بیانیه‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره‌ی تهیه‌ی پرونده‌ی بین‌المللی برای برخی نویسندگان

0
به‌نام خدا
تهیه‌ی پرونده‌ی بین‌المللی برای نویسندگان معتبر کودک و نوجوان  و نقش محدودی که انجمن در آن داشت، پرسش‌ها و ابهام‌هایی را برای برخی از اعضای محترم ایجاد کرده که با توجه به این که آگاهی از عملکرد و تصمی‌‌های هیئت‌مدیره را حق قانونی و طبیعی اعضا می‌دانیم، برای روشن‌شدن ذهن اعضا نکات زیر ارائه می‌شود:

۱- بر اساس آن‌چه دراساسنامه آمده است، تصمیمات انجمن از طریق هیئت‌مدیره گرفته می‌شود و پس از رأی‌گیری به‌صورت مصوبه درمی‌آید. مراجعه به صورت‌جلسات صحت این امر را تائید می‌کند و حق هر عضو است که بخواهد صورت‌جلسات را مطالعه و حتی در جلسات هیئت‌مدیره حاضر شود.
۲- انجمن در تمام موارد سعی کرده کاملاً شفاف عمل کند. گزارش‌های سالیانه‌ی مجمع عمومی چه در مورد فعالیت‌های انجمن و چه امور مالی گواه این امر است. آخرین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد و اتفاقاً به همین موضوع ربط  دارد، جایزه‌ی آسترید لیندگرن است که در نشست مطبوعاتی دلایل انجمن برای انتخاب یک نویسنده و یک مروج کتاب اعلام گردید. انتخاب انجمن در همه‌ی موارد بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب و ملاک‌ها و شاخص‌هایی بوده که مدت‌ها در موردش بحث شده است. چه در مورد نکوداشت‌ها، چه در تدوین کاتالوگ فرانکفورت و چه میهمانان سفرها و…
۳- در  مورد فهرست ده نفره‌ی تهیه‌ی پرونده‌ی بین‌المللی گفتنی است که دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد طی نامه‌ای اعلام کرد قصد دارد با همکاری نهادهای غیردولتی و تخصصی ادبیات کودک و نوجوان نسبت به تهیه‌ی پرونده‌ی بین‌المللی برای برخی از نویسندگان معتبر کودک ونوجوان اقدام کند. در این نامه از انجمن درخواست شده بود که اسامی ده نفر از نویسندگان معتبر را معرفی کند. اعضای هیئت‌مدیره با توجه به کوتاهی مهلت برای معرفی ۱۰ نویسنده، ملاک‌های تازه ای را برای این مورد خاص تدوین نکرد و ملاک‌های قبلی مندرج در آیین‌نامه‌ی نکوداشت‌ها و ملاک‌های مصوب معرفی کاندیدای آستریدلینگرن را مورد نظر قرار داد. اما  از آنجا که در آیین‌نامه و ملاک‌های  مصوب آستریدلیندگرن، احصای اطلاعات کامل مربوط به نویسندگان جهت سنجش ملاک‌های کمی، نیازمند تشکیل کارگروه تخصصی بود، و در فرصت تعیین شده چنین حجم کاری غیرممکن بود، هیئت‌مدیره دو تمهید را مد نظر قرار داد: ۱٫ استمداد از خود نویسندگان عزیز تا سوابق و اطلاعات مربوط به خود را در اختیار دبیرخانه بگذارند و ۲٫ مبنا گرفتن آخرین یافته‌های هیئت‌مدیره در مورد نویسندگان در رویداد معرفی کاندیدای آستریدلینگرن.
متکی بر این دو تمهید، هیئت‌مدیره با رأی‌گیری مخفی، اسامی ده نفری را که بیشترین آرا را طی ۳ مرحله کسب کردند به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اعلام کرد.
اما گفتنی است که انجمن در تهیه‌ی لیست نهایی که ظاهرا با تجمیع لیست‌های نهادهای مختلف انجام گرفته، نقشی نداشته است؛ هرچند که به طور طبیعی اسامی تعدادی از نویسندگان نهایی جزو فهرست انجمن بوده است.
۴٫ هیئت‌مدیره مباحث طرح شده از سوی نویسندگان محترم را در این ارتباط فرصت مغتنمی برای خود و ادبیات کودک می‌داند تا انجمن در مورد عملکرد خود، که تلاش شده است همواره مبتنی بر روش‌های دموکراتیک و مدنی بوده و گفت‌وگو را ضروری‌ترین نیاز جامعه‌ی ما و به‌خصوص جامعه‌ی ادبیات کودک می‌داند، شفاف‌سازی کند.
۵٫ با همین رویکرد، هیئت‌مدیره از نقد، نظر و پیشنهادهای اعضای محترم برای تقویت انجمن که از طریق کنترل و نظارت مستمر اعضا و اصلاح روش‌ها، حاصل می‌شود استقبال می‌کند. از این رو آیین‌نامه‌های مختلف انجمن را در سایت و کانال رسمی انجمن در معرض دید و اعلام نظر همه‌ی اعضا قرار داده‌ایم تا انجمن و منتخبان خود را برای رسیدن به فضا و افقی شایسته‌تر یاری کنند.
دبیرخانه‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان
آبان ۱۳۹۷
به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید