نشست با مسئولان دریاچه‌ی ارومیه

0

به دریاچه‌ی ارومیه کمک کنید

در ابتدای جلسه دکتر جلیل ساعی، مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریارچه‌ی ارومیه در استان آذربایجان شرقی، گفت: اگر بخواهیم دریاچه‌ی ارومیه را احیا کنیم، باید دست به دست هم بدهیم. چراکه اگر دریاچه احیا نشود، ریزگردهای نمکی برای افراد ساکن در این حوزه و کشور تهدید است.

ساعی افزود: تمامی کسانی که کشورشان را دوست دارند با بیان و قلم باید کمک کنند.

 در این جلسه مناف یحیی‌پور، معاون تولید کانون، خبر از تولید مجموعه داستانی با موضوع دریاچه‌ی ارومیه داد و گفت: تا کنون تولید موشن‌گرافیک‌هایی برای آگاهی کودکان و نوجوانان آغاز شده و همچنین قرار است در مجموعه‌داستانی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع دریاچه‌ی ارومیه تولید می‌کند، نویسندگان از منظرهای مختلف به این موضوع بپردازند.

یحیی‌پور افزود: هم کانون و هم انجمن نویسندگان آمادگی همکاری با ستاد احیای دریاچه‌ی ارومیه را دارند و امیدواریم این جلسه نقطه‌ی شروعی باشد برای این همکاری.

در ادامه‌ی جلسه، عزت‌الله الوندی، دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، ضمن معرفی انجمن و اهداف و فعالیت‌های آن سخن به قابلیت‌های شعر و داستان در بیان مفاهیم آموزشی اشاره کرد و گفت: «دغدغه‌ی خشک شدن دریاچه‌ی ارومیه دغدغه‌ی فراملی است و آن‌قدر عمیق و تأثیرگذار که دغدغه‌ی تمام نویسندگان و شاعران حاضر در جلسه است و همگی حاضرند آثار تأثیرگذاری تولید کنند و قدم‌ مثبتی در آگاهی‌بخشی به کودکان بردارند.
هدیه شریفی با اشاره به همکاری پیشین نویسنده‌های کودک و نوجوان با سازمان میراث فرهنگی در تولید داستان‌هایی با موضوع دریاچه‌ی ارومیه به قابلیت‌های افراد حاضر در نشست اشاره کرد: «این نویسندگان می‌توانند در هر حوزه‌ای محتوا بسازند و هدف بیافرینند و موضوعی را در ذهن کودکان حک کنند. اما آن‌ها چنین کاری نیازمند همکاری با کارشناسانی است که اطلاعات دقیق داشته باشند.

شریفی با اشاره به این‌که بسیاری از منابع دقیق نیستند و اطلاعات ضدونقیض است، افزود: نگاه‌ها به آسیب دریاچه‌ی ارومیه متفاوت است، اما ما برای خلق محتوا باید بدانیم کجا ایستاده‌ایم، واقعیت‌ها چیست و شما از ما چه می‌خواهید.

کاظم اخوان، دیگر نویسنده‌ی حاضر در جمع استفاده از ابزارهای فرهنگی را برای آگاهی‌بخشی ضروری دانست اظهار امیدواری کرد که دریاچه‌ی ارومیه به عنوان یک پدیده‌ی فراملی در دستور کار قرار گیرد.

او در ادامه گفت: «آگاهی‌رسانی یک مسئله‌ی علمی ملزوماتی را می‌طلبد. حتی تأسیس شبکه‌ای تلویزیونی به نام دریاچه‌ی ارومیه و مواردی نظیر آن می‌تواند در جلب مشارکت، جذب همکاری و اطلاع‌رسانی مؤثر باشد.  
اخوان با اشاره به این‌که هدف باید عموم مردم ایران و حتی کشورهای همسایه باشند، اضافه کرد: دریاچه‌ی ارومیه شاید نقطه‌ی آغازی باشد و برای کل منابع ملی مثل خشک شدن دریاچه‌ها، نابودی جنگل‌ها و کویرزایی انگیزه ایجاد کند.

مهندس محمدصادق پورمهدی، معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی، در بخشی از سخنانش به موقعیت نیمه‌خشک منطقه اشاره کرد و با اظهار تأسف از بی‌توجهی به آب گفت: موضوع اصلی ما آب است، دریاچه‌ی ارومیه بخشی از آن است. مسئله‌ی آب موضوعی اجتماعی است که امکان دارد به موضوعی امنیتی تبدیل شود.

پورمهدی به مصرف بی‌رویه‌ی آب در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خانگی اشاره کرد و افزود: باید مردم را درگیر و توجیه کرد. تا مردم قانع نشوند، وارد کار نمی‌شوند. وقتی ما در شورای فرهنگی اجتماعی به این مسئله پرداختیم، نتیجه‌ی خوبی گرفتیم.

او از نویسندگان خواست که در این موارد کار کنند و ادامه داد: حرف شما بیش‌تر از حرف مسئولان بین مردم شنونده دارد.

در ادامه‌ی جلسه مصطفی خرامان به نقش تبلیغات و رسانه اشاره کرد و از دست‌اندرکاران خواست که تبلیغات را نادیده نگیرند و با اطلاعات نادرست برخورد کنند. او افزود: باید به بچه‌ها توجه کنیم. اگر کودکان و نوجوانان منطقه را نادیده بگیریم، کار به نتیجه نمی‌رسد.

دکتر حسن‌زاده، رئیس کمیته‌ی مردم‌نهاد ستاد احیای دریاچه‌ی ارومیه، بحث کودک و نویسندگی و محیط‌زیست را زبان مشترک دنیا دانست و گفت: بسیاری از کشورها علاوه بر دیپلماسی‌ عمومی دارند که شاید از دیپلماسی رسمی کشور تأثیرگذارتر باشد و شما متخصص دیپلماسی عمومی هستید. ما از شما تقاضا داریم در بحث آب یار و یاور ما باشید.

دکتر مصطفی قنبری، رئیس خانه‌ی کشاورز استان آذربایجان شرقی و مؤسس انجمن نجات دریاچه‌ی ارومیه، به بیان نکته‌هایی برای آگاهی نویسندگان و شاعران پرداخت: در دهه‌ی هشتاد در هیچ‌کدام از وزارت‌خانه‌های مربوط نقشه‌‌ی توپوگرافی از دریاچه وجود نداشت. به همین دلیل با گذشت چندین سال تصور می‌کنم آموزش جغرافیای این دریاچه مهم است و باید چنین نکته‌ای به بچه‌هایمان آموزش داده شود.

قنبری در ادامه درباره‌ی تنوع زیستی دریاچه گفت و از نویسنده‌ها‌ی کودک و نوجوان خواست تا در داستان‌ها و مطلب‌هایشان به حقوق مالکیت کودکان و نوجوانانی بپردازند که توان تولیدات روستایی را از دست داده‌اند و به دلیل خشکسالی مجبور به ترک خانه‌هایشان و مهاجرت شده‌اند.

در پایان این جلسه دکتر شهربانو امانی، مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط‌‌زیست به تشریح مسائل زیست‌محیطی دریاچه‌ی ارومیه و بحران آب کشور پرداخت و گفت: ما در زمینه‌ی آب بسیار بد عمل کرده‌ایم. ۷۵ درصد از سفره‌های زیرزمینی را خالی کرده‌ایم. حالا باید هرطور شده مردم را آگاه کنیم که آب کم‌تر مصرف کنند و آن را به دریاچه ببخشند. دریاچه‌ی ارومیه هستی ماست و وقتی عضوی مثل دریاچه به درد بیاید، بقیه‌ی اعضا، یعنی بقیه‌ی اکوسیستم کشور، آسیب می‌بیند.

دکتر امانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شما نویسندگان آرمان و رؤیا می‌سازید. شما در کنار آذربایجان بایستید و برای سرزمینتان تولید فرهنگی کنید. تنویر افکار عمومی و آگاهی‌رسانی به مردم بسیار مهم است و این کاری است که از شما برمی‌آید.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید