‌انجمن آغاز هجده‌سالگی‌اش را جشن گرفت

0

هزار شکر که دیدم به کام خویشت باز

ز روی صدق و صفا گشته با دلم دمساز

روندگان طریقت ره بلا سپرند

رفیق عشق چه غم دارد از نشیب و فراز

جشن آغاز هجده‌سالگی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و مراسم شب یلدا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، پنج‌شنبه سوم دی‌ ماه ۹۴  جشن آغاز هجدهمین سال فعالیت انجمن با حضور اعضای انجمن و اعضای هیئت‌مدیره‌ در محل انجمن برگزار شد.

در ابتدای برنامه فریدون عموزاده خلیلی رئیس هیئت‌مدیره ضمن خوش‌آمد گویی به مهمانان گفت: انجمن تشکلی غیردولتی است و پشتوانه‌ای جز اعضایش ندارد.

او ادامه داد: هیئت‌مدیره در تلاش است موانع حقوقی فعالیت انجمن را رفع کند. امیدواریم ورود به هجدهمین سال انجمن تؤام با ثبات و جدیت و توسعه‌ی فعالیت‌هایش باشد.

عموزاده‌ خلیلی اظهار داشت: هر کدام از اعضای انجمن دنیایی از ظرفیت و اعتبار به همراه خود دارند، ولی متأسفانه این‌ها چندان در خدمت انجمن قرار نمی‌گیرد. این‌که فعالان انجمن از یک دایره‌ی ده، پانزده نفره به دایره‌ی صد و پنجاه نفره تبدیل شود، به آرزو بدل شده است. اگر یک‌دهم ظرفیت و توانمندی دوستان در خدمت انجمن قرار بگیرد، انرژی بسیار بزرگی است و از نظر ظرفیت انجمن دیگری را یارای رقابت با انجمن نویسندگان نخواهد بود.

محسن هجری، عضو کمیته‌ی حقوقی انجمن و مجری جلسه گفت: عضویت در انجمن نه معیار سیاسی دارد، نه ایدئولوژیکی، نه طبقاتی، نه رانت‌های اجتماعی و اقتصادی. تنها ملاک انجمن برای عضو شدن داشتن تعدادی مشخصی کتاب یا مقاله برای نویسندگان‌، مترجمان و روزنامه‌نگاران است. کسانی بر انجمن خرده می‌گیرند که چرا عضویت در این تشکل ساده است، اما همین موضوع سبب دوام انجمن شده است. بزرگ‌ترین اتفاق در انجمن خود انجمن است. انجمن توانسته اعضایش را با گرایش‌ها و سلیقه‌های مختلف در کنار هم جمع کند. این تشکل به لحاظ رواداری یکی از الگوهای مدنی جامعه‌ی ایران است.

معصومه انصاریان، دبیر انجمن با خبر خوب تمدید پروانه‌ی فعالیت انجمن شروع به صحبت کرد و گفت: بعضی مشکلات به دلیل نداشتن پروانه‌ی روزآمد برای انجمن پیش آمد و به همین دلیل از اجرای بعضی از هدف‌هایمان بازماندیم. پس از پی‌گیری‌های فراوان موانع حقوقی فعالیت انجمن از سر راه برداشته شد و از این پس می‌تواند اقتدار بیشتری کارهایش را پیش ببرد و با سازمان‌های دیگر همکاری کند.

محور جشن امسال انجمن ادبیات عامه و فولکلور بود. از این رو محسن هجری از صمد بهرنگی به عنوان کسی یاد کرد که نیم قرن پیش با ترجمه‌ی افسانه‌های آذربایجان به زبان فارسی برای ورود ادبیات فولکور به ادبیات کودک و نوجوان تلاش کرد.

او افزود: اهمیت کار پژوهشی صمد در گردآوری و حفظ افسانه‌هاست، اما در کشاکش درگیری‌های سیاسی و منازعات ایدئولوژیک فراموش شد.

سپس مرجان فولادوند به نیت انجمن دیوان حافظ را باز کرد و غزلی از شاعر شیراز را برای اعضا خواند.

در این برنامه ریحانه جعفری، نوشین شعبانی، علیرضا کرمانی‌نژاد، سعیده موسوی‌زاده شعر و داستان‌ محلی خواندند و محمدرضا شمس ضمن خواندن چند افسانه‌ی کوتاه گفت: در میان افسانه‌های مختلف تنها افسانه خاله سوسکه نظام مردسالار را به چالش می‌کشد و به استثنای شباهت مختصری افسانه‌ی مورچه‌ی غمگین اسپانیا با هیچ افسانه‌ی دیگری در دنیا شباهتی ندارد.

این نویسنده افزود: افسانه‌ها می‌توانند کارکرد زیادی داشته باشند، به همینسبب است که پست‌مدرن‌ها مجدداً سراغ افسانه‌ها رفتند و سعی دارند از دل آن‌ها افسانه‌های تازه‌ای به وجود آورند. خوشبختانه ما در سرزمینی هستیم که افسانه‌ها در آن به وفور دیده می‌شود و می‌تواند دستمایه‌ی‌ خوبی برای خلق آثار نو باشد.

در ادامه‌ی برنامه آقای نظری، با قیچک‌نوازی و خواندن‌های محلی حال و هوای خوبی به برنامه بخشید. سپس عزت‌الله الوندی هم با این قیچک‌‌نواز کرمانی همراه شد و آواز خواند.

گزارش زهره حیدری شاهی از برنامه‌ی یاد یار مهربان که در هفته‌ی کتاب برگزار شده بود، نمایش بداهه‌ی لاله جعفری، تقدیر معصومه انصاریان از مسعود محبی، همکار دبیرخانه‌ی انجمن از دیگر برنامه‌های این شب بود.

در پایان شمع‌های کیک تولد انجمن را یکی از فرزندان اعضا روشن کرد و جشن تولد انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با پذیرایی و گرفتن عکس‌های یادگاری به پایان رسید.

 

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید