دومین برنامه‌ی کاروان کتاب برگزار شد

0

سفر زمستانی به تبریز

گردهمایی «کودک، کتاب، جامعه»  در روزهای ۳۰ آذر تا ۲ دی ماه با همکاری انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تبریز برگزار شد. در این برنامه حدود پنجاه تن از نویسندگان کودک و نوجوان حضور داشتند.

 دیدار با مخاطبان آذری

در برنامه‌ی دیدار با مخاطبان جمعی از نویسندگان کودک و نوجوان عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در ۵ مرکز فرهنگی- هنری کانون و  ۱۲ مدرسه حضور یافتند و با مخاطبان خود از نزدیک دیدار کردند. آشنایی با کتاب و گفت‌وگو درباره‌ی کتاب، قصه‌خوانی و شعرخوانی، اهدای کتاب و… از برنامه‌های این جلسه‌ها بود.

دیدار با مخاطبان؛ ناهید معتمدی
دیدار با مخاطبان؛ ناصر کشاورز
دیدار با مخاطبان؛ حسن احمدی
 
 دیدار با مخاطبان؛ علی کاشفی خوانساری
 
 دیدار با مخاطبان؛ محمدعلی قربان‌پور، لاله جعفری، مریم زرنشان، طیبه شامانی، منیژه اسلامی، زهرا درودیان، لعیا شیرازی، روجا صداقتی

جشن شب یلدا در تبریز

از آن‌جایی که حضور نویسندگان در تبریز با شب یلدا مصادف بود، به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی جشن شب یلدا برگزار شد. در این جشن که مناف یحیی‌پور، مدیر تولید کانون، هادی یوسف‌زاده، مدیرکل کانون استان آذربایجان شرقی حضور داشتند، برنامه‌هایی چون نقالی، شعرخوانی و قصه‌خوانی و حافظ‌خوانی برگزار شد.

جمع نویسندگان در جشن شب یلدا
 
عزت‌الله الوندی، دبیر انجمن و مناف یحیی‌پور، معاون تولید کانون در جشن شب یلدا
 
 شاهنامه‌خوانی در جشن شب یلدا

دیدار با شهردار تبریز

عصر روز چهارشنبه، اول دی‌ ماه ۱۳۹۵ جمعی از نویسندگان عضو انجمن با شهردار تبریز دیدار کردند.  صادق نجفی، شهردار تبریز سخنانش را با برشمردن ویژگی‌های تبریز آغاز کرد و گفت: شهر تاریخی و فرهنگی تبریز قدمت زیادی دارد و به همین دلیل در سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردش‌گری جهان اسلام انتخاب شده است.

او افزود: این شهر شهر مشاهیر و اندیشمندان نامداری چون علامه‌ی امینی، علامه طباطبایی و علامه جعفری است. مردانی چون ستارخان‌ و باقرخان و شهریار داشته است. در چنین سرزمینی کار کردن و با مردم همراه شدن نیازمند هوشیاری و آشنایی با فرهنگ مردم است. اگر در این جامعه کار تأثیرگذار انجام بدهید، این تأثیر در آینده مهم خواهد بود.

هادی یوسف‌زاده، مدیرکل کانون آذربایجان شرقی و صادق نجفی، شهردار تبریز

سپس نویسندگان حاضر در جلسه به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. محسن هجری با اشاره به این‌که نویسنده‌ها در طول تاریخ تفکرهای گوناگونی داشته‌اند و نمی‌شود به دلیل نقطه‌ضعف‌ها نقاط قوتشان را نادیده گرفت، گفت: شما از شخصیت‌های نامدار تبریز به حق نام بردید، اما صمد بهرنگی را جا انداخته‌اید. صمد گام‌های مهمی در عرصه‌ی ادبیات کودک و نوجوان برداشته و در دوره‌ای که ادبیات کودک و نوجوان وجود نداشت، تلاش کرد بچه‌های ایران، به‌خصوص بچه‌های آذری را با زبان و ادبیات فارسی آشنا کند. هجری افزود: بهرنگی با گردآوری افسانه‌های آذربایجان خدمت بزرگی در عرصه‌ی فولکور آذربایجان و ایران کرده است.

طاهره ایبد، عضو هیئت‌مدیره‌ی انجمن ارتباط با کشورهای همسایه ‍را مطرح کرد و گفت: ما به‌رغم این‌که ‍‍‍پیشینه‌ی فرهنگی مشترکی که داریم، در حوزه‌ی فرهنگ کشورهای اطراف را از دست داده‌ایم.

ایبد با اشاره به این‌که کشورهای آذری‌زبان منطقه، مثلاً جمهوری آذربایجان از نویسندگان ایرانی تقاضای همکاری‌هایی مثل تشکیل کارگاه‌های داستان‌نویسی دارند، آمادگی انجمن را برای همکاری‌هایی در حوزه‌ی فرهنگ مرزها را گسترش می‌دهد، اعلام کرد.

علی باباجانی، طاهره ایبد، حسن احمدی در شهرداری تبریز

در ادامه‌ی جلسه علی باباجانی شعری را که در تبریز سروده بود، خواند:

آمدم تبریز، تبریز عزیز/ سرزمین مهربان برف‌ریز

تا به سویت آمدم من نرم‌نرم/ تو در آغوشم گرفتی گرم گرم

غرق در مهمانی گل‌ها شدم/ غنچه‌ای بودم مثل گل‌ها وا شدم

آسمان انگار عروست کرده است/ با حریر برف بوست کرده است

نقل برف از آسمان انداختی/ زیر ‍‍پای میهمان انداختی

سرزمین مردمان قهرمان/ سرزمین باقر و ستارخان

سرزمین شهریار باصفا/ قصه‌گوی مادر و حیدربابا

در کنار کوچه‌باغ شاعری/ مانده برجا رد پای باکری

مردمانی سخت، از جنس سهند/ در دل توفان جوانه می‌دهند

هر شبت زیباست، یلداآفرین/ بر تو ای تبریز زیبا، آفرین!

ای نگین سبز آذربایجان/ همچنان زیبا و پابرجا بمان

در پایان جلسه مناف یحیی‌پور گفت: باید توانمان را در کنار هم بگذاریم و بپزیریم که در مقوله‌ی فرهنگ نمی‌توان خیلی زود تصمیم گرفت و منتظر نتیجه بود. مقوله‌ی فرهنگ صبر و حوصله می‌خواهد و باید سعه‌ی صدر داشت. امیدواریم این جلسه نقطه‌ی شروع باشد و زمینه‌ای فراهم شود برای تولید آثار مؤثر تا هم بچه‌های خودمان و هم بچه‌های دیگر با جذابیت‌های شهر تبریز آشنا شوند.

اعضای انجمن در موزه‌ی فرش شهرداری تبریز

گفتنی است که در سفر تبریز از اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان حسن احمدی، محمدکاظم اخوان، طاهره اسکندرپور، منیژه اسلامی، عزت‌الله الوندی، شهلا انتظاریان، طاهره ایبد، علی باباجانی، فرزانه بابایی، مهناز باقری، مینا پورشعبانی، جابر تواضعی، فریبا جعفرزاده، ریحانه جعفری، لاله جعفری، عباس جهانگیریان، مهدی حجوانی، تهمینه حدادی، شیوا حریری، رودابه حمزه‌ای، مصطفی خرامان، زهرا درودیان، مصطفی رحماندوست، مریم زرنشان، عباسعلی سپاهی یونسی، طیبه شامانی، هدیه شریفی، محمدرضا شمس، روجا صداقتی، زهرا عبدی، عباس عبدی، جمیله فراهانی، علی کاشفی خوانساری، ناصر کشاورز، محمدرضا مرزوقی، ناهید معتمدی، سعیده موسوی‌زاده، عبدالمجید نجفی، محسن هجری و محمدرضا یوسفی حضور داشتند.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید