مدل‌سازی در رسانه‌ها مؤثرترین شیوه‌ی ترویج کتاب‌خوانی است

0

جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌ها‌ی خانگی؛ گفت‌وگو با پرویز کلانتری

 پرویز کلانتری نقاش، طراح و نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان معتقد است رسانه‌ها با مدل‌سازی از قهرمان‌های داستانی قادرند بار فرهنگ‌سازی را در جوامع بر عهده بگیرند. این شیوه درباره‌ی کتاب و کتاب‌خوانی نیز مؤثر واقع خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، پرویز کلانتری در آستانه‌ی برگزاری سومین جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی گفت: فرهنگ‌سازی عامل مهمی است که متأسفانه در ایران مورد توجه قرار نگرفته. فرهنگ‌سازی باید تا جایی پیش برود که کتاب را جایگزین هدیه‌های روزمره‌مان کنیم، اما متأسفانه خود اهالی فرهنگ و هنر نیز کتاب هدیه دادن را در شیوه‌ی زندگی خود جای نداده‌اند.

 او شیوه‌ی اصلی و زودبازده ترویج کتاب و کتاب‌خوانی را مدل‌سازی توسط تلویزیون دانست و گفت: تلویزیون می‌تواند با مطرح کردن قهرمان‌های داستانی و سریالی که در بخش‌هایی از زندگی خود مطالعه می‌کنند و کتاب در زندگی‌شان جاری است به مدل‌سازی بپردازد و حتی کتاب خواندن ر ا به عنوان «پز»ی اجتماعی مطرح کند. جوان و نوجوان امروز مستعد تقلید است، بنابراین چنین قهرمان‌هایی قادر خواهند بود شیوه‌ی نگرش آن‌ها را تغییر دهند. با ورود اولیه‌ی کتاب به زندگی این قشر از جامعه این افراد برای حفظ عنوان قهرمانی خود به مطالعه ادامه خواهند داد.

کلانتری اهدای کتاب را روش مناسبی برای ترویج کتاب‌خوانی میان بزرگ‌سالان دانست. او که خود کتاب‌خانه‌ی تخصصی پیرامون هنر دارد، می‌گوید: من چندین و چندبار چوب حراج به کتاب‌هایم زده‌ام. بخشی از این کتاب‌ها نیاز همیشگی من نبوده‌اند، بنابراین ضرورت داشت در اختیار دیگران برای مطالعه قرار بگیرند.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید