کتاب‌های برگزیده‌ی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی معرفی شدند

0

جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، کتاب‌های برگزیده‌اش را در چهار مجلد به مخاطب‌های کودک و نوجوان معرفی کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتاب‌خوانی، دبیرخانه‌‌ی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، فهرست کتاب‌های برگزیده را برای کودک و نوجوان، در پیش دبستانی، دبستان و متوسطه در یک دوره‌‌ی چهارجلدی منتشر  کرد. در این راهنمای کتاب، صدها اثر داستانی برای کودک‌ها و نوجوانان معرفی شده است و در اختیار باشگاه‌های   کتاب‌خوانی قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، شیوه‌ی انتخاب کتاب‌های برگزیده به این شرح بوده است:

در ایران سالانه بیش از ۱۱هزار عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود که این غیر از کتاب‌های درسی و کمک‌درسی دبستان و دبیرستان است. تلاش همکاران ما در دبیرخانه‌ی جام باشگاه‌های کودک و نوجوان ارائه‌ی فهرستی از کتاب‌های برگزیده در پنج سال اخیر است، کتاب‌هایی که هم در کتاب‌فروشی‌ها موجود باشد و هم از ارزش‌های ادبی و هنری و علمی و فنی و محتوایی برخوردار باشد. گزینش فهرستی از بین چندهزار کتاب که در پنج سال منتشر شده است، به سادگی ممکن نیست و نیاز به اتخاذ روش‌های مناسب دارد.

برای تهیه‌ این فهرست سه راه پیش رو داشتیم:

یک:  تشکیل گروه‌ داوری و بررسی کتاب‌های منتشرشده و انتخاب کتاب‌های برگزیده از میان آنان

دو: اعتماد به انتخاب فهرست‌ها و جوایز فراگیر کتاب کودک و نوجوان ایران. ما راه دوم را انتخاب کردیم، اما به آن هم بسنده نکردیم و سعی کردیم در هرجایی که فکر می‌کردیم ضعفی وجود دارد، آن را با مراجعه به گروه داوری اصلاح کنیم. در کشورمان جوایز متعدد دولتی و غیردولتی در حوزه‌ی کتاب کودک وجود دارد. در زمینه‌‌ی جوایز دولتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر سال کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و چند جشنواره مانند جایزه‌ی ادبی پروین اعتصامی را برگزار می‌کند. همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان را برگزار می‌کند و علاوه‌بر آن فهرست کتاب‌های مناسب را نیز تهیه می‌کند.  در حوزه‌‌ی غیردولتی شورای کتاب کودک ایران نیز هر ساله ضمن معرفی کتاب‌های برگزیده خود، فهرست کتاب‌های مناسب را با درجه‌بندی عرضه می‌کند. همچنین فهرست لاکپشت پرنده هر فصل با ارزیابی کتاب‌های منتشرشده، فهرستی از کتاب‌های برگزیده را منتشر می‌کند و در پایان سال نشان طلایی و نقره‌ای را به بهترین کتاب‌های سال اعطا می‌کند.

وزارت آموزش و پرورش هم فهرستی از کتاب‌های مناسب را در قالب کتاب‌نامه‌های رشد منتشر می‌کند. در کنار این جوایز و جشنواره‌ها، جوایز دیگری مانند گوزن زرد (جایزه به انتخاب کودکان و والدین)، جایزه‌ی شهید حبیب غنی‌پور، جایزه‌ی کتاب برتر (انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان)، جایزه‌ی سپیدار (بهترین کتاب زیست محیطی کودک و نوجوان) و … وجود دارد.

در تهیه‌ی این فهرست از تمام فهرست‌ها و جوایزی که نام برده شد، بهره گرفته شده و هر کتابی که به فهرست راه‌ یافته، حداقل در یک فهرست (یا جایزه) نهادهای ادبیات کودک دولتی و غیردولتی حضور داشته است. این فهرست کتاب‌های چاپ اول پنج سال اخیر را در برمی‌گیرد.

پس از تهیه‌ی فهرست اولیه، فهرست در اختیار نمایندگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار گرفت و در نشستی به نقد و بررسی فهرست پرداخته و برخی از ضعف‌های آن برطرف شد. در این مرحله کتاب‌هایی حذف و کتاب‌هایی اضافه شد تا کتاب‌هایی مناسب فراهم آید. تلاش شد در تهیه فهرست به نیازهای گوناگون کودکان هم از نظر موضوع و هم از نظر قالب‌های ادبی توجه شود و فهرست، فهرستی متنوع و مناسب باشد. این فهرست برای کودکان دوره دوم مقطع دبستان تهیه شده است، اما برخی از کتاب‌های آن مناسب بچه‌های کوچک‌تر و برخی از کتاب‌های آن برای بچه‌های بزرگتر مناسب است. بنابراین بچه‌های مقاطع دیگر نیز می‌توانند از این فهرست استفاده کنند و بچه‌های این مقطع هم از دیگر فهرست‌ها امکان استفاده را دارند. امیدواریم تهیه‌ی این فهرست‌ها به گسترش    کتاب‌خوانی میان کودکان و نوجوانان کمک کند.

همچنین در مقدمه‌‌ی این آثار آمد است: «جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان» برنامه‌ای ملی و بسیار کم‌هزینه برای ترویج    کتاب‌خوانی در ایران است که در نخستین سال به صورت آزمایشی از ۱۵ شهر نامزد پایتخت کتاب ایران شروع شد. هدف اصلی این طرح همه‌گیر کردن کتاب‌خوانی و جلب مشارکت مردمی در کتاب‌خوانی است. در طراحی این فعالیت به تجربه‌های شکست‌خورده دستگاه‌های مختلف دولتی و عمومی که گاهی هزینه‌های سنگینی نیز داشته، توجه داشتیم و سعی کردیم از معایب آنان دوری کنیم و محاسنشان را حفظ کنیم. جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی چند مرحله دارد. بنابراین بود که در مرحله‌ی نخست مربیان و معلمان و مروجان    کتاب‌خوانی برای تشکیل باشگاه‌های کتاب‌خوانی با حضور در کارگاه‌های آموزش ببینند. سپس با کمک آن‌ها هر حداقل ۱۲ کودک یا نوجوان یک باشگاه کتاب‌خوانی تشکیل دهند. این باشگاه‌ها در کتاب‌خانه‌ها، مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدارس، مساجد، مراکز بهزیستی، مجتمع‌های مسکونی، کانون‌های فرهنگی و هنری، سراهای محلات، فرهنگسراها و دیگر مراکز تجمع کودکان و نوجوانان در شهرها و روستاها زیرنظر یک هماهنگ‌کننده‌ی بزرگسال می‌توانست شکل بگیرد.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید