گزارش فعالیت‌هاى سال ۱۳۹۳ انجمن نویسندگان کودک و نوجوان

0

فهرست فعالیت‌ها:

مقدمه

تغییر و تحولات

برگزاری جلسات هیئت‌مدیره و کمیته‌ها

اعضای جدید

تهیه و تنظیم گردش مالی انجمن

فعالیت‌های آموزشی وپژوهشی

فعالیت‌های آموزشی

فعالیت‌های پژوهشی

فعالیت‌های صنفی ورفاهی

فعالیت‌های حقوقی

فعالیت‌های فرهنگی

جلسات داستان‌خوانی

کارگروه ادبیات نمایشی

نشست‌ها

دیدارها

ارتباط و همکاری با نهادهای فرهنگی دیگر

بیانیه‌ها

نامه‌های انجمن

فعالیت دبیرخانه‌ای و اطلاع‌رسانی

به نام پروردگار کودکی

مقدمه

بر اساس بند الف ماده‌ی ۲۴ اساس‌نامه‌ی انجمن، رسیدگی به کلیه‌ی امور و عملکرد هیئت‌مدیره و بازرسان، برعهده‌ی مجمع‌عمومی به‌عنوان عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیری انجمن است. از این‌رو گزارش فعالیت‌های انجمن در سال ۱۳۹۳ به هجدهمین مجمع‌عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان تقدیم می‌شود.

تغییر و تحولات قانونی

در تاریخ ۹۳/۳/۲۲ هفدهمین مجمع‌عمومی انجمن به منظور انتخاب هیئت‌مدیره و بازرسان برگزار شد. از بین کاندیداها فریدون عموزاده خلیلی، محمود برآبادی، معصومه انصاریان، جعفر توزنده‌جانی، حدیث لزرغلامی، حسین شیخ‌الاسلامی و جمال‌الدین اکرمی  به عنوان اعضای اصلی و سیدنوید سیدعلی‌اکبر وعزت‌الله الوندی و لاله جعفری به عنوان اعضای علی‌البدل هیئت‌مدیره انتخاب شدند. پیش از این مجید راستی، محسن هجری، معصومه انصاریان، حدیث لزرغلامی، حسین شیخ‌الاسلامی، جعفر توزنده‌جانی وسیامک گلشیری اعضای اصلی هیئت‌مدیره بودند.

در این روز هم‌چنین مصطفی خرامان، مهدی طهوری و نلی محجوب به‌عنوان بازرسان اصلی و منیژه اسلامیو مهدی رجبی به عنوان بازرسان علی‌البدل انتخاب شدند.

در انتخابات داخلی هیئت‌مدیره، فریدون عموزاده خلیلی به عنوان رئیس، محمود برآبادی به عنوان نایب‌رئیس،معصومه انصاریان به عنوان دبیر و جعفر توزنده‌جانی به عنوان خزانه‌دار انتخاب شدند.

در سال ۹۳ حسین بکایی به عنوان دبیر کمیته‌ی فرهنگی، مسعود ملکیاری به‌عنوان دبیر کمیته‌ی آموزش، زیتا ملکی به عنوان دبیر کمیته‌ی حقوقی فعالیت کردند.

برگزاری جلسات هیئت‌مدیره و کمیته‌ها

در سال ۱۳۹۳ هیئت‌مدیره در مجموع ۳۳ جلسه برگزار کرد. اولین جلسه در تاریخ ۲۶/۱/۹۳ و آخرین جلسه در تاریخ ۱۹/۱۲/۹۳ برگزار شد. در برخی از جلسات مصطفی خرامان، بازرس انجمن حضور داشت و برخی جلسات نیز به تناسب موضوع با حضور مهمان برگزار شد. در سال ۹۳ کمیته‌های آموزش و فرهنگی و حقوقی به منظور هماهنگی با دبیر انجمن جلساتی داخلی داشتند.

تمام صورت‌جلسات هیئت‌مدیره در دبیر‌خانه‌ی انجمن برای رؤیت بازرسان و دیگر اعضا موجود است. گفتنى است جلسات هیئت‌مدیره روزهای سه‌شنبه‌ی هر هفته برگزار می‌شود و شرکت اعضا در این جلسات با هماهنگی قبلی بلامانع است.

اعضای جدید

رسیدگی به درخواست عضویت یکی از فعالیت‌های جاری هیئت‌مدیره است. در سال ۹۳ مجموعاً ۲۳ درخواست عضویت به دبیرخانه‌ی انجمن رسید. همه‌ی درخواست‌ها در جلسات هیئت‌مدیره طرح و مورد بررسی قرار گرفت. از این تعداد با عضویت ۲۰ نفر که واجد شرایط عضویت مندرج در اساس‌نامه و آیین‌نامه بودند، موافقت شد و عضویت ۳ نفر موکول به احراز شرایط شد. اسامی نویسندگانی که در سال ۹۳ به خانواده‌ی بزرگ انجمن پیوستند، به شرح زیر است:

زهره آهوقلندری، حمید اباذری، صدیقه اسماعیل‌لو، فرزانه بابایی، میترا بیات، بیتا ترابی، ریحانه جعفری، حمید حاجی‌میرزایی، مرضیه خادم‌شریف، فریده خرمی، فریبا دیندار، مینو روشنیان، احمد شهدادی، لیلا صادق‌محمدی، عباس عبدی، ابوالقاسم فیض‌آبادی، اکرم کشایی، فهیمه میرزاحسین، ناهید معتمدی و زهره یحیی‌پور به‌عنوان عضو پیوسته و خدیجه حدادیان به عنوان عضو  وابسته.

تهیه و تنظیم گردش مالی انجمن

بر اساس بند ب ماده‌ی ۲۴ اساس‌نامه‌ی انجمن، بررسی و تصویب ترازنامه‌ی مالی انجمن برعهده‌ی مجمع‌عمومی است. از این‌رو گردش مالی انجمن طبق سنوات گذشته در سال ۹۳ توسط جعفر توزنده‌جانی، خزانه‌دار تهیه و تنظیم شد و پس از بررسی و تصویب هیئت‌مدیره در اختیار بازرسان انجمن قرار گرفت. بازرسان انجمن، مصطفی خرامان و نلی محجوب گردش مالی انجمن را در سال ۹۳ بررسی و برای ارائه به مجمع‌عمومی تأیید کردند. همچنین پیش‌بینی بودجه‌ی ‌سال ۹۴ توسط دبیرخانه و خزانه‌دار تدوین و پس از بحث و بررسی در هیئت‌مدیره برای ارائه به مجمع‌عمومی مورد تصویب قرار گرفت.

فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی

فعالیت‌های آموزشی

راه‌اندازی دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت در زمینه‌ی ادبیات کودک و نوجوان یکی از برنامه‌های ارزشمند و امیدبخش انجمن بوده است. هر چند این برنامه‌ها مدتی بی‌رونق شده بود، در سال ۹۳ با یاری خدا و تشکیل کمیته‌ی آموزش رونقی دوباره گرفت. به همت این کمیته فعالیت‌های آموزشی به شرح زیر محقق شد:

۱٫ تابستان ۹۳؛ شش کلاس (کارگاه داستان: نوید سیدعلی‌اکبر، قصه‌نویسی خلاق: مجید راستی، ویرایش ۱:محمد حسینی، کارگاه ترجمه: فرزاد فربد، شعر کودک: حدیث لزرغلامی، داستان‌نویسی: سیامک گلشیری) تشکیل شد و بیش از ۳۰ نفر در این کلاس‌ها ثبت‌نام و شرکت کردند.

۲٫ پاییز ۹۳؛ داستان‌نویسی خلاق: مجید راستی

۳٫ زمستان ۹۳؛ داستان‌نویسی خلاق: مجید راستی

پس از برگزاری دو دوره کلاس در یک سال گذشته که البته با توجه به امکانات محدود برای تبلیغات، محدودیت‌های ساختمان انجمن و اوضاع اقتصادی مردم، استقبال کمابیش خوبی از آن‌ها به عمل آمد، در مجموع بیش از شصت نفر در کلاس‌های سال گذشته در گرایش‌های مختلف شرکت کردند و گواهی پایان دوره به این شرکت‌کنندگان اعطا شد. گفتنی است کودکان و نوجوانان نیز از کلاس‌های انجمن استقبال خوبی کرده‌اند و کمیته‌ی آموزش، تشکیل کارگاه‌های مناسبی را برای این گروه سنی در نظر دارد.

کمیته از هفته‌ی دوم شهریور برای برگزاری دوره‌های آموزشی پاییز، شامل کلاس‌هایی که شرکت‌کنندگان در آن‌ها به حد نصاب نرسیده بودند و کلاس‌های تازه تبلیغات خود را آغاز کرد. در این بخش با کمک کمیته‌ی روابط‌عمومی باز هم تمام اعضا را از آمادگی انجمن برای برگزاری کلاس‌های مورد نظرشان (با ارائه طرح کارگاه یا دوره) آگاه کردیم.

فعالیت‌های  پژوهشی

کمیته‌ی پژوهش با اعضای فعال حلقه‌ی پژوهش انجمن، از جمله چند تن از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شیراز که هنوز به عضویت انجمن درنیامده‌اند، تماس گرفت تا هم ایشان را برای عضویت در انجمن ترغیب کند و هم در این حوزه گروه‌های پژوهشی و مشاوره ایجاد کند تا چنان‌چه مؤسسه یا نهادی پس از تصویب هیئت‌مدیره‌ی انجمن مایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه بود، با دست پر وارد میدان شود. برای نمونه کمیته‌ای در حلقه‌ی پژوهش، طی چند جلسه اولویت‌های پژوهشی را در ادبیات کودک امروز ایران با نظرسنجی‌هایی تهیه کرده و می‌تواند در اختیار نهادها قرار دهد.

در سال۹۲ با همت مهدی حجوانی و طرح ایشان، سرانجام نخستین جلسه‌ی پژوهشگران ادبیات کودک در انجمن برگزار شد. این گروه تاکنون ۱۴ جلسه تشکیل داده است. در هر جلسه یکی از پژوهشگران خلاصه‌ای از مقاله‌ی خود را ارائه کرده، کمیته‌هایی از جمله کمیته‌ی تعیین اولویت‌های پژوهشی و کمیته‌ی مشترک انجمن و مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز و… نیز تشکیل شده‌اند.

فعالیت‌های صنفی و رفاهی

۱٫ امضای تفاهم‌نامه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع مشارکت در برگزاری جشن ملی کودکی

در این برنامه که با عنوان قطارکودکی برگزار شد، تعدادی از نویسندگان و هنرمندان حوزه‌ی کودک و نوجوان با مخاطبان خود سوار قطار کودکی شدند و از تهران تا کرج و بالعکس فرصت دیدار و گفت‌وشنود پیدا کردند.

۲٫ حضور در نمایشگاه جشن ملی کودکی

در سالن نمایشگاه جشن ملی کودکی غرفه‌ای به منظور ارتباط و دیدار نویسندگان کودک ونوجوان با مخاطبان خود شکل گرفت. در این برنامه‌ی یک‌هفته‌ای، هر روز تعدادی از نویسندگان با کودکان و نوجوانان دیدار و گفت‌وگو داشتند. مسئولیت این غرفه با زهره حیدری شاهی و نلی محجوب بود. در این برنامه نویسندگانی چون فرهاد حسن‌زاده، مهدی رجبی، جمال‌الدین اکرمی، افسانه شعبان‌نژاد، عباس تربن، حدیث لزرغلامی، عزت‌الله الوندی، آتوسا صالحی، مژگان کلهر، محمدرضا شمس و… با کودکان و نوجوانان دیدار و گفت‌وگو داشتند.

۳٫ قرارداد با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با موضوع برگزاری سومین جشنواره‌ی کتا‌ب‌خانه‌های خانگی

این جشنواره همزمان با هفته‌ی کتاب و در فاصله‌ی بسیار کوتاه یک‌ماهه با مدیریت عزت‌الله الوندی برگزار شد و روز ۱۹ آبان مراسم اختتامیه‌ای در سالن ایوان شمس در حضور معاون فرهنگی وزارت ارشاد، مدیرکل وزارت ارشاد در استان تهران و جمعی از اعضای انجمن برگزار شد. در این مراسم بیانیه‌ی هیئت داوران قرائت و اسامی برگزیدگان اعلام شد. پیش از این انجمن دو جشنواره‌ی اول ودوم را نیز برگزار کرده بود، اما برگزاری سومین جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌های خانگی در مدت یک ماه نشان داد که انجمن از توان اجرایی قابل‌قبولی برخوردار است.

۴٫ تهیه و تنظیم طرح تدوین دانش‌نامه‌ی افسانه‌ها و اساطیر ایرانی و ارائه به کتاب‌خانه‌ی ملی

این طرح که به دنبال دیدار اعضای هیئت‌مدیره‌ی انجمن با رئیس کتاب‌خانه‌ی ملی تهیه و ارائه شد، برای اولین بار از سوی انجمن پیشنهاد شده است. این طرح در حال حاضر توسط کارشناسان آن نهاد در حال بررسی وتصمیم‌گیری است.

۵٫ امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

این تفاهم‌نامه که یکی از نتایج دیدار گروهی اعضای هیئت‌مدیره با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، زمینه‌ی عقد قراردادهای فرهنگی بین طرفین را فراهم می‌کند. برای اولین بار چنین تفاهم‌نامه‌ای در چنین سطحی به امضای رئیس هیئت‌مدیره و معاون فرهنگی رسیده است. در شرایط فعلی مذاکرات برای عقد اولین قرارداد در جریان است.

فعالیت‌های حقوقی

– پی‌گیری و رسیدگی به شکایت یک ناشر از یکی از اعضای انجمن

برای اولین بار یکی از ناشران حوزه‌ی کودک ونوجوان اختلاف خود را با یکی از اعضای انجمن به انجمن ارجاع داد. کمیته‌ی حقوقی با تشکیل کمیته‌ای سه‌نفره به موضوع رسیدگی کرد و در حال حاضر این دعوا در مراحل پایانی قرار دارد. در حال حاضر مسئولیت کمیته‌ی حقوقی با زیتا ملکی است و مصطفی خرامان و محمود برآبادی با این کمیته همکاری می‌کنند. کمیته‌ی حقوقی مدتی از همکاری محسن هجری نیز بهره‌مند شد.

درصورت رضایت ناشر از روند حل‌وفصل دعوا، این پرونده می‌تواند سرآغاز فصلی باشد برای مرجع قرار گرفتن انجمن در رسیدگی به اختلاف‌های فیمابین نویسنده  و ناشر در آینده.

– پاسخ مکتوب کمیته‌ی حقوقی به نامه‌ی یکی از اعضا

فعالیت‌های فرهنگی

جلسات داستان‌خوانی 

جلسه‌ی داستان‌خوانی از فعالیت‌های فرهنگی پایدار انجمن بوده است. نویسندگان نام‌آشنا و جوان، روزنامه‌نگاران، شاعران، تصویرگران و علاقه‌مندان به داستان‌نویسی کودک و حتی خودِ کودکان و نوجوانان اعضای ثابت و غیرثابت این جلسات هستند. آن‌ها در کنار یکدیگر می‌نشینند و به شیوه‌ای کاملاً کهن به داستان گوش می‌کنند، گپ می‌زنند، از اخبار فرهنگی باخبر می‌شوند، داستان یکدیگر را نقد کرده و نظراتشان را در هر سطحی از دانش و شناخت و تجربه بازگو می‌کنند.

داستان‌خوانی با صدای بلند و در کنار مخاطبان زنده و واقعی، رفتاری است که از دیرباز تا امروز همچنان ادامه دارد. هر چند امروزه به دلیل دورهم‌آیی‌هایی مجازی چون فیس‌بوک و وایبر این شکل از کنار هم نشستن‌ها و گپ‌زدن‌ها کم‌رنگ شده، جلسات داستان‌خوانی انجمن به حیاتش ادامه داده و امید که همیشه پابرجا باشد تا فضایی باشد برای آشنایی با نسل‌های تازه، جوان و شاداب ادبیات کودک و نوجوان ایران.

این جلسات روزهای یک‌شنبه و یک هفته در میان در انجمن برگزار می‌شود و در حال حاضر مسئولیت آن رانوید سیدعلی‌اکبر برعهده دارد. حضور در این جلسات برای تمامی علاقه‌مندان آزاد است. در هر جلسه بنا به حجم داستان‌ها بین دو تا پنج داستان خوانده می‌شود و حاضران به نقد و بررسی و تحلیل داستان می‌پردازند. هدف این جلسات کمک کردن به نویسندگان در جهت تولید آثار بهتر است.

در سال ۹۳، ۲۱ جلسه‌ی داستان‌خوانی تشکیل شد. در این جلسات ۵۹ داستان و چندین شعر و قصه‌ی منظوم خواند و درباره‌ی آن‌ها صحبت شد.

از تمامی پیشکسوتان و جوانان، نویسندگان حرفه‌ای و صاحب‌نام، نویسندگان جوان و ناشناخته و تمامی دوست‌‌داران ادبیات کودک دعوت می‌شود در این جلسات حضور داشته باشند و اندکی به تربیت نسلی نو و تازه در داستان‌نویسی کودک کمک کنند.

 کارگروه ادبیات نمایشی

کارگروه ادبیات نمایشی در طول سال ۹۳ جمعاً ۱۳ جلسه برگزار و روی طرح‌های «فیلم‌نامه‌ی سینمایی کودک» و «مجموعه‌ی انیمیشنی آپارتمان حیوانات» کارکرده است. همچنین طرح‌های اعضا در جلسه خوانده و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

مجید راستی، مهین منتظری، مینا زرپور، طاهره اسکندرپور، فائزه امیرخانی، کاظم اخوان و شرفی در جلسات کارگروه که روزهای یک‌شنبه، یک هفته در میان در انجمن تشکیل شده، شرکت کرده‌اند.

مسئولیت جلسات کارگروه نمایشی را در سال گذشته محمود برآبادی برعهده داشته است. جلسات کارگروه ادبیات نمایشی به دلیل گرفتاری برخی از اعضا از اواخر سال به طورموقت تعطیل شد.

نشست‌ها

۱٫ برگزاری مراسم روز جهانی کتاب کودک و دیدار نوروزی اعضا، پنج‌شنبه ۲۱ فروردین. در این روز محمود برآبادی به مناسبت روز جهانی کودک پیام خود را قرائت کرد.

۲٫ برگزاری میزگرد «نقش ادبیات کودک ونوجوان در فرایند تعلیم و تربیت»، با حضور مناف یحیی‌پور، محبوبه نجف‌خانی و حسین اسکندری و مشارکت خبرگزاری ایسنا، در روز ۱۵ تیر، به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

۳٫ برگزاری میزگرد «کودک واقعی،کودک رسمی»، با حضور شکوه حاج‌نصرالله، حسین بکایی و مهدی طهوری، در ۱۹ تیر، به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

۴٫ نشست «نویسنده‌ی کودک ونوجوان و خواست جهانی شدن»، با حضور دکتر نوعی، محبوبه نجف‌خانی وحسین بکایی،  در ۱۹ بهمن

۵٫ میزگرد «کودک واقعی، کودک رسمی از نگاه مسئولان نشریات کودک و نوجوان»، با حضور سردبیران نشریات کودک و نوجوان، مجید ملامحمدی از سلام بچه‌ها، افسانه گرمارودی از رشد کودک و حسین بکایی

۶٫ برگزاری نشست‌های«به سوی انجمن»، به منظور دیدار و گفت‌وگوی اعضا‌ی انجمن با هیئت‌مدیره

هدف از برگزاری این نشست‌ها آشنایی اعضای جدید با اعضای قدیمی‌تر انجمن، جلب مشارکت افراد جدید در فعالیت‌های انجمن و تشویق اعضا به پرداخت حق‌عضویت بود. این جلسات محفلی و محملی بود برای ارتباط ساده و صمیمی اعضا و هیئت‌مدیره. بیان حرف‌ها و گله‌ها و درخواست‌هایی که در نشست‌های رسمی معمولاً مجال گفتنشان پیدا نمی‌شود. در سال ۹۳ در مجموع ۳ نشست به سوی انجمن داشتیم. نخستین نشست ۶ آبان با حضور ۲۵ نفر، دومین نشست ۴ آذر با حضور ۳۲ نفر و سومین آن در تاریخ ۱۹ اسفند و با حضور ۳۰ نفراز اعضا برگزار شد. مسئولیت این برنامه با جمال‌الدین اکرمی است.

۷٫ ضیافت افطار انجمن

ضیافت افطار انجمن درسال ۹۳ با مراسم روز ادبیات ملی کودک همزمان شد. پس از میزگرد کودک واقعی، کودک رسمی مهمان‌ها سر میز افطار نشستند. در این ضیافت ساده و صمیمی علاوه بر اعضاى انجمنمحمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران و محمد توکل، رئیس انجمن فرهنگی ناشران نیز شرکت داشتند.

دیدارها

دیدار اعضای هیئت‌مدیره با رئیس کتاب‌خانه‌ی ملی

این دیدار که به منظور آشنایی بیش‌تر و بررسی زمینه‌های همکاری فیمابین انجام شد، منجر به ارائه‌ی طرح تدوین دانش‌نامه‌ی افسانه‌ها واساطیر ایران از سوی انجمن به این نهاد فرهنگی شد.

– دیدار اعضای هیئت‌مدیره با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

این دیدار به زمینه‌های همکاری طرفین اختصاص داشت و امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری از نتایج این دیدار بود.

ایجاد ارتباط و همکاری با نهادهای فرهنگی هنری دیگر

یکی از فعالیت‌های برجسته‌ی انجمن در سال ۹۳ تلاش برای ایجاد ارتباط با نهادهای فرهنگی و پاسخ مثبت به درخواست‌های همکاری از سوی نهادهای دیگر بود. در این راستا انجمن موفق شد گام‌های جدید و ارزنده‌ای در جهت توسعه‌ی فضاهای جدید بردارد. گام‌هایی که کمک می‌کند ادبیات کودک در عرصه‌ی جهانی با توان وکیفیت بیش‌تری حضور پیدا کند.

۱٫ برگزاری مسابقه و کارگاه خلق کتاب‌های تصویری

همکاری و همراهی با انجمن تصویرگران کتاب کودک و مؤسسه‌ی نمایشگاه‌های فرهنگی و انتشارات علمی وفرهنگی در برگزاری مسابقه و گارگاه خلق کتاب‌های تصویری در دی ماه ۹۳٫ این کارگاه در روزهای ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ دی ماه برگزار شد. هدایت کارگاه را فریدون عموزاده خلیلی و نوید سیدعلی‌اکبر از انجمن نویسندگان وکیانوش غریب‌پور از انجمن تصویرگران برعهده داشتند. دو نویسنده و تصویرگر برگزیده‌ی این مسابقه راهی بلونیا شدند.

۲٫ حمایت از جایزه‌ی زیست‌محیطی سپیدار

 همکاری و همفکری با واحد کودک و نوجوان انتشارات فنی ایران در برگزاری جایزه‌ی سپیدار در حمایت از کتاب‌های دوستدار محیط‌زیست و معرفی نوید سیدعلی‌اکبر به عنوان نماینده‌‌ی انجمن در بخش سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جایزه از  آذر ۹۳

۳٫ حمایت از همایش مطالعات کودکی

همکاری علمی و اجرایی با مؤسسه‌ی غیرانتفاعی رشد، حمایت و اندیشه (رحمان ) در برگزاری همایش مطالعات کودکی. پیرو نامه‌ی مؤسسه‌ی رحمان و تصویب هیئت‌مدیره، مسعود ملکیاری به عنوان نماینده‌ی انجمن به شورای سیاست‌گذاری این مؤسسه معرفی شد.

۴٫ همکاری و مشارکت در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت

۱٫ تهیه و ارائه‌ی فهرستی از بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان ایران برای عرضه در نمایشگاه

۲٫ حضور نماینده‌ی نویسندگان در نمایشگاه با معرفی انجمن

ابتدا فهرستی از کتاب‌های برگزیده‌ی سال‌های ۹۱ و ۹۲ و ۹۳ توسط تیمی سه‌نفره مرکب از مناف یحیی‌پور،مریم محمدخانی و معصومه انصاریان تهیه شد. اعضای این گروه از بین کتاب‌های برگزیده جشنواره‌های داخلی فهرستی از بهترین کتاب‌های حوزه‌ی ادبیات کودک ونوجوان را انتخاب کردند. این جشنواره‌ها شامل جایزه‌ی کتاب سال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، جشنواره‌ی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جشنواره‌ی سلام بچه‌ها، برگزیدگان شورای کتاب کودک، جایزه‌ی شهید غنی‌پور، برگزیدگان جایزه‌ی مؤسسه‌ی مهر طاها و فهرست سالیانه‌ی لاک‌پشت پرنده بودند. این فهرست شامل ۳۲۵ کتاب بود. از این کتاب‌ها خلاصه‌ای تهیه و سپس ترجمه شد. گفتنی است برای اولین بار بود که انجمن به همکاری و مشارکت در برنامه‌ریزی نمایشگاه فرانکفورت دعوت می‌شد. برای اولین بار در تهیه‌ی فهرست کتاب‌های کودک و نوجوان برای عرضه به نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت انجمن نیز سهمی برعهده داشت. همچنین برای اولین بار بود که از انجمن خواسته می‌شد یک نفر را به عنوان نماینده ادبیات کودک ونوجوان برای حضور در این نمایشگاه بین‌المللی معرفی کند. محبوبه نجف‌خانی از سوی انجمن در نمایشگاه فرانکفورت شرکت کرد.

۵٫ داوری در جشنواره‌ی فیلم کودک اصفهان و انتخاب بهترین فیلم

– در این جشنواره فرهاد حسن‌زاده، منوچهر اکبرلو و خسرو صالحی داوری کردند و عباس جهانگیریاننمایندگی انجمن را برعهده داشت. همکاری بین انجمن و جشنواره‌ی فیلم کودک اصفهان چندین سال است که وجود دارد.

بیانیه‌ها

۱٫ بیانیه‌ی «کودک واقعی جای دیگری است» به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، ۱۸ تیر

۲٫ نامه به بان‌ کی‌مون،دبیر کل سازمان ملل متحد به زبان فارسی و انگلیسی در حمایت از کودکان غزه، ۲۹ تیر

۳٫ بیانیه‌ در آغاز ۱۷ سالگی انجمن درباره‌ی «مسئولیت نویسنده‌ی کودک و نوجوان بودن»

۴٫ بیانیه‌ی هیئت داوران انجمن درباره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کودک اصفهان

۵٫ فراخوان «یک برگ زیتون برای بچه‌های غزه»

نامه‌های انجمن

بخشی از فعالیت‌های انجمن مکاتبات آن با نهادها و مراکز فرهنگی مختلف است. حق شماست که از آن‌ها مطلع شوید.

۱٫ ارسال ۲۳ نامه‌ی تشکر از اعضای انجمن به خاطر مشارکت آن‌ها در برنامه‌های جشن ملی و قطار کودکی

۲٫ صدور ۵ معرفی‌نامه برای اعضای متقاضی به سفارت‌خانه‌های مختلف جهت شرکت در نمایشگاه‌های کتاب و…

۳٫ نامه به بان‌ کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد به زبان فارسی وانگلیسی در حمایت از کودکان غزه، ۹۳/۴/۲۹

۴٫ نامه به دکتر صالحی، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری، ۹۳/۴/۳۰

۵٫ نامه به دکتر صالحی امیری، رئیس کتاب‌خانه‌ی ملی ایران و اعلام آمادگی هیئت‌مدیره برای هرگونه همکاری در زمینه‌های فرهنگی و پژوهشی و هم‌اندیشی،۹۳/۴/۳۰

۶٫ نامه به دکتر مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران و درخواست دیدار با اعضای هیئت‌مدیره و اعلام آمادگی همکاری در زمینه‌های اجتماعی و آموزشی در فضای شهر تهران، ۹۳/۵/۱۴

۷٫ نامه به مسعود شاهی، دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان اصفهان و اعلام آمادگی حضور انجمن در بخش داوری جشنواره و برگزاری نشست‌های تخصصی، ۹۳/۶/۴

۸٫ نامه به مدیر اداره‌ی کل سازمان زندان‌ها و درخواست همیاری برای دیدار نویسندگان کودک و نوجوان با مددجویان کانون اصلاح و تربیت به مناسبت روز جهانی کودک، ۹۳/۷/۵

۹٫ نامه به حجت‌الاسلام زم، معاونت فرهنگی سازمان مناطق آزاد و درخواست پایه‌گذاری یک تور فرهنگی ادبی در خوزستان، همزمان با سالگرد درگذشت زنده‌یاد قیصر امین‌پور، ۹۳/۷/۱

۱۰٫ نامه به مهندس موسوی‌نژاد، مدیر عامل شرکت مسافربری ریلی رجا و درخواست مساعدت و همیاری با تور فرهنگی ادبی به آرامگاه زنده‌یاد قیصر امین پور، ۹۳/۷/۸

۱۱٫ نامه به علی رستمی، مدیرکل کانون اصلاح و تربیت و درخواست همکاری برای دیدار نویسندگان کودک و نوجوان با مددجویان کانون به مناسبت روز جهانی کودک، ۹۳/۷/۱

۱۲٫ نامه به برزین ضرغامی، مدیرکل اداره‌ی ارشاد و فرهنگ اسلامی استان تهران و اعلام آمادگی برگزاری سومین جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌های خانگی، همزمان با هفته‌ی کتاب، ۹۳/۶/۲۹

۱۳٫ نامه به پیمان مغازه، مدیرعامل مؤسسه‌ی رحمان و استقبال ازهمکاری با آن مؤسسه در برگزاری همایش مسائل کودکی در ایران، ۹۳/۱۰/۶

۱۴٫ نامه به دکتر سیدرضا صالحی، رئیس سازمان اسناد و کتاب‌خانه‌ی جمهوری اسلامی و ارائه‌‌ی طرح تدوین دانش‌نامه‌ی اساطیر و افسانه‌های ایرانی برای کودکان ونوجوانان، ۹۳/۱۰/۹

۱۵٫ نامه به دکتر صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و درخواست مساعدت مالی به همایش آسیب‌شناسی ادبیات کودکان و نوجوانان غرب و شمال غرب کشور در بوکان، ۹۳/۱۰/۲۷

۱۶٫ نامه به مهندس چمران، ریاست شورای شهر تهران و درخواست حمایت و پشتیبانی آن نهاد از انجمن در چارچوب بند ۷ قانون  مصوب شورای شهر تهران، ۹۳/۱۰/۲۵

۱۷٫ نامه به آقای رضا هاشمی‌نژاد، مدیر نشر افق و تشکر از همراهی ایشان در برگزاری سومین جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌های خانگی، ۹۳/۱۰/۲۸

۱۸٫ نامه به آقای دکتر صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعلام آمادگی انجمن در برگزاری نشست‌های تخصصی و مسئولیت سرای اهل قلم در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۹۳/۱۱/۴

۱۹٫ نامه به یحیی دهقانی، رئیس کمیته‌ی علمی و فرهنگی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌اللملی کتاب تهران و درخواست همکاری با آن کمیته در نمایشگاه، ۹۳/۱۱/۲۸

۲۰٫ پاسخ به نامه‌ی سید احمد علوی، مدیر اجرایی اندیشکده‌ی آب ایران و پیشنهاد همکاری در سه زمینه‌ی طرح‌های پژوهشی، تألیف کتاب با موضوع داستان و جشنواره‌ی آب، ۹۳/۱۲/۲۰

فعالیت‌های دبیرخانه‌ای و اطلاع‌رسانی

مدیریت اجرایی دبیرخانه را دبیر انجمن برعهده داشت و همکاران دبیرخانه در سال ۹۳ پروین طلاوری و زهرا غنی و پس از آن مسعود محبی بودند. دبیرخانه همه‌روزه به استثنای روزهای پنج‌شنبه و جمعه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ پاسخ‌گوی تلفن‌ها و مراجعه‌کنندگان بود.

در سال ۹۳ تعداد نامه‌های ارسالی از سوی انجمن ۱۱۶ و تعداد نامه‌های دریافتی و ثبت‌شده از سوی مراکز و نهادها ۳۱ نامه بوده است.

در سال ۹۳ دبیرخانه‌ی انجمن ۲۵ کارت عضویت جدید صادرکرده است.

اطلاع‌رسانی برای نشست‌ها، مراسم دیدار نوروزی و ضیافت افطار وسالگرد و… از طریق پیامک و تلفن و… برعهده‌ی دبیرخانه بوده است.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید