اکرمی: سواد کودکان به شرکت در کنکور محدود شده

0

در آستانه‌ی نوزدهمین مجمع عمومی/ جمال‌الدین اکرمی

جمال‌الدین اکرمی، عضو هیئت‌مدیره‌ی انجمن گفت: سیستم آموزش و پرورش باعث شده کتاب مفهوم اصلی خود را از دست بدهد.

جمال‌الدین اکرمی در خصوص لزوم وجود انجمن گفت: نگاه حرفه‌ای‌ به انجمن می‌گوید وجود آن می‌تواند برای بسیاری از فعالیت‌های حرفه‌ای نویسندگان و نیز ادبیات کودک مؤثر باشد. منهای بحث تعلق داشتن به یک انجمن برای پیدا کردن هویت، اعضا نیاز به حمایت دارند.

بُعد دیگر این قضیه تأثیرگذاری در روندهای آسیب اجتماعی است. امروزه زمان کتاب‌خوانی برای کودکان کم‌تر است. سواد کودک به شرکت در کنکورها خلاصه شده و کتاب مفهوم اصلی خود را از دست داده. روند آموزش و پرورش که اهمیت زیادی به کنکور و دانشگاه و آموزشگاه و تست‌زنی می‌دهد، مفهوم کتاب را تغییر داده است. با وجود دنیای مجازی هم کتاب کم‌تر سودمند نشان داده می‌شود. این در حالی است که در کشورهای دیگر کتاب جایگاهی برابر با فضای مجازی دارد و به یک اندازه از آن ها استفاده می شود. بنابراین باید انجمنی وجود داشته باشد تا این آسیب‌های اجتماعی را پی‌گیری کند.

اکرمی درباره‌ی مهم‌ترین کارهای انجام شده در دوره‌ی پیش گفت: از مهم‌ترین آن‌ها ثبت رسمی انجمن بود که گامی برای برقراری ارتباط بهتر با نهادهایی است که مایل به قرارداد با انجمن هستند. ثبات وضعیت مالی انجمن و شکل‌گیری سیستم منظم‌تر مورد دیگر بود. سومین اتفاق هم نزدیک شدن اعضا به خود انجمن بود که البته هنوز به تلاش بیش‌تری نیاز دارد.

او افزود: در رابطه با کارهایی که عملی نشد، باید به فعالیت‌های درونی انجمن اشاره کنم. یکی از این برنامه‌ها، سفرها بودند که با موانعی روبه‌رو شدند. به‌خصوص درباره‌ی سفرهای دورتر مثل سفر به ارمنستان که یا به دلیل تغییر وضعیت اقتصادی بوده یا این‌که دوستان توانایی مالی گذشته را نداشتند.

همچنین طرحی با عنوان «به سوی انجمن» داشتیم که طی آن اعضای جدیدتر با اعضای قدیمی آشنا شدند. در این رابطه تنها چند جلسه برگزار شد. البته شاید به خاطر گرفتاری‌هایی بود که اعضا دارند. به هر حال انجمن یک  ان جی او است و اعضا از روی علاقه در آن فعالیت می‌کنند.

اکرمی درباره‌ی ترکیب جدید هیئت‌مدیره گفت: ترکیبی از افراد قدیمی و جوان، مناسب‌ترین حالت است. استفاده از کسانی که قبلاً در انجمن بوده‌اند و با روال کاری آن آشنا هستند مفید است. این افراد باید بتوانند طرح‌ها را از روی کاغذ بیرون بیاورند و به تصویب برسانند. کسانی که به عنوان اعضای هیئت‌مدیره انتخاب می‌شوند، باید بپذیرند حداقل دو سال وظیفه دارند کارهای انجمن را به طور جدی پیگیری کنند. همچنین لازم است کارگاه‌هایی برای اعضای جدید تشکیل شود و در آن ماهیت انجمن، وظایف متقابل اعضا و انجمن، موضوع کتاب، کودک‌شناسی و مسائلی از این دست که مرتبط با انجمن است برای افراد تفهیم شود و شکل‌گیری این کارگاه‌ها به عهده‌ی هئیت‌مدیره است. در این محیط باید اعضا به هم نزدیک شوند و این نزدیک شدن می‌بایست به خاطر با هم بودن باشد نه مسائلی مانند بیمه و رأی دادن.

نوزدهمین مجمع‌ عمومی و انتخابات هیئت‌مدیره و بازرسان انجمن نویسندگان کودک و نوجوان پنج‌شنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۵، ساعت ۱۷ در محل انجمن واقع در خیابان سمیه،‌ بین مفتح و فرصت، کوچه‌ی پروانه برگزار می‌شود.

گفت‌وگو: یاسمن رضائی

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید