با مدادرنگی، به بدرقه احمدرضا برویم

0

💠  پیام انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به مناسبت درگذشت احمدرضا احمدی

به نام پروردگار کودکی
با مدادرنگی، به بدرقه‏ی احمدرضا برویم

پسرکی به نام احمدرضا، گم شده است. او وصیت کرده از انگشتانش برای کودکان مدادرنگی بسازند و در سینه‌‏اش بذر مهر بپاشند تا کودکان خسته از الفبا، در مرغزارهایش بازی کنند.

پسرکی به نام احمدرضا، حرفی داشت که فقط بچه‏ها آن را باور می‏کردند. او با همین حرف‏ها، که شعر بود و داستان و نمایشنامه و رمان بود و نقاشی بود، جهانی منحصربه‏فرد و مخصوص به خود آفرید و آن‏قدر خلق کرد و جوشید که به حق باید گفت شکلی احمدرضاگونه در شعر معاصر فارسی و ادبیات کودک و نوجوان از خود به یادگار گذاشت.

احمدرضا احمدی، نام سرشناس شعر موج نوی فارسی و خالق خیال‏انگیزترین و بدیع‏ترین داستان‏های کودکان و نوجوانان بود؛ داستان‏هایی که به شیوه‏ای شخصی، تکنیکی، شاعرانه و نوآورانه خلق شدند. او از متفاوت بودن نترسید و همرنگ جماعت نشد.

احمدرضا احمدی، خالق گونه‏ای از ادبیات کودک و نوجوان ایران بود که تمایزی فرمی و محتوایی با  جریان رایج روز داشت. او با تن ندادن به تحکم بازار در تمام سال‏های نوشتن و سرودن، از شیوه‏ی خویشتن در نوشتن برای کودکان و نوجوانان دست نکشید. او توأمان پرکار و صبورانه نوشت تا مخاطب متفاوت، خود جست‏وجو کند، آوازه‏ی او را بشنود و اهلی ادبیات او شود.

ما نویسندگان، شاعران، مترجمان، روزنامه‏نگاران، منتقدان، پژوهشگران و تمام اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، در تابستان ١۴٠٢، سوگوار مرد بزرگی هستیم که تجربه‏های بی‏بدیل خود را در این عرصه، از روزهای درخشان کانون پرورش فکری شروع کرد و بارها آثارش برگزیده‏ی جوایز داخلی و نامزد جوایز جهانی ادبیات کودک و نوجوان شد.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان که سال‏ها پیش برنامه‏ی نکوداشت احمدرضا احمدی، عضو پیشکسوت خود را با وام گرفتن از سطری از اشعار خود او «برای احمدرضا مداد رنگی بخریم» نامیده بود، از همه‏ی شما دوستداران احمدرضا می‏خواهد که برای بدرقه‏ی او، پنج‏شنبه ٢٢ تیر، با مدادرنگی‏های کوچکی در دست، به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برویم و در پاسداشت ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان این سرزمین کنار هم باشیم و این داغ را با قلب‏های هم تقسیم کنیم.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید