنها یک نامگذاری و صورتی بدون محتوا نیست، بلکه ارج نهادن به مسیری است که در یکصد سال گذشته پیموده شده است. و چنانچه هویت فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان ایرانی را در جایگاه مخاطبی هوشمند، مؤثر و نیز عامل در ادبیات به رسمیت نمی‌شناختیم و همچنان آن‌ها را اسیر مناسبات بزرگسالانه می‌کردیم،اکنون در پیش روی خود شاهد چنین کارنامه‌ی پرباری نبودیم.

روز ملی ادبیات کودک و نوجوان ارج نهادن به تلاش پدیدآورندگانی است که نوشتن برای کودکان و نوجوانان را کاری بزرگ به شمار آوردند و از طعنه و تحقیر کسانی که پدرسالارانه ادبیات کودک و نوجوان را فاقد ارزش ادبی می‌دانستند، بیمی به دل راه ندادند، تا اکنون شاهد پیوستن گروه بزرگی از نخبگان و اندیشمندان به این قافله باشیم.

با مقایسه‌ی دستاوردها در یک بازه‌ی زمانی صدساله، علاوه بر افزایش چشمگیر تولید کتاب و تنوع در عناوین و موضوعات مورد علاقه‌ی مخاطبان، شاهد گسترش نهادهایی هستیم که با محور ادبیات کودک و نوجوان تأسیس شده‌اند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از جمله نهادهایی هستند که به این حضور اجتماعی عینیت بخشیده‌اند.

همچنین فعالیت‌هایی از جمله  شکل‌گیری حلقه‌های نقد و پژوهش، رونق جوایز ادبی، تأسیس نهادهای آموزشی، راهیابی ادبیات کودک و نوجوان و نیز فلسفه برای کودکان به نظام آموزش عالی، انتشار نشریات تخصصی و فعالیت‌های دیگر به ویژه در دو دهه‌ی اخیر نقش مؤثری را در تثبیت جایگاه اجتماعی خانواده‌ی ادبیات کودک و نوجوان ایفا کرده‌اند.

اکنون نمی‌توان نادیده گرفت که پدیدآورندگان کتاب کودک و نوجوان، به عنوان اصلی‌ترین کنشگران صنعت نشر، درمقایسه با گذشته جایگاه شایسته‌تری پیدا کرده‌اند. چنانچه در دو دهه‌ی اخیر به اعتبار موقعیت اجتماعی خود در شکل‌گیری برخی پوشش‌های صنفی اهل قلم از جمله بیمه‌ی نویسندگان و قانون معافیت مالیاتی کالاهای فرهنگی تأثیرگذار شدند. هرچند تا بازیابی هویت حرفه‌ای و صنفی راه درازی در پیش است. سرقت ادبی، تحمیل شرایط ناعادلانه در برخی قراردادها، بی‌توجهی بعضی نهادها به اجرای قوانین حمایتی از جمله معافیت مالیاتی کالاهای فرهنگی، اعمال سلیقه‌های شخصی نهادهای نظارتی در ممیزی آثار، نبود مراجع حقوقی و تخصصی در رسیدگی به شکایات اهالی قلم ازجمله مسائلی هستند که امید می‌رود با تغییر نگاه دست‌اندرکاران بخش فرهنگ، این مسائل به تدریج حل شوند. مهم‌تر از همه توجه به جایگاه مشورتی و کارشناسانه‌ی پدیدآورندگان ادبیات کودک و نوجوان در سیاست‌گزاری‌های این حوزه است که باید مورد توجه نهادهای رسمی قرار گیرد.

جای خوشحالی است که با کوشش‌های صورت گرفته اکنون مخاطبان ادبیات کودک و نوجوان، بیش از گذشته گرایش به مطالعه‌ی ادبیات داستانی دارند، و به همین خاطر باید با توسعه‌ی کتاب‌خانه‌های اختصاصی و همچنین جدی گرفتن کتاب‌خانه‌های مدارس، به این نیاز پاسخ داده شود تا دایره‌ی مخاطبان ادبیات داستانی به نسبت آمار جمعیتی آن‌ها رشد و گسترش پیدا کند. از سوی دیگر با آن‌که در شرایط کنونی تولید کتاب کودک و نوجوان تا رسیدن به شرایط  مطلوب فاصله دارد و شمارگان کتاب تناسبی با آمار جامعه‌ی مخاطبان ندارد، اما باور داریم با پرهیز از اعمال سلیقه‌های شخصی و جناحی و گشودن در کتاب‌خانه‌های مدارس به روی تمامی آثار ادبیات کودک و نوجوان، تا حدود زیادی این مشکل حل خواهد شد.

آرزو می‌کنیم گرامی‌داشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، به منزله‌ی گشوده شدن افق‌های تازه‌ای در فضای فرهنگی کشور عزیزمان باشد تا چنان که شایسته‌ی کودکان و نوجوانان ایران‌زمین است، ویترین کتاب‌فروشی‌ها و قفسه‌ی کتاب‌خانه‌ها آراسته به «کتاب‌های خوب برای بچه‌های خوب».

تیرماه ۱۳۹۲، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان

بیانیه‌ی انجمن در‌باره‌ی ضرورت رفع سانسور از حوزه‌ی کتاب‌های کودک و نوجوان

«ضرورت احترام به حقوق صنفی نویسنده»

پیش از این بسیاری از پدیدآورندگان و کارشناسان حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان به پیامدهای منفی سانسور در این حوزه اشاره کرده بودند، رویه‌ای که در این سال‌ها به ممیزی پیش از چاپ مشهور شده است. همچنین انجمن نویسندگان کودک و نوجوان طی نشست‌های کارشناسی و تخصصی بارها به ارزیابی تأثیر منفی این رویه بر شکوفایی ادبیات کودک و نوجوان پرداخته که متأسفانه تا کنون با این نظرگاه‌ها برخورد فعالی صورت نگرفته است.

حاکمیت نگاه‌های غیرکارشناسی که به طور عمده با رویکردی ظاهرنگرانه شکل گرفته، این مجوز را برای گروهی محدود فراهم آورده تا با واژگان و عبارت‌ها، همانند کدهای رمزگذاری شده و درنهایت بدبینی برخورد کنند، تا آن‌جا که هر روز دایره‌ی کتاب‌های مورد قبول تنگ‌تر شود. در این رویه بر مبنای یک گرایش و سلیقه‌ی خاص فکری، واژگان و عبارت‌هایی را که نباید در متن به کار برده شوند، با شیوه‌ای دستوری به نویسندگان و پدیدآورندگان دیکته می‌کنند، بی‌آن‌که توجه شود کلیت متن چه پیامی برای مخاطب دارد.

در طول سال‌های اخیر نگاه‌های سخت‌گیرانه سلیقه‌ای و خلاف قانون اساسی چنان در سانسور کتاب گسترش‌یافته که شرح برخی از جزئیات آن شگفتی‌آور است؛ و در کتاب‌های کودک و نوجوان به‌ویژه آثار ترجمه شده، مواردی کتاب را به محاق توقیف و سانسور برده است که شب و روز در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران نمایش داده می‌شود.

با آن‌که قانون حمایت از مؤلفان و مصنفان مصوب سال ۱۳۴۸ مالکیت نویسنده بر اثرش را می‌پذیرد، اما در رویه‌ی ممیزی پیش از چاپ، این حق مالکیت نادیده گرفته شده و به دلیل ناهمخوانی با سلیقه‌های خاص، نویسنده ناچار به سانسور متن خود می‌شود. این پرسش را بسیاری از نویسندگان و پدید‌آورندگان مطرح می‌کنند که اگر نظر دستگاه ممیزی را نپذیرند، مرجع فرجام خواهی آن‌ها کدام نهاد است؟

اکنون که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خود بر نادرستی این رویه تأکید دارد، انتظار داریم همچنان که در بندهای ۱،۲،۴  دومین هدف محوری برنامه‌ی پیشنهادی ایشان به مجلس آمده، «برای تضمین آزادی های قانونی و ارتقای منزلت اجتماعی اهل فرهنگ و هنر» تلاش شود تا شرایط نگران‌کننده‌ی کنونی جای خود را به فرایندی منطبق بر قانون اساسی جمهوری اسلامی بدهد.

در این چارچوب انجمن نویسندگان کودک و نوجوان آمادگی خود را برای ارائه‌ی دیدگاه‌های کارشناسی و تخصصی اعلام می‌کند. باشد که از این رهگذر، حقوق صنفی نویسندگان و پدیدآورندگان محترم شمرده شود و تولید کتاب‌های کودک و نوجوان به شرایط طبیعی خود بازگردد.

شهریور ۱۳۹۲، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان  

                                                                                                                                          

بیانیه‌ی انجمن به مناسبت بازگشایی مدارس

باغ سبز الفبا

«….روز طلوع خورشید/ از جیب کودکان دبستانی/ روزی که باغ سبز الفبا/ روزی که مشق آب عمومی است!»

حقیقت آن است که ما در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، این روزها بیش از پیش احساس وظیفه می‌کنیم تا زبان گویای کسانی باشیم که اگر از خواندن و نوشتن محروم باشند، سرشان به بازی‌های کودکانه‌شان گرم است و صدایشان درنمی‌آید.

و اگر درهای مدرسه‌شان به روی مجلات متنوع، نشریات خصوصی و دولتی و انواع و اقسام کتاب‌هایی که برایشان نوشته می‌شود بسته باشد،  صدایشان در‌نمی‌آید!

اگر در آستانه‌ی سال تحصیلی باشند و هنوز وزارت‌خانه‌ای که مخصوص رسیدگی به امور آن‌هاست، وزیر نداشته باشد، حرفی نمی‌زنند و اعتراضی نمی‌کنند!

اگر مدام سیستم آموزشی‌شان عوض شود و با روش‌های ناآزموده تربیت شوند، آزار می‌بینند و حرفی نمی‌زنند.

اگر کتاب‌های درسی‌شان را دوست نداشته باشند انتقادی نمی‌کنند.

اگر خدای ناکرده کلاسشان آتش بگیرد و پشت درهای بسته بسوزند، معصومانه‌ی ما را ترک می‌کنند  و مسئولان را مجبور به استعفا نمی‌کنند!

اگر کتاب‌خانه نداشته باشند، در خانه آزار ببینند، مجبور به کار کردن در خیابان‌ها باشند، معلمشان را دوست نداشته باشند، کسی به فکر پرورش مهارت‌هایشان در خواندن، نوشتن و سالم زندگی کردن نباشد،  اگر آزار جنسی ببینند، به خاطر زبان و نژاد و رنگ پوستشان تحقیر شوند و نتوانند به زبانی که دوست دارند درس بخوانند، اگر حقوقشان نادیده گرفته شود و کسی به فکرشان نباشد، کار چندانی از دستشان برنمی‌آید و خاموش و آسیب‌دیده بزرگ می‌شوند و مسئولیت تمام این ندانم‌کاری‌ها و بی‌توجهی‌ها بر گردن ما باقی خواهد ماند!

آن‌ها به حق، مشغول بازی کردن و بزرگ شدن هستند و ما وظیفه داریم که به فکرشان باشیم!

ما نویسندگان، شاعران، مترجمان و روزنامه‌نگاران انجمن نویسندگان کودک و نوجوان همزمان با بازگشایی مدرسه‌ها – که امیدواریم با رعایت استانداردهای لازم  ساخته شده باشند و سلامت و ایمنی بچه‌ها و بزرگ‌ترها را در نظر گرفته باشند –  و آغاز به کار معلمان و مربیان دلسوز اعلام می‌کنیم که حاضریم برای رشد و تربیت این مخاطبان خاموش، با کتاب‌ها، نوشته‌ها و نشریاتمان به مدرسه‌ها برویم و همنشین بچه‌ها باشیم. درهای مدرسه‌ها را به روی کتاب‌ها و مجله‌ها باز کنید و بگذارید که احساس هوایی بخورد!

مهرماه ۱۳۹۲، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان

 

بیانیه‌ی هیئت داوران انجمن در بیست و  هفتمین جشنواره‌ی سینمای کودک و نوجوان

می‌نشیند روی صندلی. چشم‌هایش به تاریکی عادت می‌کنند و ناگهان جهان فیلم بر پرده جان می‌گیرد. جهانی که اگر پاسخی برای اضطراب‌ها، رؤیاها ، غصه‌‌ها و شادی‌هایش نداشته باشد، دلیلی برای تماشایش نمی‌بیند. رقیب‌های قدَری همچون بازی‌های پرهیجان رایانه‌ای، فیلم‌های نفس‌گیر و خوش‌ساخت آن ور آبی، برایش آغوش باز کرده‌اند؛ برای او که کم‌حوصله و بی‌تاب است. برای او که پی هیجان و ماجراجویی است؛ نه تکرار و یکنواختی و پند و اندرز. برای او که کودک یا نوجوان است.

در بیست و هفتمین جشنواره‌ی سینمای کودک و نوجوان ما هم در تاریک‌روشن سینمای ایران، به تماشا نشستیم تا ببینیم حاصل یک سال تلاش سینمای کودک، چه‌قدر توانسته است به این بی‌تابی و انتظار، پاسخ مناسب بدهد. و دریافتمان چنین بود:

روشن است که تنها به خاطر حضور شخصیت کودک یا نوجوان در فیلم، نمی‌توان آن را فیلم کودک و نوجوان نامید و متأسفانه اکثر فیلم‌ها چنین وضعیتی داشتند. دغدغه‌ی اغلب فیلم‌ها بیش‌تر، گرد مفاهیم نوستالژیکِ بزرگسالانه‌ می‌چرخید که فرسنگ‌ها از زندگی و ذهن کودک و نوجوان امروز فاصله دارد. این همان آلزایمر سینمای کودک ماست که مخاطب اصلی خودش را از یاد برده است، و عوارضش که همان فراری دادن مخاطب است، الان مشکل بزرگ سینمای کودک ماست.

استفاده از الگوهای داستانی کهنه و نخ‌نما شده، بی‌توجهی به نیازهای روحی و روانی مخاطب، ضعف داستان‌پردازی و روایت و همین‌طور فقدان طنز و فضای پرنشاط ، معضل شاخص اکثر فیلم‌ها بود.

مسئله‌ی بارز و قابل تأمل دیگر کم‌توجهی فیلم‌سازان به دنیای دختران به عنوان بخش عمده‌ای از مخاطبان سینمای کودک و نوجوان بود. به جرئت می‌توان گفت در نود درصد فیلم‌ها یا اصلاً شخصیت دختری نبود یا اگر هم بود، حضوری محوری و تاثیرگذار نداشت. با توجه به حساسیت‌های ویژه‌ی این قشر از جامعه به عنوان سرمایه‌های اجتماعی و نیز آسیب‌پذیرتر بودن آنان، لازم است اقدامی جدی در روند سیاست‌گذاری سینمای کودک و نوجوان صورت پذیرد.

در نهایت و با بررسی مقایسه‌ای بین فیلم‌های حاضر در رقابت، داوران انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از آثار بخش جلوه‌گاه امید، ضمن تقدیر از فیلم «تنهای تنهای تنها»، به خاطر نمایش مفاهیم عمیق انسان‌دوستانه و نیز ترویج مفهوم صلح و دوستی، بازیگر نوجوان این فیلم، میثم فرهومند را به دلیل ارائه‌ی بازی‌ تأثیرگذار، صمیمی و باورپذیر و در راستای انتقال مضمون فیلم، شایسته‌ی تقدیر و دریافت جایزه می‌دانند.

همچنین محمد نجاتی و محمد برومند نویسندگان فیلم‌نامه‌ی فیلم انیمیشن «افسانه‌ی سرزمین گوهران» را به خاطر به کارگیری مناسب عناصر افسانه‌های کهن در قالب انیمیشن، تخیل و داستان‌پردازی ماجرا‌محور و نیز تمرکز بر شخصیت کودک به عنوان قهرمان پیش‌برنده‌ی داستان، شایسته‌ی تقدیر و دریافت جایزه می‌دانند.

مهرماه ۱۳۹۲، محبوبه نجف‌خانی، مینو کریم‌زاده، مهدی رجبی

 

بیانیه‌ی انجمن به مناسبت روز جهانی کودک

حق انتخاب کودکان را به رسمیت بشناسیم

روز جهانی کودک، روز بیم کودکانی است که جنگ‌طلبی و خشونت‌ورزی سیاستمداران، آرزوهایشان را تهدید می‌کند و روز امید کودکانی که بزرگان سرزمینشان پرچم صلح بالا گرفته‌‌، دست گرم آشتی دراز کرده‌اند. روز اندوه کودکانی که آرزوهایشان در آتش کینه‌توزی‌ها و افراطی‌‌گری‌ها می‌سوزد و شادی کودکانی که به یمن عقلانیت و اعتدال سیاستمداران سرزمینشان، پنجره‌ای رو به امید و روشنایی گشوده‌اند.

ما نویسندگان و پدیدآورندگان نیز در این شادی و غم، بیم و امید و آرزوها خود را شریک مخاطبان خویش می‌دانیم، وهمراه با نهادهای مدنی که دستی در سامان دادن به حقوق کودکان یا تعالی سطح آموزش و کیفیت زندگی ایشان دارند، ترانه‌ی امید می‌خوانیم. و با آن‌که درغُصه‌ی هر کودک قربانی مرثیه‌‌خوان آن‌ها می‌شویم، اما در این روز ویژه، بیش از هرچیز برایشان امیدواری‌ها را آرزو می‌کنیم.

آرزو می‌کنیم درچارچوب اصول کنوانسیون حقوق کودک، هیچ کودکی از تبعیض رنج نبرد، و زمانی‌که در رابطه با کودکان تصمیم‌گیری می‌شود، منافع عالیه‌ی آنان مورد توجه قرار گیرد.

آرزو می‌کنیم کودکان از حقوق انسانی بهره‌مند باشند، رشد کنند و حق داشته باشند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و این ابرازنظرها در تمامی اموری که به آن‌ها مربوط می‌شود، مورد توجه قرار گیرد.

آرزو می‌کنیم که بزرگ‌ترها، کودک را انسانی کوچک ولی دارای حق انتخاب و فهم زندگی بپندارند و برایشان نسخه‌ی اجباری و سلیقه‌ای نپیچند.

 آرزو می‌کنیم هیچ کودکی قربانی جنگ، بی‌سوادی، اعدام، بیماری، جدایی، گرسنگی، آزار جنسی و  شکنجه نشود، وادار به کار و ازدواج نشود، چون بردگان فروخته نشود و مورد سوء‌استفاده قرار نگیرد.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در روز جهانی کودک، همراه با تمام کودکان سرزمینمان ترانه‌ی امید و وحدت می‌خواند و از مسئولان و تمام نهادهای مدنی می‌خواهد که تلاش خود را دوچندان کنند تا هیچ کودکی از حقوق خود محروم نماند، قربانی تبعیض قومی و ن‍‍‍ژادی نشود و در اوج سلامت جسمانی و روانی، آزاد، آگاه و شادمان، آرزو بسازد و کودکی.                               ۱۶مهر ۱۳۹۲، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان

۳)فعالیت‌ها و پیگیری‌ها

برگزاری شانزدهمین مجمع عمومی انجمن

شانزدهمین مجمع عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با حضور ۹۸ نفر از اعضای انجمن در تاریخ ۱۳ تیرماه ۱۳۹۲ رسمیت پیداکرد. هیئت‌رییسه‌ی مجمع شامل‌ آقایان مجید راستی (رئیس مجمع)،‌ محمود برآبادی (نایب رئیس مجمع)،‌محمد قصاع (ناظر)  و خانم‌ها محبوبه نجف‌خانی (ناظر) و رضوان خرمیان (منشی) بودند.

بعد از خوشامد‌گویی رئیس مجمع به حاضران، محسن هجری دبیر انحمن گزارش فعالیت‌های انجمن را در چند محور به اطلاع حاضران رساند. تلاش برای پیشبرد اهداف صنفی نویسندگان کودک و نوجوان و همین طور عدم همراهی ارگان‌های دولتی در حمایت از حقوق مؤلف از جمله مواردی بود که هجری به آن‌ها اشاره کرد.

مشکل مکان انجمن موضوع دیگری بود که هجری به ‌آن اشاره کرد. و این‌که با توجه به همکاری سازمان توسعه‌ی فضاهای فرهنگی این مشکل به صورت موقت برطرف شده است.

در ادامه،‌ جعفر توزنده‌جانی،‌ خزانه‌دار انجمن گزارش مالی انجمن طی سال ۱۳۹۱ را به حاضران ارائه کرد. توزنده‌جانی با اشاره به این‌که در حال حاضر انجمن به اتکای حق عضویت‌های اعضا اداره می‌شود، ابراز امیدواری کرد که تمامی اعضای انجمن در پرداخت حق عضویت خود به موقع عمل کنند.

نفر بعدی مناف یحیی‌پور نماینده‌ی بازرسان انجمن بود که با ارائه‌ی گزارش بازرسان انجمن، بر این نکته تأکید کرد که گردش مالی انجمن موردتأیید است. و درعین حال شکایتی از اعضای انجمن دریافت نشده است.

در ادامه‌ی نشست مجمع شانزدهم گزارش مالی انجمن به رأی حاضران گذاشته شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید. همچنین برای حق عضویت سال ۹۲ مبلغ پنجاه هزارتومان پیشنهاد شد که مورد تصویب قرار گرفت.

در پایان جلسه‌ی مجمع برای انتخاب بازرسان رأی‌گیری با ورقه به عمل آمد که در نتیجه از میان شش کاندیدا آقایان مناف یحیی‌پور با ۷۴ رأی،‌ مصطفی خرامان با ۵۳ رأی و عزت‌اله الوندی با ۴۱ رأی به عنوان بازرسان اصلی انتخاب شدند. همچنین خانم‌ها آیدا ابوترابی با ۳۷ رأی  و مهناز باقری با ۳۴ رأی به عنوان بازرسان علی‌البدل برگزیده شدند. آقای پردل نیز با ۱۹ رأی نفر ششم شد.

برگزاری مراسم افطاری در انجمن

مراسم افطاری انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، همزمان با چهاردهم ماه مبارک رمضان در محل انجمن برگزار شد.در این مراسم ساده و خودمانی برخی از اعضا و دوستان انجمن از جمله محسن سلیمانی، مصطفی خرامان، حسن احمدی، حدیث لزرغلامی، حسین شیخ‌الاسلامی، محمود برآبادی، جعفر توزنده‌جانی، محبوبه نجف‌خانی، هادی خورشاهیان، منوچهر اکبرلو، محمدرضایوسفی، علی‌اصغر سیدآبادی، ریحانه جعفریو… در آن حضور داشتند، در ساده‌ترین شکل ممکن برگزار شد. هزینه‌های این مراسم با کمک برخی از اعضای انجمن تأمین شد.

برگزاری نشست مطبوعاتی دبیر انجمن

دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در نشست رسانه‌اى روز سه‌‌شنبه، ۲۹ مرداد درباره‌ى حقوق صنفى نویسندگان و توقعات آن‌ها از دولت جدید سخن گفت. در این نشست مطبوعاتی محسن هجرى خطاب به خبرنگاران به چند محور اشاره کرد:

– حقوق صنفی نویسندگان را باید جدای از مسائل سیاسی مورد بررسی قرار داد.

– قانون سال ۴۸حمایت از مؤلفان و مصنفان مورد بازبینی قرار گیرد و نقایص آن برطرف شود.

– دادگاهی خاص برای پیگیری حقوق مؤلفان و مصنفان در نظر گرفته شود.

– قانون معافیت مالیاتی بهمن سال ۱۳۸۰ اجرا شود و از نویسندگان و پدیدآورندگان مالیات کسر نشود.

– وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تخلف ناشران دولتی در زمینه اخذ مالیات جلوگیری کند.

– با توجه به آن‌که پدیدآورنده‌ى یک اثر در واقع مالک اصلی آن است و بدون در نظر گرفتن نظر مالک نمی‌توان هیچ دخل و تصرفی در متن یا تصویر داشت و نویسنده حق دارد از اثرش دفاع کند. بنابراین باید مرجع سومی باشد که درصورت اعتراض نویسنده به دستگاه ممیزی، به شکایت او رسیدگی کند.

– اکثر اعضای انجمن نویسندگان منتقد ممیزی قبل از چاپ هستند.

– می‌توانیم در حوزه‌ی کتاب هم مانند مطبوعات رفتار کنیم، یعنى کتاب چاپ شود و اگر کسی شکایت داشت از طریق مراجع قضایی پیگیری کند.

– هر کتاب و اثری شاکله و روحی دارد که بر اساس آن واژگان معنا پیدا می‌کنند، در ممیزی پیش از چاپ معمولاً ممیزی بدون در نظر گرفتن ساختار کتاب انجام می‌شود که رویه‌ى نادرستی است.

– قانون اساسی میثاق ملی است و بهترین تعیین‌کننده‌ى معیارهای چاپ کتاب نیز هست. احترام به مذهب، احترام به ملیت، عدم اهانت به اقوام و… از جمله معیارهای قانون هستند.

– یکی از ریشه‌های سرقت ادبی در ایران نپذیرفتن حق کپی‌رایت است که باعث می‌شود آثار خارجی بدون اجازه‌‌ى مؤلف ترجمه ‌شوند.حق مؤلف یک حق بین‌المللی و جهانی است.

– همیشه فکر کرده‌ایم که سیاست‌گذاری کار دولت است و نهاد‌های مدنی تنها باید تمکین کنند. انجمن نویسندگان با داشتن ۴۳۰ عضو می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان نقش داشته باشد.

شرکت در میزگرد رادیویی با موضوع  بیمه‌ی نویسندگان

با توجه به انقطاع بیمه‌ی نویسندگان و اعتراض مکتوب انجمن به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دعوت رادیو فرهنگ، محسن هجری به نمایندگی از طرف هیئت‌مدیره در میزگرد رادیویی شرکت کرد. در این میزگرد هجری با دفاع از حقوق صنفی نویسندگان کودک و نوجوان، قطع شدن خدمات بیمه‌ی نویسندگان را غیرقابل توجیه دانست و خواهان حل مشکل میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تأمین اجتماعی شد.

گفتنی است بیمه‌ی نویسندگان با پیشنهاد انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به سیدمحمد خاتمی رییس جمهور وقت شکل گرفت که با دستور ایشان و همراهی نهادهای مربوطه، شکل قانونی به خود گرفت.

اعتراض رسمی به قطع بیمه‌ی نویسندگان

پیرو شکایت برخی از اعضای انجمن از قطع شدن خدمات بیمه‌ی نویسندگان، انجمن طی نامه‌ای رسمی به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این موضوع اعتراض کرد. گفتنی است با پیگیری‌های به عمل آمده از سوی انجمن و نهادهای دیگر این مشکل برای بیمه‌شده‌های قبلی برطرف شد. هرچند هنوز برای متقاضیان جدید موانعی وجود دارد.

پیگیری معافیت مالیاتی و پاسخ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

به دنبال شکایت چند تن از اعضای انجمن مبنی بر کسر مالیات از قراردادهایشان، انجمن طی نامه‌ای به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رویه‌ی غیرقانونی برخی ناشران اعتراض کرد. معاونت فرهنگی در پاسخ کسر مالیات از قراردادهای میان پدیدآورندگان و ناشران را خلاف قانون دانست.

با این حال چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها مرجع تصمیم‌گیرنده در این زمینه نیست، وزارت امور اقتصاد و دارایی همچنان قانون معافیت‌های مالیاتی سال هشتاد را به میل خود تفسیر می‌کند.

نکته‌ی حائز اهمیت این است اکثر قریب به اتفاق ناشران بخش خصوصی با اجرای قانون معافیت مالیاتی همراهی می‌کنند و بیش‌تر این ناشران دولتی هستند که از قانون یادشده تخلف می‌کنند.

نشست مشترک با اتحادیه ناشران

به دعوت اتحادیه‌ی ناشران، محسن هجری به عنوان نماینده‌ی هیئت‌مدیره انجمن در نشست این اتحادیه شرکت کرد. در این نشست که به منظور آسیب‌شناسی صنعت نشر و پیامدهای سانسور تشکیل شده بود، حاضران راهکارهای تعامل با دولت جدید را موردارزیابی قرار دادند. هجری در این نشست با تشریح بیانیه‌ی انجمن در زمینه‌ی سانسور به آسیب‌های صنفی و معیشتی آن در میان پدیدآورندگان و نویسندگان اشاره کرد. مسئولان اتحادیه با استقبال از حضور نماینده ی انجمن در اتحادیه‌ی ناشران، ابراز امیدواری کردند که تماس‌های میان انجمن و اتحادیه به صورت منظم و سازمان‌یافته دنبال شود.

ارسال کتاب‌های اهدایی به ورزقان

 همزمان با میلاد پیامبر مهربانی، کتاب‌های اهدایی اعضا و همراهان انجمن نویسندگان کودک و نوجوان راهی شهر زلزله‌زده‌ی ورزقان شد. این کتاب‌ها که با همیاری اعضای انجمن و برخی مؤسسات فرهنگی و انتشاراتی در طول چند ماه جمع‌آوری شده بود، مناسب گروه‌های سنی کودک و نوجوان است.

قرار شد اداره‌ی آموزش و پرورش شهرستان ورزقان این کتاب‌ها را میان مخاطبان توزیع کند.قابل ذکر است که پیش از این انجمن با همیاری اعضا و دیگر نهادهای مدنی در چند نوبت کمک‌های جمع‌آوری شده را به مناطق زلزله‌زده‌ی آذربایجان شرقی ارسال کرده بود.

خاطره‌های عروسکی (برگزاری مراسم گپ‌لقمه)

به مناسبت روز جهانی کودک،اعضای گروه مداد روشن مراسم گپ لقمه را برگزار کردند. ماه مهر و عروسک و اسباب‌بازی‌های کودکی موضوع این برنامه بود. دراین مراسم برخی از حاضران خاطره‌هایشان را از عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های خود تعریف کردند و برخی آثارشان را با موضوع عروسک و اسباب‌بازی خواندند.

در این برنامه، نمایشگاهی از عروسک‌های پارچه‌ای شهره امیراحمدی هم برپا ‌شد و در پایان هم تعدادی از این عروسک‌ها به وسیله‌ی مهمانان خریداری شد.

گفتنی است اعضای انجمن می‌توانند افراد غیرعضو را هم به‌عنوان همراه، به برنامه‌های گپ‌لقمه دعوت کنند، اما باید چند روز پیش‌تر به برگزارکنندگان این برنامه اطلاع دهند. هزینه‌ی پذیرایی این مراسم برعهده‌ی خود مهمانان است.

گرامی‌داشت روز جهانی کتاب کودک

به رسم هرسال اعضای انجمن به مناسبت روزجهانی کتاب کودک و دیدار نوروزی دور هم جمع شدند. در این مراسم که با اجرای جمال‌الدین اکرمی و آیدا ابوترابی همراه بود، اعضا و دوستان انجمن به بیان مطالب و نکات مطالب مورد نظر خود پرداختند. همچنین اعضای جدید انجمن خود را به حاضران معرفی کردند و کارگروه فانتزی نیز گزارشی از فعالیت های خود ارائه داد. در کنار فضای شاد  این برنامه که با گپ و گفت حاضران همراه بود، رضی هیرمندی از اعضای انجمن و فعالان ادبیات کودک و نوجوان به نمایندگی از طرف انجمن بیانیه‌ای را به مناسبت روز جهانی کتاب کودک به این شرح قرائت کرد:

دوستان عزیز، همگامان و هم‌قلمان مهربان

نوروز جشن دیرینه سال، پرمعنا، امیدبخش و زیبای ایرانی و نیز روز جهانی کودک را به شما شادباش می‌گویم.

از این‌که به دلیل دوری از تهران و مشکلات جابه‌جایی نمی‌توانم در کنار شما باشم، متاسفم!

دوم آوریل زادروز هانس کریستین اَندرسون و روز جهانی کتاب کودک از قضا همزمان شده است با نوروز و روزهای آغازین فصل روییدن و شکفتن و بالیدن؛ کودکی فصل اول زندگی انسان‌هاست و روزهای آن، چه تلخ و چه شیرین،  بر دیگر فصل‌های زندگی ما تأثیری ژرف و ماندگار به جای می‌گذارند.

همه‌ی ما کتاب کودکی را یک بار همچون بخشی مستقل و مهم از عمر خود می‌خوانیم و بعد در بخش بخش ادامه‌ی زندگی خود، آن را مرور می کنیم. از شادمانی‌های آن شاد می‌شویم و با رنگ‌مایه‌ای از دسترنج بزرگسالی به تلخی‌های آن نقش دلخوشی می‌زنیم.

کودکی، این ُدردانه‌ی شب‌چراغ، در آینه‌های موازی هنر، بازتابی دل‌انگیز به خود می‌گیرد. همان نیروی شگفتی که واقعیت را به جادو و جادو را به واقعیت تبدیل می‌کند؛ و در این میان، کتاب چه در چارچوب حقیقی و چه در فضای بیکران مجازی، عمومی‌ترین محمل این نیروی شگفت‌انگیز است و در شکل دادن شخصیت کودک نقشی بی‌بدیل بازی می‌کند.

یکی از معیارهای پیشرفت و آینده‌نگری هر جامعه‌ای را می‌توان با میزان تلاش و هزینه‌ای سنجید که برای کتاب و کتاب‌خوانی کودکان و در نگاهی کلی‌تر برای هنر کودک به کار می‌گیرد. اختصاص روزهایی باعنوان روز کتاب کودک، روز موسیقی کودک، روز تئاتر کودک ضروری است، اما بهره‌ی واقعی کودکان از این روزهای نمادین چیست؟

از یک سو با سقوط شمارگان کتاب در حد بی‌سابقه و تأسف‌بار به سطح هزار نسخه و حتی کم‌تر آن هم درجامعه‌ای با حدود بیست میلیون کودک و نوجوان، گرفت‌وگیرهای بی‌پایه و سلیقه‌ای و نیز محرومیت از کتاب و سواد بر اثر فقر و جنگ در در بسیاری از کشورهای جهان روبه‌رو هستیم که هیچ یک جای خوشحالی ندارد، اما از سوی دیگر در همین سال گذشته پنجاهمین سالگرد تأسیس شورای کتاب کودک و آغاز پانزدهمین سالگرد فعالیت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان جشن گرفتیم. هم‌چنین به همت مؤسسه پژوهشی ادبیات کودک از موزه‌ی مجازی و گران‌سنگ  کودکی رونمایی شد. در سطح جهانی هم پایگاه ادبیات کودک باز هم ارتقای یافت و در سطح ملی، قصه‌نویسان، شاعران و تصویر‌گران ما از کار نماندند و همچنان آثار ارجمندی آفریدند.

پس بگذارید به گمان کیهان‌شناسان، اجزای جهان در حال انبساط و فاصله گرفتن از هم باشند، اما ما نویسندگان کودک ونوجوان با هر عقیده و مرامی به هم نزدیک‌تر شویم،  و تلاش خود را برای اعتلای ادبیات کودک و نوجوان دو چندان کنیم.

برتولت برشت در شعری کوتاه پرسشی راهبردی پیش می‌کشد:
«در روزگار تیره و تار هم/ آیا ترانه هست/ و خود پاسخ می‌دهد: «آری ترانه هست؟ در وصف روزهای تیره و تار اکنون بیایید به این پاسخ حسب‌حالی بیفزاییم: و نیز در وصف آینده‌ای/ سرشار از امید/ لبریز از بهار.

در همین سال فراموش نکنیم که بهار با شعار نمی‌آید، بهار زندگی و شکوفایی هنر و ادبیات، از دل قانونمندی و نوجویی‌ها رخ خواهد نمود. روزهایتان رنگین‌کمانی، اندیشه‌هایتان پر بار و قلم هایتان در کار باد!

۲۲ فروردین ۱۳۹۲

داوری آثار شهروندان تهرانی با موضوع هوای پاک

به دنبال درخواست شورای شهر تهران مبنی بر داوری آثار شهروندان تهرانی با موضوع هوای پاک، هیئت داوران انجمن مرکب از جعفر توزنده‌جانی، محسن هجری و حدیثلزرغلامیبیش از هفتصد اثر را مورد بررسی قرار دادند و درنهایت ۲۲ اثر را شایسته‌ی تقدیر دانستند.

انتشار یادنامه‌ی مهدی آذریزدی

با پیشنهاد و پیگیریمعصومه انصاریان و اعلام آمادگی بنیاد مهدی آذریزدی، مجموعه‌ یادداشت‌ها و مقاله‌هایی که با کوشش شهرام اقبال‌زاده جمع‌آوری شده بود، با عنوان «یار آینه‌دار» منتشر شد. با آن‌که قرار بود بعد از انتشار این مجموعه، تعدادی از این یادنامه‌ها در اختیار انجمن قرار گیرد، متأسفانه علیرغم پیگیری‌ها به عمل آمده، این امر تا کنون محقق نشده است. گفتنی است یادنامه‌ی مهدی آذریزدی با همراهی اسداله شکرانهنویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک منتشر شد.

فعالیت صندوق اعضای حامی انجمن

به دنبال تأسیس صندوق اعضای حامی انجمن، با تصویب هیئت‌مدیره، معصومه انصاریانمسئولیت این صندوق را به عهده گرفت. که با کوشش ایشان در طول سال گذشته همکاری‌های بیش‌تری از طرف اعضای حامی صورت گرفت. هدف این صندوق که به منظور جمع‌آوری وساماندهی کمک‌های مالی اعضای انجمن تأسیس شده، حفظ استقلال نهاد انجمن است. هریک از اعضای انجمن نیز که مایل باشند، می‌توانند با پرداخت کمک مالی به هر میزان که توان دارند، این صندوق را یاری دهند. براساس مصوبه ی هیئت مدیره ، هیئت امنایی مرکب از خزانه‌دار، مسئول صندوق قرض‌الحسنه‌ی انجمن و مسئول صندوق اعضای حامی بر دریافت‌ها و پرداخت‌های این صندوق نظارت می‌کنند و هر شش ماه یک بار گزارش این صندوق را به هیئت‌مدیره و درصورت نیاز به بازرسان انجمن ارائه خواهند کرد.

داوری در جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان اصفهان

به دنبال درخواست بنیاد فارابی، مبنی بر داوری آثار سینمای کودک و نوجوان هیئت داوری انجمن مرکب از محبوبه نجف‌خانی، مینو کریم‌زاده و مهدی رجبی در زمان چهار روز فیلم‌های مورد نظر را مورد بازبینی و داوری قرار دادند. شرح انتخاب‌های هیئت داوری انجمن در چارچوب بیانیه‌ی انجمن اعلام شده که در محور بیانیه‌های انجمن متن کامل آن ذکر شده است.

گفتنی است برای اهدای لوح تقدیر انجمن، محبوبه نجف‌خانی به نمایندگی از طرف انجمن در مراسم پایانی در اصفهان شرکت کرد.

حضور نماینده‌ی انجمن در مراسم معارفه‌ی وزیر

به دنبال شکل‌گیری کابینه‌ی جدید و با دعوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید راستی به عنوان نماینده‌ی انجمن در مراسم معارفه ی علی جنتی شرکت کرد.

اهدای لوح تقدیر به مدیرعامل کانون

به دنبال مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نکوداشت هوشنگ مرادی کرمانی، محسن هجری و معصومه انصاریانبه نمایندگی از طرف هیئت‌مدیره، لوح تقدیر انجمن را به سیدصادق رضایی مدیر عامل کانون اهدا کردند.

اهدای لوح تقدیر به اعضای بازنشسته

با اعلام بازنشستگی اسداله شعبانی و حسین بکاییاز  خدمت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محسن هجری به نمایندگی از هیئت‌مدیره‌ی انجمن با حضور در مراسم کانون، به این دونفر لوح تقدیر اهدا کرد.

گفتنی است حسین بکایی در چند دوره با حضور در فعالیت‌های انجمن نقش تأثیرگذاری را ایفا کرده است.

همکاری با جایزه‌ی ادبی کومش سمنان

پیرو درخواست اعضای انجمن در سمنان ، هیئت داوری انجمن مرکب از محمود برآبادی، جمال‌الدین اکرمی، فریبا نباتی و نوید سیدعلی‌اکبر آثار نوقلمان سمنانی را در چارچوب جایزه‌ی ادبی کومش داوری کردند.

همین طور در مراسم پایانی این جایزه که در سمنان برگزار شد، تعدادی از اعضای انجمن حضور پیدا کردند و درحاشیه ی  این مراسم، ورک شاپ هایی را برای مخاطبان تدارک دیدند. که از آن جمله می‌توان به ورک‌شاپ تصویرگری اشاره کرد که با مدیریت هدی حدادی و جمال‌الدین اکرمی مورد استقبال گسترده‌ی بازدیدکنندگان قرار گرفت. گفتنی است دراین مراسم از فریدون عموزاده خلیلی به دلیل خدماتش در ادبیات کودک ونوجوان تجلیل به عمل آمد.

برگزاری سالگرد انجمن با موضوع نقد سانسور

پنج‌شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه جمعی از نویسندگان کودک و نوجوان و همراهان انجمن آغاز شانزدهمین سال فعالیت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان را جشن گرفتند. موضوع سانسور با تأکید بر حقوق صنفی نویسنده یکی از بخش‌های اصلی این برنامه بود. جلسه با قرائت قران و خوش‌آمدگویی مجید راستی، رئیس هیئت‌مدیره‌ی انجمن به مهمانان آغاز شد. اولین سخن‌ران مراسم، مهدی حجوانی بود که با  نقد سازوکار حاکم بر چاپ کتاب، رویه‌ی کنونی را منطبق با قانون اساسی ندانست. حجوانی گفت: «اکنون ۳۵ سال از تدوین قانون اساسی گذشته و هنوز چیزی به عنوان لایحه‌ی کتاب در جمهوری اسلامی ایران مطرح نشده، یعنی قانون تفصیل آن را بیان نکرده است.

بعضی به آیین‌نامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره می‌کنند، اما به ما یاد داده‌اند که قانون فقط چیزی است که از تصویب مجلس بگذرد و دولت و هیچ دستگاه دیگری نمی‌تواند قانون وضع کند.»

در ادامه‌ی این برنامه حسن نمک‌دوست، استاد دانشگاه به موضوع «حق دسترسی آزاد به اطلاعات» پرداخت. نمک‌دوست در بخشی از سخنانش گفت: «حق دانستن و حق دسترسی به اطلاعات یا آزادی اطلاعات را اکسیژن دموکراسی می‌دانند. موضوع حق دسترسی به اطلاعات، هیچ ارتباطی به حریم خصوصی ندارد و مشخصاً به عملکرد حکومت‌ها برمی‌گردد.»

در این مراسم مهدی طهوری، دبیر مراسم، گزارشی را از نگاه نویسندگان درباره‌ی سانسور لابه‌لای برنامه‌ها خواند، حدیث لزرغلامی بیانیه‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان را درباره‌ی سانسور قرائت کرد و رودابه‌ حمزه‌ای شعری درباره‌ی سانسور خواند. اجرای موسیقی، اجرایش نمایشی کوتاه و بریدن کیک سالگرد و پذیرایی از مهمانان بخش‌های دیگر برنامه‌ی پانزدهمین سال تولد انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بود.

معرفی برگزیدگان قصه‌های یک‌شنبه‌ی انجمن

در مراسم سالگرد انجمن، محمود برآبادی به نمایندگی از هیئت داوران قصه‌های یک‌شنبه‌ی انجمن (محمود برآبادی، طاهره ایبد و نوید سیدعلی‌اکبر) سه برگزیده‌ی سال گذشته‌ی قصه‌های یک‌شنبه‌ را اعلام کرد:

 «اسکلتی به نام اسکولوتس» نوشته‌ی بنفشه چاپاری، به دلیل طنز شیرین کودکانه، نگاه امروزی و مدرن به داستان و خلق جهان فانتزی شاد.

 «لابه‌لای ملافه‌های سفید» نوشته‌ی زیتا ملکی، به دلیل زبان و نگاه شاعرانه، توجه و تیزبینی نویسنده در پرداخت به بحران‌های نوجوانی جسارت در بازآفرینی و کنکاش ممنوعیت‌ها.

«راهرو تاریک» نوشته‌ی مهدی رجبی، به دلیل استحکام ساختار روایت، زبان قدرتمند و توجه به جزئیات و عناصر داستانی، واکاوی ترس‌های دوران کودکی و خلق داستانی مدرن در ژانر وحشت برای کودکان.

معرفی نماینده در جشنواره‌ی کتاب کانون

به دنبال دعوت دست اندرکاران برگزاری شانزدهمین جشنواره‌ی کتاب کانون به منظور هم‌اندیشی در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره، معصومه انصاریان به عنوان نماینده‌ی انجمن معرفی شد.

دیدار ناشر کشور ترکیه از انجمن

با پیشنهاد علی خاکبازان و حسین بکاییمدیرمسئول انتشارات آجارگروپ با هیئت‌مدیره‌ی انجمن دیدار و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات آقای آجار برای انتشار آثار نویسندگان کتاب‌های کودک و نوجوان در کشور ترکیه اعلام آمادگی کرد. گفتنی است ناشران بخش خصوصی در ترکیه برای توزیع کتاب‌های خود در مدارس آزادی عمل دارند و توزیع کتاب در انحصار بخش دولتی نیست.

پذیرش اعضای جدید

در سال ۱۳۹۲ تقاضای عضویت چهارده نفر برای عضویت پیوسته در انجمن پذیرفته شد:

یگانه مرادی لاکه، اعظم مهدوی، مریم کوچکی، محبوبه گودرزی، طوبا اورنگ، سهیلا اورنگ، نازنین گودرزوند، حسام سبحانی طهرانی، زهره خداجوی، مهسا ملک‌مرزبان سیداحمد جلالی، شهرزاد آینه‌بندان، زهره یحیی‌پور شیخ‌زاهدی،در ضمن مریم گودرزی به عنوان عضو وابسته پذیرفته شد و درخواست عضویت محمدعلی حسینیان هم به دلیل کافی نبودن آثار مشروط به ارائه‌ی کارهای بیش‌تر شد.

درخواست و پیگیری شارژ کارت الکترونیک کتاب

در آخرین سال فعالیت دولت دهم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقدامی بی‌سابقه از شارژ کردن کارت‌های الکترونیک کتاب اعضای انجمن خودداری کرد. پیشنهاد معاونت فرهنگی این بود که فقط بیست درصد مبلغ درخواستی انجمن (بیست هزارتومان) را به حساب اعضا واریز کند. و هشتاد درصد باقی‌مانده را انجمن به حساب نویسندگان منظور کند! گویا دست‌اندرکاران محترم اطلاع نداشتند که انجمن یک مؤسسه‌ی انتفاعی و تجاری نیست و درواقع این اعضای محترم انجمن هستند که چرخ مالی این نهاد را می‌چرخانند.

برگزاری نشست‌های هیئت‌مدیره

در طول سال ۱۳۹۲ هیئت‌مدیره‌ی انجمن شامل مجید راستی (رئیس)، معصومه انصاریان (نایب‌رئیس)، محسن هجری (دبیر)، جعفر توزنده‌جانی (خزانه‌دار)، حسین شیخ‌الاسلامی، سیامک گلشیری و حدیث لزرغلامی، در مجموع ۳۰ نشست برگزار کرد که در آن ۱۵۸ موضوع به بحث گذاشته شدند و در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری شد. در برخی از این نشست‌ها بازرسان انجمن حضور داشتند. گفتنی است مسعود ملکیاری به عنوان عضو علی‌البدل هیئت‌مدیره در هنگام نیاز، قبول زحمت می‌کرد.

 ۴)کارگروه‌ها و کمیته‌ها

کارگروه ادبیات نمایشی

کارگروه ادبیات نمایشی انجمن که جلسات آن یک هفته در میان روزهای یک‌شنبه در محل انجمن تشکیل می‌شود، در سال ۹۲ جمعاً هجده جلسه برگزار کرده است.

راستی، اسکندرپور، امیرخانی، زرپور، منتظری رودبارکی، سنجری، چوپچیان، قنبری، میرهاشمیان، بابامرندی، ریحانه جعفری، صیاد نقره‌تاب، یعقوبی، فراهانی، رنجبر و منادی از جمله نویسندگانی هستند که در جلسات شرکت کرده‌اند.

در این جلسات بعضی از اعضا آثار خود را خوانده و کارها بررسی شد و بر روی طرح مشترک فیلم‌نامه سینمایی کودک و نوجوان کار شد.

همچنین چندقسمت از طرح انیمیشن دوبعدی «آپارتمان حیوانات» آماده و برای مرکز پویانمایی صبا ارسال شد.

کارگروه حلقه‌ی پژوهش انجمن

 حلقه‌ی پژوهش انجمن در خرداد ۱۳۹۲ با پیشنهاد مهدی حجوانی و فراخوان انجمن و دعوت از پژوهشگران و منتقدان ادبیات کودک آغاز به کار کرد. در یک سال گذشته ده نشست برگزار شد. در این نشست‌ها علاوه بر ارائه خلاصه پژوهش‌های اعضای محترم، در دل حلقه‌ی پژوهش چند کمیته‌ی کاری تشکیل شد. کمیته‌ی هماهنگی با مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، کمیته تعیین اولویت‌های پژوهشی ادبیات کودک در ایران و ارائه‌ی مشاوره به مراکز مختلف جهت انجام پژوهش از این جمله بودند. به طور خلاصه در سال ۱۳۹۲ برنامه‌های زیر مطرح شده و برخی فعالیت‌ها به سرانجام رسید.

۱٫ آشنایی بیش‌تر پژوهشگران عرصه‌ی ادبیات کودک با یکدیگر

۲٫ ارائه‌ی گزارشی از پژوهش‌های برتر اعضای حلقه

۳٫ جذب فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد ادبیات کودک دانشگاه شیراز و عضویت آن‌ها در انجمن و استفاده از توانایی‌ها و دانش ایشان در جهت ارتقای سطح علمی اعضای انجمن

۴٫ ارائه‌ی راهنمایی و مشاوره توسط اعضای حلقه به دانشجویان

۵٫ ایجاد بانک مجازی پژوهش ادبیات کودک ایران

گفتنی است با نظر اعضای حلقه‌ی پژوهش، مسعود ملکیاری دبیری این کارگروه را به عهده گرفت.

کارگروه قصه‌های یک‌شنبه

درسال ۱۳۹۲ کارگروه قصه‌های یک‌شنبه با مدیریت نوید سیدعلی‌اکبر۲۱ جلسه برگزار کرد. در نهایت سه قصه به عنوان آثار برگزیده‌ی سال گذشته معرفی شدند. گفتنی است نشست‌های این کارگروه هر دو هفته یک بار روز یک‌شنبه برگزار می‌شود که علاوه بر اعضا مورد استقبال دوستان و همراهان انجمن نیز قرار می‌گیرد.

کارگروه مداد روشن

این کارگروه در سال ۱۳۹۲ دو برنامه را مدیریت و اجرا کرد. گرامی‌داشت روز جهانی کتاب کودک و دیدار نوروزی، همچنین گرامی‌داشت روز جهانی کودک که همراه با برگزاری نمایشگاه عروسکی در انجمن بود. منافیحیی‌پور، آیدا ابوترابی، عباس تربن، شیوا حریری، پگاه شفتی و…از جمله اعضای کارگروه مدادروشن بودند که در این مناسبت‌ها فعالیت داشتند.

کمیته‌ی حقوقی

در طول سال ۱۳۹۲ پنج مورد درخواست پیگیری حقوقی به این کمیته ارائه شد که سه مورد از آن‌ها به نتایجی مشخص رسید. گفتنی است در حال حاضر چند نفر از اعضای انجمن از جمله محمدعلی شامانی، محمدرضا اصلانی و محسن هجری با این کمیته همکاری می‌کنند.

کارگروه دیده‌بانی و نظارت بر حقوق پدیدآورندگان

با پیشنهاد برخی از اعضای انجمن و به دلیل مشکلاتی که در روند ممیزی و انتشار کتاب پیش می‌آید، در سال ۱۳۹۲ کارگروه دیده‌بانی و نظارت بر حقوق پدیدآورندگان با دعوت از فریبا نباتی، علی‌اصغر سیدآبادی، جوادمحقق، نوید سیدعلی‌اکبر، مسعود ملکیاری، محمود برآبادی، حسین بکایی، پیروز قاسمی، طاهره ایبد، جمال‌الدین اکرمی، محبوبه نجف‌خانی، شیدا رنجبر، مهدی رجبی و محمدرضا یوسفی آغاز به کار کرد. تحلیل موانع انتشار کتاب‌های کودک و نوجوان از جمله مشکلات مربوط به ناشران و دستگاه‌های نظارتی از جمله موضوع‌هایی بود که در این کارگروه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کارگروه ادبیات فانتزی

در طول سال ۹۲،‌ کارگروه ادبیات فانتزی در مجموع ۲۵ نشست تخصصی برگزار کرد. معرفی آثار پیتر اس بیگل نویسنده‌ی کودک و نوجوان، معرفی سریال دکتر هو، علمی‌تخیلی برای همه‌ی خانواده، کارگاه داستان‌نویسی بایوسای‌فای. علمی‌تخیلی زیستی، اقتباس‌های سینمایی از کتاب‌های فیلیپ کی دیک، رونمایی از کتاب برف و هندوانه با حضور نویسنده، محمود افشاری از نشر قطره
معرفی آثار ورنر وینچ. مناطق خیال. سایبرپانک. نویسنده‌ی بزرگسال، معرفی آثار اورسون اسکات کارد.

نویسنده‌ی کودک و نوجوان همخوانی “علاج حادثه پیش از…” نوشته‌ی اورسون اسکات کارد، کارگاه داستان‌نویسی با موضوع آزاد و چندین موضوع دیگر دستور جلسه‌های این کارگروه بود. علاوه بر همراهی‌های فرزاد فربد،پیگیری و مدیریت این نشست‌ها برعهده‌ی فرزین سوری و سمیه کرمیبود.

کمیته‌ی آموزش

به دلیل مشکلات پیش آمده در برگزاری کلاس‌های آموزشی انجمن، مسعود ملکیاری به عنوان دبیر کمیته‌ی آموزش انتخاب شد. با تصویب هیئت‌مدیره‌ی انجمن مدیریت کلاس‌های آموزشی انجمن به طور کامل به دبیر کمیته واگذار شد. همچنین مقرر شد طی توافق‌نامه‌ای میان انجمن  و دبیر کمیته سهم انجمن از شهریه‌ی کلاس‌ها و تعیین حق‌التدریس مشخص شود.

نویسک، سایت انجمنnevisak.ir

درابتدای سال ۱۳۹۲ به دلیل اهمال مدیریت شبکه (ISP) بسیاری از اطلاعات مندرج در سایت نویسک از بین رفت که خوشبختانه با پیگیری فرهاد حسن‌زاده و شیوا حریری امکان بازیابی بخشی از اطلاعات سایت فراهم شد.در این میان با کمک و همراهی افتخاری ریحانه جعفری، از همراهان انجمن، صفحه‌ی جدیدی برای سایت نویسک طراحی و اجرا شد. همچنین در طول سال ۹۲ شراره داودی به عنوان خبرنگار افتخاری سایت، تهیه‌ی برخی گزارش‌ها و خبرها را به عهده داشت.گفتنی است اعضای محترمی که مایل به تکمیل اطلاعات مربوط به خودشان در سایت انجمن هستند، می‌توانند با ای‌میل peyk.anjoman@gmail.com  تماس بگیرند.

نشانی انجمن: تهران، خیابان سمیه، بعداز تقاطع مفتح، کوی پروانه، پلاک ۲

شماره‌های تماس دبیرخانه: ۸۸۳۱۷۷۵۵، تلفکس ۸۸۸۲۵۴۶ 

ساعت کار دبیرخانه‌ی انجمن: ۱۵ تا ۱۹ روزهای شنبه تا چهارشنبه     

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید