ادای دینی متفاوت به «توران خانم» در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

0
پوستر توران میرهادی

قسمت اول مجموعه ادای دین با نام «توران خانم» ۵ خرداد ماه ویژه بانوان در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایسنا طبق اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی،« این برنامه به دنبال این است که ادای دینی باشد به بانویی که بر گردن فرهنگ ایران زمین، دینی بزرگ دارد.

پروژه جدید گروه حرکت آلترناتیو، به سرپرستی و طراحی حرکت پردیس خسروی، با عنوان «ادای دین» در حال تولید است.

هر قسمت از این مجموعه به یکی از مفاخر فرهنگی، هنری و اجتماعی ایران می‌پردازد و اولین آن با نام «توران خانم» به معرفی و بررسی آثار و فعالیت‌های مادر آموزش و پرورش نوین ایران اختصاص دارد.

این اثر که در قالب ١٢ قطعه موسیقی- حرکت تنظیم شده است، از سوی بیش از ٧٠ نفر از گروه حرکت آلترناتیو به نمایش درخواهد آمد و در خلال آن، متنی به قلم نیما خسروی را اجرا می‌کند.

توران میرهادی که سال گذشته جامعه فرهنگی ایران را ترک کرد و از دنیا رفت، تحصیل کرده علوم تربیتی و روان شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه بود و با بنیان گذاری مجموعه آموزشی فرهاد، آن‌طور که گفته می‌شود، نوعی دیگر از نظام آموزش و پرورش را به سیستم آموزشی ایران معرفی کرد.

او در مدت ٢۵ سال فعالیت مجموعه فرهاد توانست مدلی مدرن را که بر اساس مشارکت جمعی دانش آموزان اداره می‌شد، ارائه کند.

همچنین وی به همراه جمعی از روشنفکران معاصرش در سال ١٣۴١ بنیادی را تحت عنوان شورای کتاب کودک بنیان نهادند که به این طریق توانستند به ادبیات کودک رسمیت بخشیده و به عنوان نهادی قدرتمند به تولید آثاری با مخاطبان کودک و نوجوان بپردازند. در سال ١٣۵٨ و در پی تعطیلی مجموعه آموزشی فرهاد نیز، بنیاد دانشنامه کودک و نوجوان به همت توران میرهادی بنیان گذاشته شد که تاکنون توانسته ١۶ جلد از دانشنامه مصور را به نشر برساند.

گروه حرکت آلترناتیو در سال ١٣٨٧ رسما فعالیت خود را شروع کرده و تاکنون اجراهای مختلفی داشته است.

مجموعه سابق این گروه با عنوان «ایران بانو» ١٢ اجرای مختلف را تجربه کرد و در هر اجرا قطعاتی از موسیقی‌های آیینی و سنتی و همچنین قطعات کلاسیک و مدرن ایرانی را با حرکات اعضای گروه به نمایش درآورد.

در مجموعه «ایران بانو» هدف گروه، ارائه تصویری از فرهنگ و سنن عمومی زنان ایران در گستره تاریخی و جغرافیایی ایران بوده است و در مجموعه جدید این گروه – ادای دین- بنایشان بر این است که به صورت موردی به افراد بپردازند و ادای دینی به مفاخر ایران داشته باشند.

حرف‌های بومی و مخاطبانی جهانی

پردیس خسروی، سرپرست و طراح حرکت گروه آلترناتیو، می‌گوید: نام گروه را «آلترناتیو» برگزیدیم، چراکه تلاشمان این است که حرکات کلاسیک یا مدرن جهانی را با موتیف‌ها و نشان های ایرانی درآمیزیم و خوانشی دیگر از حرکت را به مخاطب ارائه کنیم؛ خوانشی که ایرانی است، طعم آب و رنگ خاک این دیار را دارد، اما بیگانه با زبان جهانی نیست و به این سبب می‌تواند حرفی بومی را به مخاطبانی جهانی منتقل کند.

او می افزاید: به عنوان مثال زمانی که نمایش- حرکت آرش کمانگیر را در سال گذشته بر صحنه تالار وحدت بردیم، سعی کردیم تا یک اسطوره ایرانی را به مخاطبان از خلال حرکت و موسیقی بشناسانیم. در آن اجرا بودند مدعوینی از کشورهای دیگر که زبان فارسی را نمی‌دانستند، اما پس از اجرا، آرش و روح وطن دوستی و ازجان گذشتگی او را به خوبی درک کرده بودند و این برای ما بسیار افتخارآمیز بود.

مدیر اجرایی این برنامه رضا جعفری بهنام، کارگردان و طراح حرکت پردیس خسروی و مدیر صحنه  مونا عزیزی است.

به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه بنویسید