انصاریان: تعلق داشتن به انجمن موهبت بزرگی است

0

در آستانه‌ی نوزدهمین مجمع عمومی/ معصومه انصاریان

معصومه انصاریان، دبیر انجمن، عنوان کرد: در روزگاری که بی‌هویتی مسئله‌ی بسیاری از انسان‌هاست، تعلق داشتن به خانواده‌ی بزرگی مثل انجمن، موهبت بزرگی است.‎

انصاریان درباره‌ی لزوم وجود انجمن با اشاره به این‌که انجمن صدای جمعی نویسندگان کودک و نوجوان است، گفت: وجود انجمن لازم است، چون نویسندگان برای این‌که به لحاظ صنفی و حرفه‎ای موقعیت مطلوب‌تری داشته باشند، با همصدایی بهتر می‌توانند به اهداف خود دست پیدا کنند. برای نمونه تصویب قانون رفع مالیات از حق‌التألیف نویسندگان و برقراری بیمه‎ی نویسندگان توسط انجمن عملی شده است. تجربه نشان داده مشکل نویسنده با ناشر از طریق انجمن سریع تر وسهل‎تر حل می‎شود.

وجود انجمن لازم است چون به اعتلای ادبیات کودک و نوجوان کمک می‌کند. برنامه‎های فرهنگی انجمن مثل جلسات داستان‌خوانی، کارگاه‎های ادبیات نمایشی و کارگروه ادبیات فانتزی و کارگاه‎ها و کلاس‎های آموزشی و برگزاری جشنواره‎ی کتاب‌خانه‎های خانگی زمینه‎ها‎ی مناسبی برای رشد و پیشرفت ادبیات کودک فراهم می‎کنند.

وجود انجمن لازم است چون محفل و پاتوق نویسندگان است. مراسمی مثل دیدار نوروزی و مهمانی افطار و جشن سالگرد تأسیس انجمن مناسبت‌های خوبی است برای دیدار و گپ و گفت نویسندگان.

در روزگاری که بی‎هویتی مسئله‌ی بسیاری از انسان‎هاست، تعلق داشتن به خانواده‌ی بزرگی مثل انجمن موهبت بزرگی است. معاشرت با کسانی که با آن‌ها دغدغه‌ی مشترک و حرف مشترک داری، خیلی ارزشمند و خوشایند است.

او در مورد ترکیب مناسب برای هیئت‌مدیره با تأکید بر این‌که ترکیبی از اعضای باتجربه و قدیمی و اعضای جوان که باانگیزه و پرانرژی‌اند ترکیب خوبی است، افرود: اما این کافی نیست. مهم‎ترین ویژگی هر فردی که می‌خواهد عضو هیئت‌مدیره شود، کنشگر مدنی بودن و علاقه و انگیزه‌ی مدنی داشتن است و از‌ همه‌ی این‌ها مهم‌تر، وقت گذاشتن است. وقتی کسی که در نهاد مدنی برای انجام کاری داوطلب می‎شود، گام بعدی این است که به مسئولیتی که پذیرفته‎، پای‎بند باشد. نظم یکی از ویژگی‎های مهم دیگری است که نبودش به عملکرد هیئت‌مدیره آسیب جدی می‎زند. برخی تصور می‎کنند چون ذات کار در ان ‌جی ‌اوها داوطلبانه است، نباید زیاد سخت گرفت، اما به نظر من هر کاری جدی است و داوطلبانه بودن از اهمیت و جدیت کار اصلاً کم نمی‌کند.

انصاریان در پاسخ به پرسش مهم‌ترین کاری انجام شده در این دوره انجام شد، گفت: تمدید پروانه‌ی فعالیت انجمن مهم‌ترین و دشوارترین کاری بود که در این دوره تحقق پیدا کرد. به روز نبودن پروانه‌ی فعالیت انجمن مانع فعالیت‌های حقوقی انجمن بود. به‌رغم ظرفیت فراوان انجمن و زمینه‌های همکاری فرهنگی با نهادهای دولتی و غیردولتی، انجمن ‎نمی‎توانست با هیچ نهادی قرارداد ببندد، اما الان به اعتبار پروانه‌ی به‌روز شده‌ی انجمن و افتتاح حساب بانکی به نام انجمن این مانع از سر راه برداشته شده است.

او ادام داد: کارهایی که می‌خواستیم انجام بدهیم و نشد، کم نیستند، اما برخی کارها در دست اقدام هستند و روی روال و برای انجامشان به زمان نیاز است. اگر در این دوره فرصت نشد، در دوره‌ی بعد انجام می‎شوند؛ مثل راه‌اندازی سایت چندزبانه‌ی کتاب کودک و نوجوان ایران که طرحش نهایی شده و ارشاد هم پذیرفته و در مرحله تأمین اعتبار است. اما برخی کارها امکان شروع هم پیدا نکردند. کار فرهنگی بزرگی که متأسفانه زمین ماند، طرح تدوین «دانش‌نامه‌ی افسانه‎ها و اساطیر ایرانی» است که زحمت نوشتن طرح آن را مهدی یوسفی کشید. انجمن برای اجرای این طرح بزرگ نیازمند حامی بود. طرح را به سازمان اسناد و کتاب‌خانه‌ی ملی ایران پیشنهاد کردیم. با وجود مذاکرات پیشین و توافق اولیه به دلیل بالا بودن هزینه طرح پذیرفته نشد. به نظرم این طرح پژوهشی بزرگ اگر حامی پیدا کند و به اجرا برسد، اتفاق بزرگی در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان ما خواهد شد.

معصومه انصاریان در پایان صحبت‌هایش یادآوری کرد: ششم خرداد نوزدهمین مجمع عمومی انجمن برگزار می‌شود. این زمان فرصت خوبی است برای حضور و شرکت در انتخابات. این فرصت را غنیمت بشمریم و دست‌کم به اندازه‌ی یک بعد از ظهر برای انجمنمان وقت بگذاریم. با مشارکت تک‌تک و با حضور حداکثری، بی‌تردید انتخابات بهتری خواهیم داشت و افراد مناسب‌تری انتخاب می‎شوند.

گفت‌وگو: یاسمن رضائیان

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید