نویسنده باید راوی صدای فرودستان جامعه خود باشد

0

💠 نعمت‌الله فاضلی در نشست انجمن نویسندگان کودک و نوجوان:

نویسنده باید راوی صدای فرودستان جامعۀ خود باشد

نعمت‌الله فاضلی، انسان‌شناس و نویسنده ایرانی، طی نشستی تحت عنوان «چرا نویسندگان کودک و نوجوان به بینش جامعه‌شناسانه نیازمندند؟» که هفتم اردیبهشت ١۴٠٢ از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد، گفت: نویسندگان کودک و نوجوان برای اینکه فهمی از نوشتن پیدا کنند، باید خلاقیت و نوشتن را یک کنش اجتماعی بدانند.

به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، این پژوهشگر حوزۀ علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن تأکید بر این موضوع که خلاقیت و نوشتن شکلی از جامعه‌ورزی، کنشگری و حیات اجتماعی است، افزود: کار قصه‌نویسی ماهیتی اجتماعی دارد و بینش جامعه‌شناسانه نویسنده را در به این باور رسیدن یاری می‌دهد.

نویسندۀ آثاری چون «مردم‌نگاری آموزش»، «مردم‌نگاری فرهنگ» و «شادی و فرهنگ» در این نشست ضمن بیان این موضوع که نوشتن برای کودک و نوجوان نیازمند زمان‌مندی و مکان‌مندی و نه فقط زبان‌بندی است، اضافه کرد: نوشتن برای کودک و نوجوان نیازمند تفکر مسئله‌محوری است و بینش جامعه‌شناختی به ما می‌گوید مسئله چگونه از جامعۀ آگاهی بیرون آمده و صورت‌بندی می‌شود.

فاضلی در بخش دیگری از سخنان خود دربارۀ اهمیت بینش جامعه‌شناختی در نوشتن تصریح کرد: بینش جامعه‌شناسانه به نویسنده منش و اخلاق اجتماعی می‌دهد و او را به حدی شجاع و جسور می‌کند تا راوی صداهای فرودستان جامعۀ خودش باشد و جهت‌گیری زمانی آثار خودش را معطوف به مسائل دو دهۀ بعد و دوران بزرگسالی کودک و نوجوانِ امروز کند.

وی در ادامه با پرداختن به این مهم که از نظر والتر بنیامین قصه فقط روایت نیست و چیزی است که بتواند تجربۀ زیسته جامعه و تاریخ را فهم کند، یادآور شد: بدون علم به بینش جامعه‌شناسانه قصه‌ها ابتر می‌مانند و امروزه کسانی که بتوانند با توجه به این معنا قصه بگویند بسیار نادرند؛ چرا که رسیدن به تفسیر و فهم از روح تاریخ و جامعه و مسائل آن علاوه بر درک شهودی نیازمند درگیری وجودی با حیات جمعی است.

فاضلی در بخش دیگری از این نشست، ضمن بیان این موضوع که کودکان خالق فرهنگ کودکی هستند، اضافه کرد: کودک جامعه‌شناختی کودکی است که عاملیت داشته و در فرایند حیات اجتماعی مشارکت پویا و تأثیرگذار دارد و کسی که برای کودک و نوجوان قصه یا شعر می‌نویسد باید درباره و برای کودکی بنویسد که خودش صدا و روایت دارد و در حال پرورش و شکل‌دادن به خانواده است.

مترجم کتاب «انسان‌شناسی فرهنگی» در این نشست که با حضور تعدادی علاقه‌مندان و اجرای محسن هجری، نویسنده و فعال حوزۀ ادبیات کودک برگزار شد، با تأکید بر این موضوع که دانشمندان جامعه‌شناس نیازمند آثار ادبی هستند، خاطرنشان کرد: همواره بهترین آثار علوم اجتماعی ماهیت ادبی داشته و تمام آثار ادبی نیز برای دوام و بقا نیازمند بینش جامعه‌شناختی هستند.

سلسله نشست‌های انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با هدف بررسی ویژگی‌های نوجوانان امروز و ضرورت شناخت دقیق‌تر آنها در محل این انجمن برگزاری می‌شود و حضور در این جلسات گفت‌وگومحور برای تمام علاقه‌مندان آزاد است.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید