بیانیه‌ی انجمن نویسندگان برای روز جهانی کودک

0

به مناسبت روز جهانی کودک، سه تشکل مهم فرهنگی حوزه‌ی کودک و نوجوان بیانه‌ای منتشر کردند. این بیانه عصر چهارشنبه، مهرماه ۹۴ در مراسمی با حضور فریدون عموزاده خلیلی، رئیس هیئت‌مدیره‌ی انجمن نویسندگان کتاب کودک، محسن حسن‌پور رئیس هیئت‌مدیره‌ی انجمن تصویرگران کتاب و نادر قدیانی، رئیس هیئت‌مدیره‌ی انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان قرائت شد. متن بیانیه به شرح زیر است:

روز جهانی کودک، فرصتی سالانه برای تمام فعالان حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی محسوب می‌شود که به کارنامه‌ی یک‌ساله‌ی فعالیت‌های خود نگاهی دوباره داشته باشند و این پرسش را پیش روی خود قرار دهند که تا چه حد به کودکان، این بزرگ‌ترین سرمایه‌ی ملی کشور، و ذخیره‌ی مولدِ معانی، چشم‌اندازها و آینده‌ی کشور پرداخته‌اند و تا کجا ملاحظات مربوط به رشد سالم و بهینه‌سازی شرایط حاکم بر زندگی این دست از شهروندان کشورمان را در برنامه‌های خود مورد ملاحظه قرار داده‌اند.


ما اهالی کتاب کودک (نویسندگان، تصویرگران و ناشران) بنابر مسئولیتی که برای خود قایل بوده‌ایم، زندگی حرفه‌ای و انرژی اصلی خود را در تمام این سال‌ها پای یک آرزو ریخته‌ایم: آرزوی فراهم آوردن شرایطی که هر کودک در کشور پهناور ایران بتواند از کتاب، این سرچشمه‌ی تخیل، آگاهی، بینش و نگرش، به بهترین نحو تغذیه کند و حق خود را در برخورداری از شرایط فرهنگی و اجتماعی رشد سالم، محقق شده ببیند.

روز جهانی کودک شاید فرصتی باشد برای آن‌که ما صدایمان را که پژواکی از حقوق و مطالبات کودکان سرزمینمان است، به گوش ملت، مسئولان و تصمیم‌سازان فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشورمان برسانیم. از همین رو، بار دیگر به مناسبت این نقطه‌ی عطف سالانه، به تمام مخاطبان این بیانیه یادآوری می‌کنیم که:

کودکان شهروندان این جامعه‌اند و همچون همه‌ی شهروندان، باید از حقوق شهروندی، همچون حق برخورداری از آموزش سالم، حق بهداشت، حق تفریح و بازی و حق آزادی برخوردار باشند.

جامعه‌ای بدون فقر مادی و معنوی، برخاسته از کودکانی سالم، شاد و بازیگوش است، پس اگر به دنبال برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت برای محقق شدن جامعه‌ای غنی‌سازی شده هستیم، بدانیم که جز سرمایه‌گذاری در امور مربوط به کودکان و بهینه‌سازی شرایط حاکم بر رشد و شکوفایی آن‌ها راهی برای نیل به این هدف وجود ندارد.

نسل فرهیخته بدون کتاب امکان تحقق ندارد. با فراهم آوردن شرایط بهینه برای تولید کتاب و نیز رساندن کتاب به کودکان می‌توانیم نسلی فرهیخته را پرورش دهیم.

روز کودک فرصت مبارکی است تا علاوه بر ارج نهادن به تلاش یکایک نویسندگان، تصویرگران و ناشرانی که در ارتقا و رشد کودکان این سرزمین گام برمی‌دارند، بار دیگر با هم عهد ببندیم که کودکان ما از آن‌‌چه در اختیارشان قرار می‌دهیم، شایسته‌ترند. پس با تلاش و همدلی بیش از گذشته، عزم جزم کنیم تا شاهد شکوفایی و بالندگی این نوگلان باشیم. تا باد چنین بادا.

انجمن تصویرگران کودک و نوجوان

انجمن ناشران کودک و نوجوان

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان

مهرماه ۱۳۹۴

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید