انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت (قسمت اول)

0

در غرفه‌ی کودک و نوجوان

وضعیت مطلوب است

امیرمسعود شهرام‌نیا (مدیرعامل مؤسسه‌ی نمایشگاه‌های فرهنگی ایران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: امسال قرار شده که از یکی از تشکل‌ها (انجمن نویسندگان کودک و نوجوان) برای مدیریت غرفه‌ی کودک و نوجوان ایران کمک بگیریم. به همین دلیل هم قسمتی از غرفه بخش کودک در اختیار ناشرانی است که تمایل داشتند به‌صورت مستقیم در شصت‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت حضور داشته باشند، یعنی برای اولین بار شبیه‌ی غرفه‌ی ملی ایران و بخش بزرگسال کانترهایی را به صورت مجرا به ناشران درخواست‌دهنده اختصاص داده‌ایم که تاکنون شش ناشر مستقل به‌صورت قطعی در بخش کودک و نوجوان شرکت می‌کنند. مدیریت عمومی غرفه و مسئولیت تنظیم قرارهای ملاقات نیز به عهده‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان سپرده شده است.

 مدیرعامل مؤسسه‌ی نمایشگاه‌های فرهنگی ایران افزود: امسال وضعیت بسیار مطلوبی در بخش کودک و نوجوان خواهیم داشت، چراکه هم نویسنده‌ی خوب کودک و نوجوان آقای فرهاد حسن‌زاده در این غرفه حضور دارد و هم برخی از ناشرین به نمایندگی از خودشان نویسندگان، تصویرگران و مترجمان خوبی از حوزه‌ی کودک و نوجوان را به شصت‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت اعزام می‌کنند. به عنوان مثال تا جایی که بنده اطلاع دارم قرار است آقای مصطفی رحماندوست نیز از طرف انتشارات امیرکبیر به فرانکفورت دعوت شوند. از طرف انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز نویسنده دیگری به عنوان مدیر غرفه در فرانکفورت حاضر خواهند بود. همچنین احتمالاً یکی از نویسندگان کودک و نوجوان ساکن اروپا نیز به عنوان مترجم در غرفه کودک و نوجوان ایران حضور دارد. درمورد دیگر ناشران حاضر در غرفه‌ی کودک و نوجوان نیز اقدامات بسیار خوبی برنامه‌ریزی شده‌ است. به گمانم امسال حضور پررنگ و فعالی در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت خواهیم داشت.

او هچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی انتخاب انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای مدیریت غرفه‌ی بخش کودک در نمایشگاه فرانکفورت اظهار داشت: طبیعاً در این سال‌ها از تجربیات دوستانمان در انجمن‌های مختلفی مثل انجمن ناشران کودک و نوجوان یا انجمن تصویرگران کودک و نوجوان البته مشخصاً برای نمایشگاه کتاب بلونیا کمک گرفته‌ایم. درواقع سعی داریم از ظرفیت‌های تمام تشکل‌های فعال در عرصه‌ی نشر استفاده کنیم. البته مجموعه مؤسسه‌ی نمایشگاه‌ها از یکی دوسال قبل ابزار علاقه و امیدواری کرده که ترکیبی از تمام تشکل‌های فعال حوزه‌ی کودک در قالب مثلاً کنسرسیوم شکل بگیرد که بنا به هر دلیلی تاکنون امکان‌پذیر نشده است. اگر چنین اتفاقی بیفتد می‌توانیم از ظرفیت تمامی تشکل‌ها که مطمئناً هر کدام نقاط مثبت خود را دارند؛ استفاده کنیم. هرکدام از انجمن‌های نویسندگان کودک و نوجوان، تصویرگران کودک و نوجوان و ناشران کودک و نوجوان ارتباطات و امکاناتی را فراهم می‌کنند که قطعاً می‌تواند برای نشر کودک و نوجوان کشور مفید باشد.

شهرام‌نیا در پایان تأکید کرد: ما حتی امسال اعلام آمادگی کردیم تا شرایطی مثل غرفه‌ی ملی را برای بخش کودک و نوجوان فراهم کنیم تا امکان همکاری و تعامل تمام تشکل‌های فعال در حوزه‌ی کودک مهیا شود. با این وجود مشکل محدودیت فضای بخش کودک عملاً چنین امکانی را به صورت مطلوب در اختیار ما نمی‌گذارد. ان‌شاالله بنا داریم در نمایشگاه کتاب بلونیا این شرایط را محقق کنیم. در نهایت اعضای انجمن ناشران کودک و نوجوان در نمایشگاه فرانکفورت حضور خواهند داشت و این مسئله به معنی قطع ارتباط انجمن با مؤسسه نمایشگاه‌ها نیست. قطعاً این همکاری‌ها هم در فرصت‌ها آینده و هم در نمایشگاه فرانکفورت ادامه خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید