نکوداشت جعفرتوزنده‌جانی در نیشابور

0

راوی افسانه‌های نیشابور

مراسم نکوداشت جعفر توزنده‌جانی، عضو هیئت‌مدیره‌‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان روز چهارشنبه، ۶ مرداد ۹۵ در  باغ خیام در نیشابور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم فریدون عموزاده خلیلی، رئیس هیئت‌مدیره‌ی انجمن، با اشاره به این‌که آثار جعفر توزنده‌جانی از افسانه‌های نیشابور مایه گرفته، گفت: توزنده‌جانی نویسنده‌ای است که توانسته آموخته‌هایش را در خلق جهان داستانی دنبال کند و جهان داستانی عمیق‌تری را فهم و درک کند. آثار او از این نظر قابل تحسین است.

عموزاده‌ خلیلی به تفاهم‌نامه‌ی انجمن  با مسئولان فرهنگی نیشابور اشاره کرد و گفت: با این تفاهم‌نامه انجمن می‌تواند ظرفیت‌ها و امکاناتی را برای نوجوانان و جوانان نیشابور به کار گیرد.

دکتر مظفری، فرماندار نیشابور، در بخشی از سخنرانی خود گفت: بسیاری از ما بهترین روزهای کودکی‌مان را با کتاب و داستان‌هایی طی کرده‌ایم که افرادی مانند شما خلق کرده‌اید.

مظفری ضمن اشاره به تفاهم‌نامه‌ی یادشده تأکید کرد: من از همه‌ی کسانی که برای این کار کمک کرده‌اند متشکرم و خواهش می‌کنم که سطح کار را ارتقا دهند.

در ادامه‌ی مراسم جواد محقق نیشابوری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی با اشاره به فعالیت‌های کانون پرورش فکری نیشابور در گذشته گفت: هیچ ارگان و نهادی با توجه به ظرفیت، تعداد و امکانات، به اندازه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأثیرگذار نبوده و نیست. کانون در دوره‌های مختلف فراز و فرودهایی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر  دوره‌ی سوم اعتلای خود را تجربه می‌کند.

سخنران بعدی عباس جهانگیریان بود که در صحبت کوتاهی به سجایای‌ اخلاقی توزنده‌جانی اشاره کرد و پیشنهاد کرد تا وقتی نویسنده‌ها زنده هستند، خیابان‌ها به اسمشان شود.

سپس دکتر گرمابی، نماینده‌ی مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، که خود روزی عضو کانون بوده، گفت: نویسندگان کار بزرگی انجام ‌می‌دهند. نوشتن برای کودکان و نوجوانان عشق و هنر می‌خواهد، اگرچه ساده به نظر می‌رسد، دشوار است.

او با اظهار تأسف از پایین بودن سرانه‌ی مطالعه‌ی کتاب در کشور گفت: البته شهر نیشابور آمار بهتری در سرانه‌ی مطالعه دارد، اما باید در این زمینه کار جدی انجام شود.

حسین فتاحی، از اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، با اشاره به نقش جعفر توزنده‌جانی در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان گفت: اگر امروز توزنده‌جانی نویسنده‌ی محبوب و مشهوری است، شهرتش را مدیون سخت‌کوشی و تلاش بی‌پایان خودش است و از این نظر باید سرمشقی برای  نسل جوان باشد.

مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه‌ی کتاب، در سخنانی بر تأثیر نویسندگان کودک و نوجوان ایران تأکید کرد و گفت: اما ما مصرف‌کننده‌ی تولیدات فرهنگی هستیم، درحالی‌که  مردمی با این سابقه‌ی فرهنگی نباید برای ترجمه‌ی آثار چشمش به آن طرف باشد.

او در ادامه گفت: پایتخت کتاب شدن راحت است، ولی پایتخت کتاب ماندن مشکل است. توجه به حوزه‌ی کتاب کودک کاری امیدبخش است.

در ادامه‌ی مراسم جعفر توزنده‌جانی به نقل خاطره‌هایی پرداخت و گفت: بسیاری از نوشته‌های من متأثر از افسانه‌ها و خاطراتی است که در نیشابور شکل گرفته و من از این نظر به خود می‌بالم.

در پایان این مراسم هدایا و لوح‌های تقدیر از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه‌ی کتاب، اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و… به این نویسنده اهدا شد.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید