گزارش فعالیت‌های سال ۱۳۹۴ انجمن نویسندگان کودک و نوجوان

0

ارائه به نوزدهمین مجمع عمومی

 ۶ خرداد ۱۳۹۵

بر اساس بند الف ماده‌ی ۲۴ اساس‌نامه‌ی انجمن، رسیدگی به کلیه‌ی  امور و عملکرد هیئت‌مدیره و بازرسان بر عهده‌ی مجمع عمومی به عنوان عالی‎ترین رکن تصمیم‌گیری انجمن است. از این رو گزارش فعالیت‌های انجمن در سال ۱۳۹۴ به نوزدهمین مجمع عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان تقدیم می‌شود.

 فهرست

مقدمه

تغییر و تحولات هیئت‌مدیره و بازرسان

 جلسات هیئت‌مدیره

اعضای جدید

تهیه و تنظیم گزارش مالی

فعالیت‎های حقوقی

 فعالیت‎های صنفی و رفاهی

فعالیت‎های آموزشی

جلسات داستان‌خوانی

نشست‌ها

 دیدارها

ارتباط و همکاری با نهادهای دیگر

بیانیه‌ها

نامه‌های انجمن

فعالیت روابط عمومی و دبیرخانه

سایت

به نام پروردگارکودکی

مقدمه

بر اساس بند الف ماده‌ی ۲۴ اساس‌نامه‌ی انجمن، رسیدگی به کلیه‌ی  امور و عملکرد هیئت‌مدیره و بازرسان بر عهده‌ی مجمع عمومی به عنوان عالی‎ترین رکن تصمیم‌گیری انجمن است. از این رو گزارش فعالیت‌های انجمن در سال ۱۳۹۴ به نوزدهمین مجمع عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان تقدیم می‌شود.

تغییر و تحولات هیئت‌مدیره و  بازرسان

در تاریخ ۱/۵/۹۴ هجدهمین مجمع عمومی عادی انجمن به طور فوق‌العاده به منظور انتخاب هیئت‌مدیره و بازرسان برگزار شد. از بین کاندیداها فریدون عموزاده خلیلی، محمود برآبادی، معصومه انصاریان، جعفر توزنده‌جانی، جمال‌الدین اکرمی، حدیث لزرغلامی و حسین شیخ‌الاسلامی به عنوان اعضای اصلی و سید نوید سیدعلی‌اکبر، عزت‌الله الوندی و ریحانه جعفری به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند.

در این روز همچنین شیوا حریری، نلی محجوب و فاطمه زمانی به عنوان بازرسان اصلی و محمدجواد جزینی وخسرو صالحی به عنوان بازرسان علی‌البدل انتخاب شدند.

در انتخابات داخلی هیئت‌مدیره فریدون عموزاده خلیلی به عنوان رئیس و محمود برآبادی به عنوان نایب رئیس، معصومه انصاریان به عنوان دبیر و جعفر توزنده‌جانی به عنوان خزانه‌دار انتخاب شدند.

در سال ۹۴ حسین بکایی به عنوان دبیر کمیته‎ی فرهنگی، مسعود ملکیاری به عنوان دبیر کمیته‎ی آموزش،زیتا ملکی به عنوان دبیر کمیته‎ی حقوقی و مینا حدادیان، زهره حیدریشاهی و سولماز خواجهوند به عنوان کمیته‎ی روابط عمومی فعالیت داشتند.

 جلسات هیئت‎مدیره

در سال ۹۴ هیئت‌مدیره درمجموع ۳۶ جلسه برگزار کرد. اولین جلسه در تاریخ ۱۸/۱/۹۴ و آخرین جلسه در تاریخ ۱۱/۱۲/۹۴ برگزار شد. در بسیاری از جلسات شیوا حریری، بازرس انجمن حضور داشت. تمام صورت جلسات هیئت‌مدیره در دبیرخانه‌ی انجمن برای رؤیت بازرسان و دیگر اعضا موجود است. گفتنی است جلسات هیئت‌مدیره هر هفته سه‌شنبه‌ها بعد از ظهر برگزار می‌شود. اعضا در صورت تمایل می‌توانند با هماهنگی قبلی در این جلسه شرکت کنند.

اعضای جدید

رسیدگی به درخواست عضویت یکی از فعالیت‌های جاری هیئت‌مدیره است. در سال ۹۴ مجموعاً ۱۹ درخواست عضویت به دبیرخانه‌ی انجمن رسید و همه‌ی درخواست‌ها در جلسات هیئت‌مدیره طرح و مورد بررسی قرار گرفت. از این تعداد با عضویت ۱۹ نفر که واجد شرایط عضویت مندرج در اساس‌نامه و آیین‌نامه بودند موافقت شد.

اسامی افرادی که در سال ۹۴ به خانواده بزرگ انجمن پیوسته‌اند، به شرح زیر است:

طاهره اروجی، مجید بهرامی، کیمیا مرادی، نیلوفر نیک‌بنیاد، پیام ابراهیمی، شهربانو بهجت، مهرک میراب‌زاده،معصومه یزدانی، شبنم اسماعیل‌زاده، بهادر ثقفی، فاطمه خرامان، فهیمه احمدی، آندرانیک خچومیان،مهشیدالسادات کسایی، مهناز فتاحی، سیمین پناهی فرد، محمدرضا مرزوقی، ظریفه هدایتی و یاسمن رضائیان.

تهیه و تنظیم گزارش مالی

براساس بند ب ماده‌ی۲۴ اساس‌نامه‌ی انجمن، بررسی و تصویب ترازنامه‎ی‎ مالی انجمن برعهده‎ی مجمع‎ عمومی است. ازاین رو گزارش مالی انجمن طبق سنوات گذشته در سال ۹۴ توسط جعفر توزندهجانیخزانه‌دار انجمن تهیه و تنظیم شد و پس از بررسی و تصویب هیئت‎مدیره در اختیار بازرسان انجمن قرار گرفت. بازرسان انجمن، شیوا حریری و فاطمه زمانی گردش مالی سال ۹۴ انجمن را بررسی و برای ارائه به مجمع ‎عمومی تأیید کردند. همچنین پیش‌بینی بودجه‎‌ی سال ۹۵ توسط دبیرخانه وخزانه‌دار انجمن تدوین و پس از بحث و بررسی در هیأت‎‎مدیره برای ارائه به مجمع عمومی تصویب شد.

فعالیتهای حقوقی

تمدید پروانهی فعالیت انجمن

تلاش‎های یک‌ساله‎ی هیئت‎مدیره برای «تمدید پروانهی فعالیت انجمن» و «ثبت تغییر نشانی انجمن» سرانجام در دی ماه ۹۴ مقارن با جشن هجدهمین سالگرد تأسیس انجمن به ثمر رسید.

انجمن مجوز فعالیتش را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده است، از این رو برای تداوم فعالیت خود ضروری است ضوابط حاکم بر دفاتر و مؤسسه‎های فرهنگی را که از سوی «دفتر نظارت بر ارزیابی نهادهای فرهنگی وزارت ارشاد» مقرر شده، رعایت کند. انجمن نباید اجازه دهد تشریفات قانونی برایش مشکل‌زا شود و موانعی برای فعالیت‎های حقوقی انجمن درست کند.

ارائه‎ی گزارش مستند عملکرد شش‎ماهه، دعوت نماینده‎ی دفتر نظارت بر مراکز فرهنگی به مجمع ‎عمومی، ارئه‎ی صورت جلسات مجمع‎ عمومی و انعکاس تغییرات ترکیب  هیئت‌مدیره و بازرسان و تکمیل پرونده‎ی انجمن در ارشاد از جمله ضوابطی است که رعایت آن الزامی است.

در سال‎های گذشته به روز نبودن پروانه‎ی فعالیت انجمن به لحاظ حقوقی مشکل‌زا شده بود. انجمن نمی‎توانست با هیچ‌یک از نهادهای دولتی و غیردولتی قراردادی منعقد کند و تلاش‌های دو سویه‎ی همکاری‌های فرهنگی درآمدزا  فقط تا پای قرارداد پیش رفته و به دلیل به روز نبودن پرونده‌‎ی فعالیت به بن بست می‌رسید.

وقتی هم هیئت‌مدیره تصمیم گرفت در این زمینه اقدام کند، به دلیل وقفه‌ی طولانی ۱۷ ساله، به روز کردن پروانه فعالیت انجمن سخت شده بود و در مراحل مختلف با مشکلات متعدد و غیرقابل‌حلی مواجهه می‌شدیم، اما چاره‌ای نبود. این مسیر باید طی می‌شد و این سد باید شکسته می‌شد. با تلاش بسیار و پیگیری مستمر و دریافت مشاوره‎ی ثبتی سرانجام دی ماه ۹۴ این سد شکسته شد و پروانه‎ی فعالیت انجمن بعد از یک سال تلاش برا ی یک سال تمدید شد.

برای اجتناب از تکرار این مشکل لازم است هیئت‌مدیره هر ساله فرآیند به‌روز کردن پروانه فعالیت را انجام دهد. یکی از مشکلات انجمن قبل از تمدید پروانه فعالیت، این بود که هیئت‎مدیره‌ای که سرکار بودند از نظر ارشاد و اداره‌ی ثبت شرکت‎ها به لحاظ حقوقی به رسمیت شناخته نمی‎شدند.

انجمن پس از تمدید پروانه‌ی فعالیت

با تمدید پروانه فعالیت، انجمن به عنوان یک «مؤسسه فرهنگی» و «تشکل مردم‌نهاد» به لحاظ حقوقی رسمیت پیدا کرد و مشکل حقوقی همکاری‌های درآمدزای فرهنگی انجمن با نهادها و مراکز فرهنگی دولتی و غیردولتی از پیش پای انجمن برداشته شد.

به اعتبار پروانه‎ی به‌روز شده‎ی فعالیت انجمن توانستیم با خانه‌ی هنرمندان برای برگزاری مراسم دیدار نوروزی و نکوداشت مهدی حجوانی قرارداد ببندیم و از سالن شهناز که اجاره‌اش برای چنین برنامه‌ای  شش میلیون تومان بود، به صورت رایگان استفاده کردیم. برای عقد قرارداد از ما مدارک، روزنامه‌ی رسمی، اساس‌نامه‌ی مورد تأیید اداره‌ی ثبت شرکت‌ها و آخرین انتخابات آگهی شده در روزنامه‌ی رسمی انجمن را می‌خواستند که همه مدارک موجود بود.

گشایش حسابی به نام «مؤسسه‌ی فرهنگی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان» به عنوان یک مؤسسه‌ی فرهنگی و دریافت دسته‌چک با  تمدید پروانه‌ی فعالیت و ارائه‌ی سایر مدارک حقوقی  انجمن میسر شد.

دریافت کمک‌های نقدی خانه‌ی کتاب برای برگزاری مراسم دیدار نوروزی و نکوداشت مهدی حجوانی با ارائه‎ی شماره‌حساب بانکی انجمن و پروانه‌ی فعالیت و سایر مدارک حقوقی میسر شد.

همچنین دریافت سایر حمایت‌های مالی از جمله اداره‌ی کل آموزش‌های شهروندی و سازمان اسناد و کتاب‌خانه به اعتبار پروانه‌ی به‌‎روز شده و حساب بانکی انجمن تحقق پیدا خواهد کرد.

فعالیت های صنفی و فرهنگی

۱٫ تفاهم‌‌‌نامه بین انجمن و مدیریت فرهنگی هنری منطقه‌ی ۵ با موضوع تألیف هزاردستان به نویسندگی ۳۰ تن از اعضای انجمن

۲٫ عقد قرارداد با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع یار مهربان.

این برنامه همزمان با هفته‌ی کتاب و با مشارکت ۵۰ نویسنده کودک و نوجوان برگزار شد. در این برنامه نویسندگان به دیدار مخاطبان خود رفتند. از مجموع ۵۰ دیدار انجام شده ۱۷ دیدار آن در شهرستان‌ها و بقیه در تهران شکل گرفت. دیدار با کودکان و نوجوانان در شهرهای اهواز، نیشایور، آبادان، ملایر، کاشان و بندر ترکمن با همکاری اعضای شهرستانی  صورت گرفت.

فعالیت‌های آموزشی

کمیته‌ی آموزش انجمن در سال ۹۴ نیز دوره‌های آموزشی ویژه‌ی بزرگسالان و کودکان برگزار کرد. استقبال کودکان و نوجوانان از این دوره‌ها بسیار گرم‌تر بود و همین امر باعث شد تابستان با همکاری اعضای انجمن کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی بیش‌تری برای این گروه سنی تدارک ببینیم. در سال ۹۴ دوره‌های آموزشی ویراستاری مقدماتی و حرفه‌ای، کارگاه آموزش قصه‌نویسی برای کودکان و داستان‌نویسی برای بزرگسالان و دو دوره کارگاه نگارش خلاق برای کودکان و نوجوانان برگزار شد. متأسفانه با وجود تبلیغات زیاد، همچنان با استقبال خوبی روبه‌رو نیستیم.

در سال ۹۴ این دوره ها برگزار شد:

کلاس نویسندگی کودک و نوجوان  با استادی مسعود ملکیاری

در ترم پاییز ۹ هنرجو و در ترم زمستان ۹ هنرجو

کلاس قصه نویسی خلاق با استادی مجید راستی

ترم تابستان ۷ هنر جو، ترم پاییز ۹ هنر جو، ترم زمستان ۷ هنرجو

کلاس ویراستاری با استادی محمد حسینی

ترم پاییز ۱۰ هنرجو

جلسات داستان‌خوانی

جلسه‌ی داستان‌خوانی از فعالیت‌های فرهنگی پایدار و دیرینه‎ی انجمن بوده است. نویسندگان پیشکسوت و جوان، روزنامه‌نگاران، شاعران، تصویرگران و علاقه‌مندان به داستان‌نویسی کودک و حتی خود کودکان و نوجوانان اعضای ثابت و غیرثابت این جلسات هستند. اعضای جلسه دور هم می نشینند و به داستان گوش فرامی‌دهند و در حضور نویسنده آن را نقد می‌کنند. به نقل از اعضای جلسه نقد حضوری پیش از چاپ توانسته به بهتر شدن نوشته‌ی آن‌ها کمک شایانی بکند. گپ‌وگفت فرهنگی و تبادل اخبار فرهنگی از دیگر برنامه‌های این جلسات است.

این جلسات روزهای یک‌شنبه و یک هفته در میان در انجمن برگزار می‌شود و در حال حاضر مسئولیت آن راسیدنوید سیدعلی‌اکبر بر عهده دارد. گفتنی است که او چهار سال است که زحمت اداره‌ی جلسات داستان‌خوانی را برعهده داشته است. حضور در این جلسه برای علاقه‌مندان آزاد است در هر جلسه بنا بر حجم داستان دو تا پنج داستان خوانده می‌شود و حاضران به نقد و بررسی داستان می‌پردازند. هدف این جلسات کمک به نویسندگان برای خلق آثار بهتر است.

در سال ۹۴، در مجموع ۲۳ جلسه‌ی داستان‌خوانی تشکیل شد و در این جلسات  ۶۵ داستان خوانده شد.

از تمام پیشکسوتان و جوانان، نویسندگان حرفه‌ای، نویسندگان جوان و ناشناخته و تمامی دوستداران ادبیات کودک دعوت می‌شود دراین جلسات حضور پیدا کنند.

نشست‌ها

۱٫ برگزاری هجدهمین مجمع عمومی به طور فوق‌العاده انجمن پنج شنبه اول مرداد. در این نشست گزارش دبیر انجمن از عملکرد انجمن در سال ۱۳۹۳ و گزارش خزانه‌دار از وضعیت مالی درآمدها و مخارج سال ۱۳۹۳ به حاضران ارائه شد و پس از رأی‌گیری به تصویب رسید.

۲٫ حضور رئیس نمایشگاه بلونیا در انجمن

۱۸ اردیبهشت روبرتا کینی، رئیس نمایشگاه کتاب کودک بلونیا، در انجمن حضور پیدا کرد و با اعضای انجمن نویسندگان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این نشست اعضای هیئت‌مدیره‎ی انجمن و جمعی از نویسندگان، مترجمان و پژوهشگران و تصویرگران حوزه‌ی کتاب کودک و نوجوان حضور داشتند.

۳٫ بررسی نقش ان‌جی‌اوها در تبادلات فرهنگی

این نشست روز۲۶  شهریور با حضور نوش‌آفرین انصاری، حسین بکایی و علی‌اصغر سیدآبادی در انجمن برگزار شد.

۴٫ نشست مشترک انجمن و شبکه‌ی یاری کودکان کار و خیابان

 در این نشست که روز سه‌شنبه ۲۸ مهر در انجمن برگزار شد. کیهان ضیایی‌پور، شهین حسینی، خسرو صالحیو احسان عزت‌پور از شبکه یاری کودکان کار و خیابان و جمعی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی انجمن حضور داشتند.

دیدارها

۱٫ ضیافت افطاری انجمن

 ضیافت افطاری در سال ۹۴ در شامگاه ۱۱ تیرماه، مقارن با ولادت امام حسن مجتبی(ع) در دفتر انجمن برگزار شد. این مهمانی فرصتی بود تا اعضای انجمن با هم دیدار داشته باشند و روزه‌ی خود را بر سر سفره ساده و صمیمی انجمن افطار کنند.

۲٫ دیدار با هیئت‌مدیره و اعضای شورای کتاب کودک

روز دوشنبه ۲۶ مهر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای اهدای لوح تقدیر به نوش‌آفرین انصاری در شورای کتاب کودک حاضر شد. در این دیدار فریدون عموزاده خلیلی، معصومه انصاریان، ریحانه جعفری،شهرام اقبال‌زاده، نسرین عماد خراسانی،  مسعود ناصری، مریم جلالی و گروهی از پژوهشگران و اعضای شورای کتاب کودک حضور داشتند.

۳٫ دیدار اعضای هیئت‌مدیره‌ی انجمن از کتاب‌خانه حسینیه ارشاد

روز سه‌شنبه ۲۶ آبان ماه اعضای هیئت‌مدیره‌ی انجمن از کتاب‌خانه‌ی حسینیه ارشاد بازدید کردند و با مدیر کتاب‌خانه و همکارانشان در زمینه‌ی همکاری‌های مشترک فرهنگی و کلاس‌های آموزشی گفت‌وگو کردند.

۴٫ دیدار با اعضای اداره کل آموزش شهروندی تهران

روز ۲۲ دی‌ ماه اعضای هیئت‌مدیره‌ی انجمن با اعضای اداره‌‌ی کل آموزش‌های شهروندی تهران در خصوص همکاری‌های مشترک انجمن با آن اداره‌ی کل درباره‎‌ی انتخاب شهر تهران به عنوان شهر دوستدار کودک دیدا ر و گفت‌وگو داشتند.

ارتباط و همکاری با نهادهای فرهنگی هنری دیگر

امضای تفاهم‌نامه بین انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران و مجمع نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان ترکیه.این تفاهم‌نامه روز شنبه ۲۴ اکتبر،‌ برابر با ۲ آبان بین این دو تشکل غیردولتی در استانبول به امضا رسید.

بیانیهها

به مناسبت روز جهانی کودک، سه تشکل مهم فرهنگی حوزه‌ی کودک و نوجوان بیانیه‎ای مشترک منتشر کردند. امضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، انجمن تصویرگران کودک و نوجوان و انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان پای بیانیه درج شده بود.

نامه‌های انجمن

 بخشی از فعالیت‎های انجمن مکاتباتش با نهادها و مراکز مختلف فرهنگی است. حق شماست که از آن‌ها مطلع شوید.

۱٫ صدور ۶ معرفی‌نامه برای اعضای متقاضی

۲٫ نامه به مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه‎ی کتاب، ارائه فایل سی‌دی و لیست اعضا برای صدور کارت جدید و شارژ بن الکترونیک کتاب، ۲/۲/۹۴

۳٫ نامه به دکتر متقیان، مدیرعامل ایسنا، و درخواست بررسی علل پوشش‌دهی کم‌تر رخدادهای ادبیات کودک در ماه‌های اخیر در خبرگزاری ایسنا و رفع موانع احتمالی آن، ۱۸/۲/۹۴

۴٫ نامه به دکتر صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و معرفی برخی از اعضا برای استفاده از تسهیلات درمان پزشکی، ۲/۳/۹۴

۵٫ نامه به دکتر صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، درباره‌ی توقف بیمه‌ی نویسندگان و دردسرهای برقراری مجدد آن و عدم شارژ بن الکترونیک کتاب و اعلام آمادگی همکاری در امور نویسندگان، ۲۶/۳/۹۴

۶٫ نامه به دکتر سرسنگی، مدیرعامل خانه‌ی هنرمندان ایران، و درخواست الحاق انجمن به انجمن‎های عضو خانه‌ی هنرمندان ایران، ۴/۶/۹۴

۷٫ نامه به دکتر صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره‌ی تأسیس جایزه‎ی کتاب کودک در کشورهای اسلامی و تشکیل نهاد مشترک نویسندگان کشورهای اسلامی، ۲۱/۷/۹۴

۸٫ نامه به دکتر هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و درخواست جلوگیری سریع از تخریب کتاب‌خانه‎ی شماره‌ی ۱ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سبزوار، ۳/۸/۹۴

۹٫ نامه به مجید غلامی جلیسه، دبیر هفته‌ی کتاب، و پیشنهاد دایر نمودن دبیرخانه‌ی دائمی جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌های خانگی، ۱۲/۸/۹۴

۱۰٫ نامه به دکتر رفیع، مدیرکل آموزش‌های شهروندی، و اعلام آمادگی همکاری و تعامل در زمینه‎‌های فرهنگی و پژوهشی و هم‌اندیشی، ۳۰/۱۰/۹۴

فعالیت‌های روابط عمومی و دبیرخانه‌

مدیریت اجرایی دبیرخانه را دبیر انجمن بر عهده داشته است و روابط عمومی انجمن در سال ۹۴ در برگزاری نشست‌ها، دیدارها، جشنواره‌ی یار مهربان و جشن هجدهمین سالگرد انجمن مشارکت فعال داشتند. تنظیم گزارش و خبر و ارسال خبر در فضای مجازی  به همت اعضای کمیته روابط عمومی در سال ۹۴ رونق بیش‌تری داشت.

همکار دبیرخانه در سال ۹۴ مسعود محبی بود. دبیرخانه همه‌روزه به استثنای روزهای پنج‌شنبه و جمعه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ پاسخگوی تلفن‌ها ومراجعه‌کنندگان بود.‌

در سال ۹۴ تعداد نامه‌های ارسالی از سوی انجمن ۴۷ و تعداد نامه‌های دریافتی از سوی مراکز و نهادها ۴۴ بوده است.

در سال ۹۴ دبیرخانه‌ی انجمن۴۷ کارت جدید صادر کرده است.

اطلاع‌رسانی و هماهنگی جلسات هیئت‌مدیره، نشست‌ها، مراسم دیدار نوروزی، ضیافت افطار و سالگرد و… از طریق پیامک و تلفن را دبیرخانه  انجام داده است.

سایت انجمن

تهیه و تولید گزارش، خبر و عکس از فعالیت‌های انجمن  و انعکاس آن در سایت در سال ۹۴ را همچنان فرهاد حسن‌زاده  و شیوا حریری برعهده داشتند. سایت انجمن با نشانی www.nevisak.ir   اولین بار در سال ۱۳۸۷ راه اندازی شد و سال گذشته نیز با نشانی www.nevisak.com  نیز به ثبت رسیده است. سایت خودکفاست و تلاش دارد با اتکا برجذب آگهی، هزینه‌های نگهداری و به‌روز رسانی خود را تأمین کند. نویسک مرجعی برای شناخت نویسندگان، شاعران، مترجمان، محققان عضو انجمن است و روزانه به طور میانگین بیش از دوهزار بازدیدکننده دارد.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید